"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Wieldop
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 17:01    Onderwerp: Wieldop Reageren met citaat

Tijdens de vakantie ben ik een wieldop van de caravan verloren. Natuurlijk is nooit meer een zelfde dop te krijgen. Bij sloper 2 wieldoppen (plastic) gekocht voor € 10. Alleen zit daar een automerk in ingedrukt in bas-reliëf. Weliswaar een goed bekend staand automerk, daar niet van, maar toch geen BIOD. Hoe krijg ik dat weg? Mijn idee is: vullen van het merkteken met vezel-autoplamuur, glad schuren en aflakken met spuitbus). Alleen twijfel ik of het plamuur goed hecht aan de kunststof en voldoende veerkrachtig is om de bewegingen mee te maken van de dop zodat het er niet uit komt vallen. Iemand enig idee?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 18:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Is overschilderbare( of overspuitbare) kit misschien een idee.
Kit erop en glad afstrijken met een nat buigbaar spateltje en indien nodig daarna op kleur brengen.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 19:58    Onderwerp: Re: Wieldop Reageren met citaat

Leen schreef:
Tijdens de vakantie ben ik een wieldop van de caravan verloren. Natuurlijk is nooit meer een zelfde dop te krijgen. Bij sloper 2 wieldoppen (plastic) gekocht voor € 10. Alleen zit daar een automerk in ingedrukt in bas-reliëf. Weliswaar een goed bekend staand automerk, daar niet van, maar toch geen BIOD. Hoe krijg ik dat weg? Mijn idee is: vullen van het merkteken met vezel-autoplamuur, glad schuren en aflakken met spuitbus). Alleen twijfel ik of het plamuur goed hecht aan de kunststof en voldoende veerkrachtig is om de bewegingen mee te maken van de dop zodat het er niet uit komt vallen. Iemand enig idee?

Bedoel je die plastieken dingen, Leen?
Daar ben ik mee gestopt. Die denderen er uiteindelijk altijd af, volgens mij. Ik heb nu van de pouderwetse 'chromen' deksels. Die houden beter.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Abel: Kit zie ik niet zo zitten, blijft zacht en dus kwetsbaar.

Inderdaad Lex, van die plastieken dingen. Chromen deksels lijken mij ook wel, maar zijn die dan nog te verkrijgen? Bij de sloper zag ik er geen liggen.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 14 Jul 2010 23:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat bedoel je precies Leen?

Er zijn voor weinig geld toch wel wieldoppen te krijgen zonder auto-brandmerk?
Overigens, mijn originele plastieken (Avento) wieldoppen blijven ook na bijna 20 jaar trouw dienst doen.

Benno.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 15 Jul 2010 00:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Die Avento doppen zullen niet goedkoop geweest zijn, want het is wel een hele goeie kwaliteit.
Goedkope doppen willen nog wel eens snel weg zijn door de warmte-ontwikkeling bij het afdalen.
Zo af en toe worden chromen doppen nog wel eens aangeboden via marktplaats.
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 15 Jul 2010 06:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Leen schreef:
Abel: Kit zie ik niet zo zitten, blijft zacht en dus kwetsbaar.

Inderdaad Lex, van die plastieken dingen. Chromen deksels lijken mij ook wel, maar zijn die dan nog te verkrijgen? Bij de sloper zag ik er geen liggen.

Mijn onderhouder (Triorep) had er nog een (oude).
Vraag eens bij een bandenboer.
Overigens vind ik de moderne wielen (die met vele ronde gaatjes) zonder deksels een goed alternatief. Dat is ook gemakkelijker bij boutcontrole.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 15 Jul 2010 14:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er nieuwe grijze wielen onder gezet en inderdaad staat dat ook erg goed.
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul 2010 08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi afgeschuurd (of beter nog gezandstraald) en herschilderd kan een oude velg er ook leuk uitzien. Indien er een reservewiel is eerst dat afschuren, vervolgens op de caravan plaatsen en volgende wiel onderhanden nemen? Of caravan op blokken zetten en alles op hetzelfde moment schuren en lakken? De verf: het zou kunnen dat blinkende lakverf mooier oogt dan matte verf...?
Succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul 2010 16:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor EUR 35,-- per nieuwe velg ga ik geen dure kunstjes doen met een ouwe... Wink
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 16 Jul 2010 19:54    Onderwerp: Reageren met citaat

