Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 00:12 Onderwerp: Trapleuning |
|
|
Aanleiding
De aanleiding voor de hieronder beschreven ingreep, een huishoudelijk ongeval, lees je onder dezelfde titel in de rubriek "Biod-babbel": http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1441
De leuning
Wij kozen voor de FIAMMA SECURITY 46 PRO. Deze was onlangs bij de Wit in de aanbieding.
Montage
Uiteraard kom je ook bij deze klus wat zaken tegen die bij een Biod net even anders moeten dan bij een "zes-planken-kar".
De stijfheid van de buitenwand is minder dan van een sandwich-paneel zoals andere caravans die kennen. Bij zijwaards belasten van de leuning buigt de wand iets. Een aluminium schetsplaat onder de wandbekleding heft dit nagenoeg op.
Bij het slot, dat aan de deur bevestigd wordt, zijn de bouten te lang. Fiamma gaat uit van een centimeters dikke sandwichplaat. Bij een Biod bevestig je het slot aan de polysterwand. Ik heb het dikteverschil gecompenseerd met een stukje hout.
Meteen maar even meegenomen
De isolatie van de deur was van fabriekswege slecht bevestigd.
Dat kan beter:
Mooi?
Ach, in ons geval moet het gewoon en Fiamma heeft er zijn best op gedaan.
Binnen zijn twee afdekkapjes zichtbaar, waarvan een onder een schap schuil gaat.
Buiten hangt een hele installatie aan de wand. Het zal wel wennen.
Bijkomende voordelen.
Door het degelijke slot waarmee de dichtgeklapte leuning op de deur fefixeerd wordt zal de betere inbreker gauw een minuut extra nodig hebben.
Belangrijker is dat onze labrador de deur niet meer open krijgt. Een gerust gevoel als wij bijvoorbeeld de table d'hôte op de camping bezoeken.
55 en 57 Jaar jong en onze Biod is al senior-proof.
Ten slotte
De door mij tot op heden verfoeide mover zal er ooit wel komen. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 12:37; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 01:16 Onderwerp: |
|
|
Ziet er goed uit, Hans!
Vraagje overhet slot op de deur: Had je dat niet ook kunnen oplossen met een alu plaat? Dan had je vermoedelijk die bouten niet apart hoeven afdekken? Of zie ik iets over het hoofd? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 02:27 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Ziet er goed uit, Hans!
Vraagje overhet slot op de deur: Had je dat niet ook kunnen oplossen met een alu plaat? Dan had je vermoedelijk die bouten niet apart hoeven afdekken? Of zie ik iets over het hoofd? |
Ook nog zo laat op Peter? De forum-klok staat overigens nog/reeds op zomertijd.
De Fiamma-bouten waarmee het slot wordt bevestigd hebben op de eerste centimeters onder de kop geen schroefdraad. Vandaar het dikkere vulhoutje.
De bouten zijn niet apart afgedekt. Wat je op de foto ziet zit normaal onder de afdekplaat aan de binnenzijde van de deur (hier rechts op de foto). De aluminium noppenfolie is de door mij aangebrachte islolatie, ter vervanging van de losgeraakte originele isolatie.
De houten plaat verdeelt bij rukken aan de deur (inbreker?) de krachten over enkele vierkante decimeters polyester in plaats van alleen over de oppervlakte van de kleinere Fiamma schetsplaat. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 13:49 Onderwerp: |
|
|
De forumklok? Kijk eens in je profiel, daar kun je dat zelf omzetten.
Dan de isolatie: deze alu noppenfolie isoleert niet of nauwelijks, maar reflecteert een beetje.
Het is echt beter om daar ook een schuimvulling aan toe te voegen...
De originele Fiamma bouten zou ik vervangen hebben door kortere bouten met doorlopende draad, en dan een groter 12 mm multiplex plaatje hebben gebruikt aan de binnenkant. Samen met carosserieringen onder de moeren en polymax tussen deur en plaatje levert dat een bijzonder sterk geheel op en zou ik met het hele spul binnen de deurbeplating blijven.
