Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 22:52 Onderwerp: Caravanaccu laden vanuit de auto. |
|
|
Ik ga niet overnieuw beginnen
Maar één vraag.
Wordt dit veel toegepast, bij het gebruik van een mover.
Ik kan me indenken dat als je s'morgens aan het moveren bent, en je in de namiddag aan de paal staat en dus de caravanaccu weer geladen wordt, dat al die uren dat de accu niet geladen is niet goed kan zijn.
Zonnecollector kost wel wat, daar gaat m'n interesse dus niet zo naar uit.
Gebruik altijd de paal. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 23:02 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is dat geen punt, maar waarom zou je onder het rijden niet bijladen via de auto?
Zeskwadraat plus en min naar het stopcontact en je weet alles... |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 20 Apr 2009 23:09 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Volgens mij is dat geen punt, maar waarom zou je onder het rijden niet bijladen via de auto? |
Dat is het probleem niet, misschien ben ik te voorzichtig met die accu. Als het in de regel niet gedaan wordt laat ik het ook zitten. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Di 21 Apr 2009 00:40 Onderwerp: |
|
|
Goeie vraag. Ik weet eigenlijk niet of mijn accu mee opgeladen wordt tijdens het rijden. De Constante Stroomdraad voedt de centrale caravanvoeding/omvormer/spanningsregelaar etc. etc. waarop ook de koelkast 12 V is aangesloten en ook de caravanaccu. De koelkast functioneert bij draaiende motor, dus er wordt 12 V geleverd. Waarschijnlijk wordt ook de accu geladen. Morgen eens meten of er spanning staat op de afgekoppelde accuklemmen bij draaiende motor. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
pjotr
Geregistreerd op: 23 Jul 2005 Berichten: 113 Woonplaats: Den Haag
|
Geplaatst: Di 21 Apr 2009 13:08 Onderwerp: |
|
|
In onze caravan zit het nog anders, heb ik zelf veranderd.(het is nu veel overzichtelijker ook voor mijn vrouw,n.l. de schakelaars op de koelkast kunnen gewoon blijven staan).
Alleen de koelkast wordt gevoed door de auto via een scheidingsrelais. Al het andere wordt gevoed door een zware accu, die bijgeladen wordt door het net op de camping, ook de mover zit hier via een dubbelpolige schakelaar aan vast.
Over het leegraken van de accu maak ik me niet zo'n zorgen, zelfs na een paar honderd meter moveren, was hij nog steeds in goede conditie, een uurtje opladen en het was weer oké _________________ BIOD 300TL de luxe '86 (19 jaar)
BIOD 400TL Witte Band '86 met TOYOTA RAV 4
als trekpaard |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Vr 24 Apr 2009 10:15 Onderwerp: |
|
|
Op het ogenblik zit het hier in de caravan ook erg simpel en overzichtelijk.
Er is één constante stroomdraad, gaat naar de omvormer en via battery -guard naar de koelkast. Ik heb één keer met een lege accu gestaan vandaar die beveiliging. Caravanaccu is alleen voor de mover en de radio.
Met nieuwe draden trekken naar de movermotoren zijn ook direct draden mee getrokken richting omvormer (12V installatie), zodat in geval van nood de accu alles over kan nemen. Ik moet de aansluiting op de auto nog veranderen , het mistachterlicht is op deze caravan verplicht. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|