"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

draagvermogen/draaglast TL420

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 02:01    Onderwerp: draagvermogen/draaglast TL420 Reageren met citaat

Dank allen voor jullie reactie.

Ik zal kort uitleggen hoe de vraag ontstaan is. Afgelopen zaterdag heb ik de Biod laten keuren bij de VVN in Elburg.(voor maar 20 euro) Ze hadden nog nooit een Biod gezien. Ik had dus veel bekijks.
Op de Caravan-controle-lijst staan op de voorkant de gegevens van de kentekenbewijzen. Max aslast 1150 kg. Echter op de achterkant staat dat de aslast 1350 kg bedraagt. Dit staat op de as zelf en deze info is van de fabrikant al dus een VVN lid.
Tot hoeveel mag ik de Biod nu beladen? 1150 kg of 1350 kg (anders moet ik mijn vrouw maar thuis laten. Scheelt 50 kg)
Iemand een idee?
groet
JT

--------------------
Hallo,

het weer wordt weer mooier en de Biod is net gekeurd. Ik zat met de mover er onder precies op gewicht. Maar er kan dus niets meer bij (inhoud koelkast etc)
Is het mogelijk om het draagvermogen te verhogen?

dank voor de reacties

groet
JT


Laatst aangepast door Ling op Di 21 Apr 2009 00:59; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 11:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat mag hij totaal wegen? 1150 kilo?
Dan zou hij nog naar 1350 kilo kunnen, maar daar heb je dan MarCar bij nodig. Als je daadwerkelijk stappen gaat nemen, wil ik dat pad wel meelopen...

Officieel lijkt het onmogelijk, omdat bepaalde papieren van de RDW verlopen zijn, maar misschien weten twee meer dan één?
Terug naar boven
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 11:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter,
Volgens de rdw is het mogelijk, alleen moet hij opnieuw gekeurd worden
en krijgt hij dan op kenteken als merk geen biod maar eigenbouw.
Er is nog een gat in de wet: export/import.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 12:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Het moet ook nog steeds administratief kunnen, maar dat is een lastig pad, net als herkeuren, trouwens.
Het papierwerk invullen vergt een bureaucratisch vermogen, dat maar weinig mensen bezitten of kunnen bevatten... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad
Terug naar boven
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr 2009 13:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Herkeuren = ping-ping=kassa!!!!!
Moet voldoen aan de huidige eisen van caravans.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Ling



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 19
Woonplaats: Lelystad

BerichtGeplaatst: Wo 10 Jun 2009 23:32    Onderwerp: Gelukt. Ik mag meer meenemen Reageren met citaat

Hallo Cerbere, Peter

Ik ben vandaag bij RDW keuringstation in Zwolle geweest om de Biod asbelasting te laten verhogen.
Omdat Biod failliet is en geen formulier meer kan geven van de belasting op de as en het gewicht van de opbouw, was het controleren van het Biod typeplaatje, bij mij 1300 kg, van de as, bij mij 1350 kg, en het gewicht dat de banden mogen hebben (bij mij 775 kg per band) voldoende voor een opwaardering van 1150 kg naar 1300 kg. Kosten 42 euro.

Vooraf hebt ik alles laten uitzoeken door de RDW technische helpdesk tel 0900-0739. Hr. Johan Meeuwissen was zo behulpzaam om alles even nauwkeurig op te zoeken en ik had iemand om op terug te vallen voor het geval het keuringsstation iets anders zou beslissen. Telefonisch reservering gemaakt met keuringsstation in Zwolle en ook daar met de TD het even door genomen. Alle papieren van de caravan (3 stuks( moet je meenemen want deze worden vervangen door een nieuw. Door keuring? Nauwelijks 15 minuten.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Het viel dus eigenlijk best wel mee.

Fijne vakantie en maak veel gebruik van de BIOD Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Di 23 Mrt 2010 16:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn kennelijk nogal wat varianten.

Onze Albino 420TL van september 2000 hebben we als showroommodel betrokken van Henk Kolbe Caravans te Zwolle, vlak voordat de firma Kolbe haar poorten definitief sloot.

De gegevens van het kentekenbewijs:
- Massa ledig voertuig: 900 kg
- Maximum massa voertuig: 1300 kg
- Maximum last as: 1300 kg
- Laadvermogen: 400 kg

Zowel de originele Debica banden als de Toyo's die er nu onder zitten mogen samen 1350 kg dragen.

Mijn 420TL weegt op reis ca. 1100 kg.
De laatste 200 kg zie ik als een marge om metaalmoeheid in de torsiestaven te voorkomen.

De ruime marge in de banden kan problemen niet altijd voorkomen.
Zie http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=188&highlight=debica.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderstel (koppeling, remmen, wielophanging en chassis) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.