"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Eventuele negatieve aspecten van een stabilisatie koppeling.
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 02:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Het verhaal nog eens helemaal doorgelezen...

Ik denk dat de crux op de ''kritische snelheid'' zit.

Zonder Stab kun je nog wat doen, en met stab lig je op je dak.....

Ik weet het wel: geen stab dus!

Elke vernieuwing is nog geen vooruitgang/verbetering!
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 06:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Markparket schreef:
Ik denk dat de crux op de ''kritische snelheid'' zit.
Zonder Stab kun je nog wat doen, en met stab lig je op je dak.....

Deze conclusie is voor mij geheel onbegrijpelijk.
Maar, laat alsjeblieft verder maar zitten.
Er is in deze draad voldoende gefantaseerd.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Di 30 Sep 2008 09:22    Onderwerp: Reageren met citaat

benno coopman schreef:
Ik trek dit niet meer.....Verlaat gillend de tent.....

FF boven deze discussie uitstijgen

Agree to disagree please! and stop it!

Een scherpe, maar ook toch een humorvolle (nood?)kreet van een wel-nadenkende caravanner. Er zijn ook andere onderwerpen binnen de Webstek die voldoende trekkracht leveren en niet leiden tot zo'n "heen en weer". stomstom
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Markparket



Geregistreerd op: 22 Dec 2007
Berichten: 144
Woonplaats: Meppel

BerichtGeplaatst: Wo 01 Okt 2008 02:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Markparket schreef:
Ik denk dat de crux op de ''kritische snelheid'' zit.
Zonder Stab kun je nog wat doen, en met stab lig je op je dak.....

Deze conclusie is voor mij geheel onbegrijpelijk.
Maar, laat alsjeblieft verder maar zitten.
Er is in deze draad voldoende gefantaseerd.


Fantasie???? Tja....

De eerste standaard geleverde ABS auto's (Ford Scorpio) kwamen bij bosjes in de werkplaats met meer of minder ernstige schade omdat "we later kunnen remmen"

Auto's met ESP vliegen uit de bocht, want "de electronica regelt alles"

Airbags hebben heel wat doden opgeleverd, omdat men dacht geen gordel meer nodig te hebben, of omdat de baby in het kinderzitje voorin zat.....

Ik bedoel maar:

Dat is geen fantasie, maar werkelijkheid!

Hetzelfde geld voor een stab: het is een veiligheids item, iets wat gewoon goed is, maar....
Je kunt er de grenzen niet mee verleggen!

Met je ABS, EBD, ESP, etc, en dus ook met je stab kun je heel ver gaan, maar kun je de grenzen niet verleggen, dat was wat ik bedoelde te zeggen.

Ik fantaseer op mijn roze benevelde wolkje maar weer verder...

Leven en laten leven zei ik.

Welterusten Wink
_________________
Driekleur 400 TL 1989 + Mercedes-Benz 230GE aut. 1986 of Mercedes-Benz 200 aut. 1981, Daarnaast 2011 Peugeot 107, 1990 Citroën 2CV6, 1985 Peugeot 205 GRD en 1970 Mercedes-Benz W114 Bähr Cabriolet

EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 01 Okt 2008 06:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Markparket schreef:
Hetzelfde geld voor een stab: het is een veiligheids item, iets wat gewoon goed is, maar....
Je kunt er de grenzen niet mee verleggen!

Dit is iets waarop altijd de nadruk gelegd wordt. Zoals bijvoorbeeld in http://www.caravanhandboek.nl en http://www.caravantrekker.nl

Markparket schreef:
Leven en laten leven zei ik.

Dat vind ik nu een veel te gemakkelijke uitspraak in deze context.
Bedenk maar eens wat iemand die leeft, jou kan aandoen met bijvoorbeeld een span.
Ik ben er van overtuigd dat veel caravanners zich niet bewust zijn de gevaren van rijden met een caravan. Een auto is niet gebouwd om een caravan te trekken. Dat het 'technisch' mogelijk is, is een heel andere zaak. Velen denken: er zit een trekhaak aan, dus karren met die hap.
Een grondige studie van bijvoorbeeld http://www.caravanhandboek.nl of van http://www.caravantrekker.nl zou een verplichting moeten zijn.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 20 Dec 2008 01:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Benno,

Na een paar maanden (ben beetje druk) de gevraagde reactie.

Dat een lange dissel dempt/stabiliseert komt, populair gezegd, doordat de auto de caravan aan een langere hefboom bestuurt.
Als je bij het draaien van de caravan met de hand aan het uiteinde van de lange dissel duwt of trekt voel je zelf de hefboomwerking.

De krachten die bijvoorbeeld de massa van de koelkast achter in de caravan op de trekhaak uitoefent, worden door de verhouding tussen de afstand koelkast-as (a) en de afstand as-trekhaak (b) geringer. Hoe kleiner a/b hoe minder invloed op de trekhaak.

Ik ben overigens niet wars van toevoegingen als een stab. Mijn Peugeot heeft abs, esp/asr, winterbanden. Een stab behoort tot dezelfde categorie van hebbedingen maar staat op mijn prio-lijstje pas een eindje verder.

Eerst dit en dan misschien een stab:
- Bewust zijn van de risico's van snelheid, afdaling, bocht, remmen en vooral een combinatie van die vier.
- Bij een te geringe kogeldruk de tijd nemen voor wat herverdelen van spijzen en dranken enz.

benno coopman schreef:
Hallo Hans,

In de feuilleton zoals jij het omschrijft hebben we het over 125 Nm.
Die dingen gaan echter met gemak tot over de 300Nm. en ik weet zeker, dat als je aan een willekeurig iemand vraagt "hoeveel Nm. zit er op dat ding van jou?" hij/zij je aankijkt alsof je knettergek bent.

In tests bewijzen bijvoorbeeld de Alko 2004/3004 en Winterhoff WS 3000 dat ze een geweldige dienst bewijzen m.b.t. stabiliteit, comfort en veiligheid. De Stabifix 4 is nog beter lees ik hier.

Allemaal goed. Is geen speld tussen te krijgen. Kopen!

Zo'n test wordt echter uitgevoerd met een goede, veilige combinatie en soms gedeeltelijk in het lab.
Maar dan zie je een plaatje van een SEAT Leon (zeg maar een Golf) met een joekel van een hut inclusief stab op de kop in de sloot liggen.
Rechte weg, zonnig weer, misschien een windstootje.
Voorbeelden van dergelijke ongelukken zie je veel.

Ik heb het hier al eerder gezegd, ik weet helemaal niets, maar dat soort dingen zetten mij aan het denken.
Misschien wordt een zeer kritische combinatie in een enkele situatie nog kritischer met een stab?
Of kan het zijn dat de kritische-combinatie-bestuurder op het weerbericht hoort: rukwinden! en denkt: ik heb Winterhoff! ??

Ik zocht het in de vertikale demping, maar aangezien veel verongelukte combi's voorzien zijn van ALKO met zijn geringe vertikale demping zet ik daar een vraagteken achter.
ALKO zelf zegt trouwens dat de druk (van 1,5 ton) gelijkmatig wordt verdeeld over 4 schijfjes.
Vroeger had je Hans Hugenholtz (?) de autotester, die met zij testwagen langs een windkanon reed om de zijwindgevoeligheid van het ding te testen.
Misschien moeten ze dat nu maar weer eens gaan doen met caravancombinaties (niet met een BIOD natuurlijk).

Even over de lange dissel. Heb ik gelukkig ook (minpunt: stallingping).
Die stabiliseert ook zeg jij.
Hoe komt dat?

Groet'n,
Benno.

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Pagina 6 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.