"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Extase 2L: electriciteit

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zeger



Geregistreerd op: 30 Sep 2008
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Di 07 Okt 2008 10:28    Onderwerp: Extase 2L: electriciteit Reageren met citaat

Sinds zaterdag zijn we de trotse eigenaars van een Extase 2L uit 1980. We hebben het België binnengesmokkeld :) .
Het is in een redelijke staat, alleen heb ik wat bedenkingen bij de electriciteitsaansluitingen.

Klopt het dat er in deze modellen een dubbel circuit aanwezig is?
Eentje voor 12V en eentje voor 220V?

Dat resulteert in een kluwen van draadjes onderin de keuken.
de aansluitingen zijn primitief.

Is dit normaal voor een extase? Levert dit geen gevaar bij watergebruik in de keuken?
Kan iemand mij een 'handleiding' geven hoe ik dergelijke installatie kan aanpassen?

Ik ben niet zo vertrouwd met electricteit. Een paar foto's van een aangepaste installatie zouden mij uitstekend verder helpen.

Alvast Bedankt!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 07 Okt 2008 13:57    Onderwerp: Reageren met citaat

In vrijwel elke caravan ligt een dubbel circuit, maar het is wat lastig om dat helemaal uit te tekenen. Het is wel veel werk, maar het helpt beslist om elke draad te volgen naar de bron. Het geeft je inzicht in de werking van het spul en ook kijk op een nette aanleg.

Je hebt trouwens drie circuits: De verkeersverlichting, gebruikscircuit en 230V gebruikscircuit.
De laatste twee komen hopelijk samen bij een omvormer, die heeft een 12V-zijde en een 230V-zijde. Vooral daar is al verschil te vinden tussen bedradingssoorten.

Met een beetje mazzel is ook bruikbare info te vinden op www.caravanhandboek.nl
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 07 Okt 2008 16:01    Onderwerp: Re: Extase 2L: electriciteit Reageren met citaat

zeger schreef:
Klopt het dat er in deze modellen een dubbel circuit aanwezig is?
Eentje voor 12V en eentje voor 220V?
Dat resulteert in een kluwen van draadjes onderin de keuken.
de aansluitingen zijn primitief.
Is dit normaal voor een extase? Levert dit geen gevaar bij watergebruik in de keuken?

Een dubbel circuit is normaal, dat het enigszins chaotisch is ook.
In de oorspronkelijke toestand was er niets van de draden te zien, die waren weggewerkt in de bekleding.
Alleen de draadjes van de waterpomp waren zichtbaar, de spanning voor de waterpomp werd geleverd door een blokbatterij ( die natuurlijk op zeer onhandige tijdstippen leeg bleek te zijn Wink )
Als je een kluwen draden ziet, is er waarschijnlijk gehobbied, hoewel in denk dat het waarschijnlijk het 12V-circuit zal betreffen.
Maar ik weet dat natuurlijk niet zeker.
Daarom is mijn advies: zoek uit wat wat is en als je zelf niet daartoe in staat bent, laat iemand met verstand van e er naar kijken.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
zeger



Geregistreerd op: 30 Sep 2008
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 08:35    Onderwerp: Re: Extase 2L: electriciteit Reageren met citaat

Bedankt!

Veel elektriciteit heb ik niet nodig in de kleine extase...alleen moet het allemaal veilig zijn, natuurlijk.

De draden zijn weggewerkt achter de wandbekleding, dus daar kom ik niet aan, hoewel dit waarschijnlijk niet meer voldoet aan hedendaagse veiligheidsnormen.

De aansluitpunten zal ik eens onder handen nemen, en op een veilige manier met elkaar verbinden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 08:48    Onderwerp: Re: Extase 2L: electriciteit Reageren met citaat

zeger schreef:
Bedankt!
Veel elektriciteit heb ik niet nodig in de kleine extase...alleen moet het allemaal veilig zijn, natuurlijk.
De draden zijn weggewerkt achter de wandbekleding, dus daar kom ik niet aan, hoewel dit waarschijnlijk niet meer voldoet aan hedendaagse veiligheidsnormen.
De aansluitpunten zal ik eens onder handen nemen, en op een veilige manier met elkaar verbinden.

Succes.
Je zou kunnen overwegen een aardlekschakelaar te installeren ten behoeve van de 230V-veiligheid.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 09:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Mag ik je een goede raad geven, ter aanvulling op bovenstaande berichten.
Aardlek is al genoemd, heel belangrijk, en verder: vernieuw die hele handel.
Je blijft anders met een brakkige onbetrouwbare rommel zitten.
Neem voldoende dik snoer, vooral bij 12 V, en verder overal bij 220V met aarde werken, dus drie draads snoer.
Als het uit het zicht is, en het heeft geen kans om beschadigd te worden, hoeft het niet in een buis of koker te lopen, wel op regelmatige afstanden vastzetten.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 10:02    Onderwerp: Reageren met citaat

joop brand schreef:
vernieuw die hele handel.

