"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Onderhoud onderkant caravan

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wildeman



Geregistreerd op: 11 Aug 2008
Berichten: 1
Woonplaats: Purmerend

BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug 2008 02:07    Onderwerp: Onderhoud onderkant caravan Reageren met citaat

Question

Wie kan mij helpen met de volgende vraag:
Ik heb onlangs een Biod 350TL uit 1987 aangeschaft en ben deze aan het opknappen. Ik vind de onderkant echter wel wat kaal en droog. Wat kan ik hier het beste mee doen? Is tectyl een oplossing? Graag reacties.
_________________
Wildeman met Biod 350 TL + MB Vito
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug 2008 08:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is tectyl een oplossing? Graag reacties.

Geen tectyl toepassen, dit verstikt het hout, dat niet meer kan ademen, tectyl aan de ene kant zeil aan de andere kant.
Ademende beits gebruiken, er moet ergens een draadje zijn over dit onderwerp dacht ik. Smile
En dat de onderkant ook droog is ben je spekkoper. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 11 Aug 2008 13:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is ook ademende tectyl.
Volgens mij heeft die caravan een sandwichvloer? Dan zit er geen zeil aan de bovenkant van de onderplaat, maar polystyreenschuim.
Het is de vraag, of een ademend systeem dan wel zo noodzakelijk is...
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 12 Aug 2008 10:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter, ik wil het even nuanceren.
Citaat:
Er is ook ademende tectyl.

Eigenlijk is het tegenstrijdig met elkaar.
Wie aan tectyl denkt, denkt aan bescherming van metalen delen, het tectyl moet volkomen afsluiten. Bij een beschadiging van de tectyllaag, kon de daar startende corrosie zich een weg banen onder de tectyllaag door.
Bovenstaande is bij de meesten wel bekend. Het vroeger gebruikte Bitac was hier berucht om. Het was veel te hard.
Tegenwoordig zijn er wel 15 verschillende soorten tectyl allemaal voor bescherming van uitsluitend metalen delen.
Hymer kwam met een product op de markt Dekaphon 9734, die geschikt was/is voor de houten vloeren van hun campers. Dit spul, was inderdaad ademend , dat men dit misschien ook tectyl noemde was niet juist.
Er moet eigenlijk geen link zijn tussen tectyl en hout. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 12 Aug 2008 10:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat van die ademende tectyl staat hier ergens op het forum, maar ik weet niet zeker meer, wie het schreef.
Als ik het na mijn vakantie nog steeds interessant vind, (nu wel, maar ik heb er de tijd niet voor) zal ik eens stevig gaan zoeken... Wink

En verder: Is er nog behoorlijke menie te koop? Smeer dat op de bodem! Er is geen betere grondverf en als bodembedekker gaat het erg lang mee...
Terug naar boven
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Do 02 Okt 2008 16:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Is er nog behoorlijke menie te koop? Smeer dat op de bodem! Er is geen betere grondverf en als bodembedekker gaat het erg lang mee...


Volgens mij is er in de verschillende DHZ-zaken nog wel goede menie te koop. Heb vorig jaar zelf nog een potje opgeduikeld toen ik de binnenkant van mijn disselbak volledig heb gerestaureerd. Kleur oranje. Of dit ook in andere kleuren (zwart) te koop is weet ik niet, maar het gaat er om dat het bescherming biedt en dat is belangrijker dan de kleur. Misschien kan een goed impregneermiddel eenzelfde bescherming bieden. Succes er mee. Overigens heb ik bij onze BIOD ook gemerkt dat het zwarte bescherminmgsmiddel (tectyl?) op de onderkant van de bodem op verschillende plaatsen is afgebladderd, speciaal op die gedeelten waat opspattend vocht van de banden tegen de vloer slaat. Ik meld wel wanneer ik een goede oplossing heb gevonden.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 02 Okt 2008 16:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Spatlapjes. Smile o.a.
Bij een caravan jaren geleden gemonteerd.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Do 02 Okt 2008 17:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop antwoorde:
joop brand schreef:
Spatlapjes. Smile o.a.
Bij een caravan jaren geleden gemonteerd.
Ja Joop, ik las het in eerste instantrie verkeerd en dacht dat dat je speklapjes en later smartlapjes bedoelde. Maar goed, bedankt voor de tip. Zeker zolang we onze caravan nog niet willen (vanwege de kostprijs) of hoeven (dankzij een goede gezondheid) laten "be-moveren" is het een goede oplossing. Komt op de kluslijst die nooit tot een einde schijnt te komen. Als daar zijn:

Crying or Very sad het spuiten van de kachelombouw (nu bruin en beschadigd);
Confused : het afmonteren en hermonteren van de afzuiger (kleine beschadigingen en roest aan de onderzijde)
Crying or Very sad Het verwijderen van de koelkast zodat ik het kastje waar hjij in zit weer goed kan vastmaken (op advies van TrioRep in Scherpenzeel een fluitje van 1 cent)
en verder allerhande kleine klusjes (vervanging van twee door de vorige eigenaar geplaatste gammele spotjes; bijwerken van door dezelfde vorige eigenaar gemaakte gaatjes in het houtwerk; het polijsten van het raam aan de voortentzijde is een verhaal apart, kortom... genoeg te doen om er volgend jaar weer netjes van tussen te kunnen.

Voor alle BIOD-fanaten, een goede kluswinter en all the best.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Do 02 Okt 2008 19:36    Onderwerp: Re: Onderhoud onderkant caravan Reageren met citaat

Wildeman schreef:
Question

..........Ik vind de onderkant echter wel wat kaal en droog. Wat kan ik hier het beste mee doen? Is tectyl een oplossing? Graag reacties.


In een eerder gevonden draadje (maar waar? Embarassed ): UBS spray = tectyl voor bodem caravan, zou wel ademend zijn Question .

Gegoogeld op UBS spray: zie o.a. Troton. UBS = oplosmiddel met synthetische harscomponenten. Eigenschappen van de kunstharslaag worden vermeld, evenals de "doelgroep".
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.