"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Constructie slaapbank Extase 4L

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Zo 07 Nov 2004 23:35    Onderwerp: Constructie slaapbank Extase 4L Reageren met citaat

Er wordt op dit forum al gesproken over een winterslaap voor de caravan. Wie tijdens het BIODweekend onze Extase 4L gezien heeft snapt dat we onze caravan en onszelf geen winterslaap gunnen. Je weet wel die totaal gestripte caravan die bij regen in een oranjetent schuilde. Het najaar en de winter wordt besteed aan het restaureren en opnieuw inrichten van ons project. Inmiddels zijn we al een heel eind met het bouwen van nieuwe meubels. T.z.t. zal ik wat foto's plaatsen om het proces te tonen. Ik zit met een vraag waar ik van andere BIODrijders graag wat reactie op krijg: Wie heeft in zijn/haar caravan een weg-rolbare lattenbodem tussen de twee achterbanken (al dan niet zelf geconstrueerd)? Ik heb nog alle mogelijkheden om zelf iets te bouwen of aan te passen maar daarbij zou ik graag wat suggesties en foto's of tekeningen ontvangen.

Vriendelijke groet,
Anton Zwart
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 08 Nov 2004 20:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Anton, je kale bak begint dus al een beetje inhoud te krijgen? Dat moet je veel moeite kosten, maar ook een berg voldoening leveren, lijkt me!

Nu over die lattenbodem: Ken je het systeem van roosterlatten over een convectieput? Daar gaan twee (of drie) kabeltjes door een hele rij latten. Onder vandaan wordt dan een schroef door het kabeltje gedraaid, zodat de lat niet kan schuiven. Moet met een driemillimeter kabeltje goed te doen zijn. Het kan ook anders, zoals met die ouwe oprolbare vuren lattenbodem, die aan elkaar hing door een stoffen band die op de latten geniet was.

Persoonlijk vind ik het systeem met het kabeltje het mooiste, dan kun je latjes op z'n kant plaatsen, zodat je er niet zoveel nodig hebt. Ik denk hierbij aan (dark red) meranti latten van 20 x 35 mm, op een hartafstand van maximaal 10 cm. Dark red meranti is veel harder dan bleke meranti, dus ook veel sterker. De laatste lat is dan meteen de afdekking van de bergruimte en tevens een soort blokkering tegen ongewild terugschuiven uit de slaapstand. Hier valt uiteraard van alles op te verzinnen.

Veel plezier!
Terug naar boven
Dick Extase



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 103
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

BerichtGeplaatst: Di 09 Nov 2004 00:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelf heb ik gekozen voor geen lattenbodem tussen de bankkasten omdat in de praktijk bleek dat ik niet zo goed weet waar ik de tafel moet laten als we gaan slapen. Een Extase is ruim, maar niet groot. Dus slapen we op het tafelblad en vullen we de rest op met een extra plankje. Dit plankje schuiven we uit een zelfgemaakte kast met vensterbank onder het raam. Aan dit plankje zit een tweede plankje verbonden met een pianoscharnier. Dit plankje klappen we overdag op zodat we er niet met onze benen tegenaan zitten. We hebben zelfs ons tafelblad nog ingekort om overdag meer loopruimte te krijgen. Nu vult het blad en de plankjes niet de gehele ruimte meer onder het matras, maar door het wat gelijkmatig te verdelen is dat in de praktijk niet te merken. Eigenlijk hebben we hierdoor toch nog een soort lattenbodem. Het schuifplankje deelt tevens de kast in tweeën. De bovenste helft over de volle breedte van de caravan is voor het beddegoed en de onderste helft, tussen de bankkasten, is ons klompenhok, voor de schoenen dus want we komen wel uit de Randstad. Deze extra kast is alleen mogelijk als je van langslaper wilt overstappen naar dwarsligger. Dat doen we graag.

Een fraaie lattenbodemconstructie heb ik in Dalfsen gezien in een verbouwde Extase. Helaas ben ik de naam vergeten van de eigenaren en ik weet ook niet of ze actief zijn op deze site. Je zou je licht eens bij hun kunnen opsteken. Misschien kunnen anderen je helpen aan een naam/adres wanneer ik de caravan omschrijf. Eigenlijk kan ik beter de voortent omschrijven want die kent iedere weekend-ganger wel. Het is die Extase met die ronde (circus)voortent. Ze stonden aan de andere kant van de heg van de plek waar jij stond. Het zijn mensen die vaker op het Biod-weekend hebben gestaan. Peter, stonden ze niet naast jou? Veel succes!
_________________
Janine & Dick, BIOD Extase 2L 1972.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 09 Nov 2004 01:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja inderdaad stonden zij naast mij, waardoor ik het gevoel had, in de lelijkste caravan van het veld te kamperen! Wink
Wát een geweldig mooie inrichting hebben die mensen!
En dan dat tentje, óók zo mooi! Ik ben benieuwd, of het hem nog gelukt is om goede boogjes voor dat dakje te vinden, want dat was het enige, wat min of meer mislukt was in het ontwerp.

Waarschijnlijk weet Lex hen wel te vinden...
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 09 Nov 2004 07:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat was de familie Fransen (ze hebben ook een Excellent) uit Heesch!
Als ik thuis ben kan ik je het telnr. wel bezorgen!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.