In België is er blijkbaar een tendens in om zwarte kleur te kiezen voor nieuwe velgen en dat vind ik niet zo mooi... Net toegekomen nieuwe auto: ben even onder de wieldoppen gaan kijken... ook zwart... Vroeger vaak grijs maar nu veel vaker zwart... Kwestie om in onze consumptiemaatschappij toch niet zónder wieldoppen te gaan rijden...?
Je kan natuurlijk ook voor lichtmetalen velgen gaan maar voor caravans vind ik dat meestal niet zo mooi. Ze zitten er nu eenmaal op bij ons (en het 'velgtype' is gelukkig nogal discreet) dus we zullen ze uiteraard niet gaan slopen maar voor mij hoefde het niet... Verder wegen ze ook vast wat minder?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 17 Jul 2010 00:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb begrepen, dat alu velgen soms zelfs wat zwaarder zijn dan stalen velgen.
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Za 17 Jul 2010 21:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Betreffende dat gewicht per velg zou je gelijk kunnen hebben....

Ik heb net twee ronde (holle) staven laten maken in aluminium (geen roestvrij staal dus bijvoorbeeld / daar kon ik niet zo makkelijk en goedkoop aan geraken) om een draagberry constructie te maken in de Biod (hangbedje voor een van de kleinkinderen als er twee mee gaan ipv ééntje).
Indien ik die in ijzer zou laten maken hebben (worden gewoon zo verkocht in de handel) dan kon konden die dunner zijn (diameter) en de dikte van het ijzer zelf kon ook minder... Ik vermoed dat het soortelijk gewicht inderdaad significant lager ligt bij alu maar het is wel minder sterk dus (gewoon maar een gaatje boren met een ijzerboortje is al erg verschillend). Ik heb echter een soort sterkteproef gevraagd met een puntmeting van 30 kg in het midden op 1 staaf (staaf is ongeveer 2 meter) en toen moest het wat dikker materiaal zijn en grotere diameter (zo dat de staaf lichtjes terugveerde zonder knikje er in).

Het echte 'verschil' tussen "lichtmetalen velgen" en gewoon ijzer ken ik niet. Ik weet ook niet uit welke materie de lichtmetalen velgen gemaakt worden. Ik vind wel dat ze meestal snel krassen ivm een gewone velg dus dat wijst op eerder zachtere materie dan gewoon ijzer? Dat is uiteraard pure deductie want ik heb totaal geen opleiding genoten mbt deze materie. Het is op zich natuurlijk wel interessant om dit te vernemen mochten er mensen zijn die deze materie wel kennen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 17 Jul 2010 22:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Onder lichtmetalen velgen verstaat men meestal aluminium velgen, hoewel dit niet kompleet is. Er zijn ook magnesium velgen, kunnen onder de duurdere bolides zitten. Deze hebben ook weer twee nadelen, zijn minder slijtvast en vatbaarder voor roest. Aluminium roest (oxideert) trouwens ook snel, de velgen worden dan ook behandeld. Vroeger met blanke lak, daar werden ze helemaal lelijk van, tegenwoordig krijgen ze een oppervlakte behandeling dacht ik.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 18 Jul 2010 22:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Hartelijk dank voor deze deskundige uitleg. Op deze site leer ik dan ook echt veel bij (mijn leergierigheid is eerder onbegrensd en soms echt aspecifiek?)!
Die oxidatie van alu is mij bekend (door gebruik ... omdat ik er voorlopig nogal makkelijk aan kan geraken én kan laten bewerken).

Met vriendelijke groeten uit België !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.