"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

verwarming

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
peter brandwijk
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 17 Mrt 2010 20:21    Onderwerp: verwarming Reageren met citaat

sinds enige tijd ben ik de trotse bezitter van een 400 tl 3kleur.
het is mijn eerste woonwagen.
het oorspronkelijke plan was een tent op wielen.
als raskampeerder-met-een tent heb ik altijd ietwat vertederd neergekeken op mensen met een caravan.

anyway, omdat het 230-gedeelte revisie nodig heeft kwam ik linksachter water tegen.
de oorzaak lag in losgeraakte sierstrips (hoop ik).
(die strips zitten echt fout gemonteerd: op de boven- en onderkant zit een rubber strip die ze van de wand afduwt. de kit die gebruikt wordt heeft de structuur van warme kauwgum en blijft zacht. de strip wordt "vastgezet" met popnagels. het geheel kan dus constant bewegen en dat doet dat ook. daardoor raken de popnagels los en ontstaat lekkage. hierdoor wordt het polyester zacht waardoor de popnagels er helemeel uit kunnen komen).
de lekkage heeft nogal wat schade veroorzaakt aan de foam achter het wandvinyl en de lijm van het vloerzeil in de "wasruimte".

om alles GOED te repareren moet ik waarschijnlijk ook achter de wastafel zijn.
die moet er dus, in ieder geval tijdelijk, uit.

omdat de insteek een rijdende tent maar dan beter was heb ik in mn hoofd een vast bed met nog ergens een zitje.
door het tentverhaal heb ik niet zoveel met allerlei kasten.

kortom: links achter de bank zit een hangkast met daaronder de kachel, een legkast en in de natte ruimte een kastje met daaronder een portapotti.
dat zou een mooi 2-persoonszitje in de lengterichting kunnen worden.

en de wastafel moet er toch al uit...............

eigenlijk heb ik (dus) 2 vragen:
als ik alles achter de linker voorbank eruit sloop: hoe ziet het plafond er dan uit: heeft iemand hier ervaring mee?

als de kachel verdwijnt: hoe verwarm ik dan de caravan?
ik wil in ieder geval verwarmingsfolie aanbrengen op de vloer met daaronder een reddingsdeken voor de isolatie.
ik heb gelezen over airco's die ook kunnen verwarmen, maar ik wil niet teveel stroom nodig hebben en ik wil ook niks op mn dak.

de verwarming die ik zoek moet voldoen voor voor- en naseizoen.
's winters neem ik wel een hotel of kies voor een warme omgeving.

voor wat betreft de hermontage van de sierstrips:
dit gaat gebeuren met een elastisch blijvende kleefkit van berner aangevuld met rvs-parkers.
de rubberrandjes aan boven- en onderzijde komen te vervallen.
ik laat deze randen afkitten met zwarte uv-bestendige kit door een vakman (mijn ervaring: alles wat makkelijk lijkt is vreselijk moeilijk).
alles is dan 101% waterdicht en op het oog is het helemaal origineel.

maar laat je niet afleiden:
kan een biod verwarmd worden zonder trumatic met luchtverwarming EN hoe ziet het plafond eruit als je de kasten linksachter weghaalt?????
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 17 Mrt 2010 22:25    Onderwerp: Re: verwarming Reageren met citaat

peter brandwijk schreef:
....kan een biod verwarmd worden zonder trumatic met luchtverwarming...

Ja, heel makkelijk met een keramisch kacheltje. Eventueel twee, die je op halve kracht laat draaien. Wordt je woonwagen comfortabel verwarmd!
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 17 Mrt 2010 22:33    Onderwerp: Re: verwarming Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
peter brandwijk schreef:
....kan een biod verwarmd worden zonder trumatic met luchtverwarming...

Ja, heel makkelijk met een keramisch kacheltje. Eventueel twee, die je op halve kracht laat draaien. Wordt je woonwagen comfortabel verwarmd!

Ik heb de Truma-gaskachel er uit gehaald.
Wij kamperen nu reeds enige dagen. Het is comfortabel warm dmv een keramisch elektrisch kacheltje van 500 W. Dat kan dus met slechts 4A beschikbaar. We hebben ook een elektrisch vloermatje. Is ook erg lekker.

_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.