Dat is veel te kort door de bocht.
De 230V-uitrusting voldeed in 1980 en is gebouwd met goede materialen.
De 12V-uitrusting stelt niks voor: bedrading naar 3 20W-lampjes.
Wat er gehobbied is, is hier niet bekend.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 10:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dat is veel te kort door de bocht.

Ik weet wel, moeilijk te beoordelen op afstand, maar zoals ik het lees, en wetende dat de materialen zowat 30 jaar oud zijn, de caravan weer in goede staat gebracht wil worden, en vooral veilig en betrouwbaar. Zou ik, als het mijn caravan is, aan alle draden gaan trekken met de nieuwe vastgebonden, totdat alle oude eruit zijn.
Kom ik moeilijke draden tegen? Pech gehad, kom ik ook wel overheen.
Overbodig? Ik wil weten dat alles goed zit. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
zeger



Geregistreerd op: 30 Sep 2008
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 11:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk er inderdaad aan om zoveel mogelijk te vernieuwen... Alleen de draden die achter de bekleding zitten, dat wordt moeilijk.

Ik begin alvast met de aansluiting, onderin het keukenblok. Als dit al aangepast is, heb ik al een stap gezet.

Op termijn overweeg ik zowiezo een nieuwe binnenbekleding, en dan vernieuw ik gelijk de bedrading.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 08 Okt 2008 13:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb zelf de nodige biods gedemonteerd en moet toegeven dat de bedrading wel primitief is , maar in bijna alle gevallen intact!
Alleen bij de aansluitingen is vaak wel gerommeld (bijgebouwd, vernieuwd enz.)
Zelf zou ik het wel anders gedaan hebben , maar OK het blijft met een stekkeraansluiting en dan eisen minder streng (maar wel veilig).
De weggewerkte bedrading is slecht te vernieuwen daar dit meestal geplakt getaped enz. is. (dus als het goed werkt en geen storingen zou ik het laten zitten)
Caravan- en camperbouwers zijn geen electriciens!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 09 Okt 2008 10:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien ter lering, vermaak mag ook.
Wanneer men in een caravan, of bootje, bedrading gaat vernieuwen of uitbreiden, kan dat aardig in de metertjes lopen, en dus centen.
Doe dus niet wat ik jááááren geleden heb gedaan.
Ik had toegang tot overtollig dik rubber snoer, waar flinke draden in zaten.
Wat is dus makkelijker om met een stanleymes overlangs een snee in dat rubber te maken en die draden eruit te halen. Piece of cake, nietwaar.
Zo kom je goedkoop aan eenaderig snoer.
Wat bleek na een aantal jaren. Sad
De ommanteling van de nu bloot liggende losse draden werd aangetast door de lucht, en brokkelde uit elkaar.
Het moest weer op een koopie. stomstom
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Do 09 Okt 2008 18:19; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
zeger



Geregistreerd op: 30 Sep 2008
Berichten: 9

BerichtGeplaatst: Do 09 Okt 2008 10:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het allemaal nog eens bekeken.
Het 12-Volt circuit is eenvoudig (meervoudig) afgetakt van de centrale draad. Ik denk dat dit weinig risico vormt.
Het 220-Volt circuit is eveneens rechtstreeks afgetakt, zonder zekering of aardlekschakelaar ertussen. Dus hier zal ik toch wat tussen plaatsen.

Bestaan er op de markt setjes voor caravans met een zekeringskastje en een aardlekschakelaar? Dit zou het monteren vereenvoudigen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 09 Okt 2008 11:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, die zijn er. Vooral bij kampeersupers...

Ik heb er dus alleen maar een aardlek tussen zitten, geen zekeringen.
Terug naar boven
bleekie



Geregistreerd op: 12 Jul 2005
Berichten: 62
Woonplaats: Vinkeveen

BerichtGeplaatst: Do 09 Okt 2008 12:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop,

Het gebruik van de tegenwoordige draad isolatie is van een heel ander soort dan de isolatie van de door jouw gebruikte rubbere binnenadders. In deze worden in geen UV vertragende middelen gebruikt omdat dit in de ommanteling al zit.

Zeger,

Om de draden achter kasten en dergelijke te vervangen kun je de uiteinde van de nieuwe en oude draad aan elkaar solderen en ze dan bij het andere eind voorzichtig door trekken. Enkelvoudig soepeldraad in verschillende diktes is meestal goed verkrijgbaar bij een winkel van scheepsbenodigheden. En probeer voor aansluitingen zoveel mogelijk gebruik te maken van kabelklemmen zoals ze in de autoindustrie gebruiken. Maar gebruik in godsnaam die snelverbinders die je door de ommanteling moet dukken om verbinding te maken niet want dat zijn ondingen. Peter kan daar van mee praten.
_________________
Biod 420THL voortgetrokken door een Seat Alhambra 20VT
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 09 Okt 2008 13:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Even eerder is al opgemerkt, dat het doortrekken van draad niet aan te raden is, omdat dit draad op veel plekken tegen de romp zit geplakt met plakband.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.