Misschien ga ik het ook wel zo maken, want zo af en toe heb ik wel zo'n verschrikkelijke pijn in mijn rug, dat ik nauwelijks kan in- of uitstappen.
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide uitleg, Hans!
Dit lijkt me mooie info voor "onder de streep", binnenkort eens even uitzoeken, hoe verplaatsen in z'n werk gaat.
Maar vertel eens, waarom verfoei je die mover zo? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 16:38 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | De forumklok? Kijk eens in je profiel, daar kun je dat zelf omzetten.
Dan de isolatie: deze alu noppenfolie isoleert niet of nauwelijks, maar reflecteert een beetje.
Het is echt beter om daar ook een schuimvulling aan toe te voegen...
De originele Fiamma bouten zou ik vervangen hebben door kortere bouten met doorlopende draad, en dan een groter 12 mm multiplex plaatje hebben gebruikt aan de binnenkant. Samen met carosserieringen onder de moeren en polymax tussen deur en plaatje levert dat een bijzonder sterk geheel op en zou ik met het hele spul binnen de deurbeplating blijven.
Misschien ga ik het ook wel zo maken, want zo af en toe heb ik wel zo'n verschrikkelijke pijn in mijn rug, dat ik nauwelijks kan in- of uitstappen.
In ieder geval bedankt voor je uitgebreide uitleg, Hans!
Dit lijkt me mooie info voor "onder de streep", binnenkort eens even uitzoeken, hoe verplaatsen in z'n werk gaat.
Maar vertel eens, waarom verfoei je die mover zo? |
Forumklok
Weer wat geleerd!
Isolatie
De tweezijdig gealuminiseerde noppenfolie zal niet waarmaken wat de verpakking belooft (Ra gelijk aan die van 50mm minerale wol).
Ik zal de specificaties eens opzoeken.
Aangebracht als op de foto zal het allicht beter zijn dan de ondeugdelijk aangebrachte restantjes Biod-schuimbehang.
Fiamma-boutjes
De originele boutjes hebben een chique Fiamma opdruk op de kop. Weggooien is zonde.
Hadden ze echter niet onder de binnenplaat van de deur gepast, dan lagen ze nu in de kliko.
Rug
Wij werden door een onverwachte blessure min of meer gedwongen.
Een pijnscheut kan halverwege een opstapje een val veroorzaken met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ik weet ook wat van veilig werken. In de bouw is zo'n trapje zonder leuning uit den boze!
DOEN DUS, zo'n leuning!
Mover
- 1. gewicht
- 2. investering
- 3. in ons specifieke geval andere auto noodzakelijk
- 4. veel optisch lawaai onder de caravan
- 5. staat zo bejaard
+ 1. roep om 4x4 neemt af
+ 2. je kunt langer caravanner blijven
Punt -5 was mijn Annemarie al van genezen, ik zo goed als.
De wenselijkheid van een 4x4 is door de uitstekende ESP/ASR van onze Peugeot al aanzienlijk minder. Komt me goed uit, want ik ben voorstander van consuminderen, op z'n minst kritisch consumeren. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Za 19 Feb 2011 14:48; in totaal 4 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 16:48 Onderwerp: |
|
|
Haha, ik blijk het dus verkeerd gezien te hebben op de foto
Ik zal die leuning hier eens in de groep gaan gooien.
Hoe zwaar is dat ding eigenlijk?
Als je die noppenfolie aanvult met een plaatje doodgewoon polyether, loopt de isolatiewaarde al heel snel op. |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Do 18 Mrt 2010 17:04 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Haha, ik blijk het dus verkeerd gezien te hebben op de foto
Ik zal die leuning hier eens in de groep gaan gooien.
Hoe zwaar is dat ding eigenlijk?
Als je die noppenfolie aanvult met een plaatje doodgewoon polyether, loopt de isolatiewaarde al heel snel op. |
Onze leuning, het "topmodel" weegt dacht ik zo'n 4500 gram. Daar komt een paar ons voor de aluminium schetsplaat bij. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 21 Feb 2011 12:39; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 19 Mrt 2010 01:20 Onderwerp: |
|
|
Dank! |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|