"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Onderhoud van het Polyester

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Familie Suijker



Geregistreerd op: 04 Jan 2005
Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 21:25    Onderwerp: Onderhoud van het Polyester Reageren met citaat

Ik heb bij de tips gelezen dat ik de polyester romp weer kan laten glimmen met een polijstpasta. Heeft iemand ervaring met een bepaalde type polijstpasta?

Mijn Extase is erg dof en rond de ramen is de verf hier en daar er van af. Het liefste zou ik hem opnieuw verfen. Zover ik kan bedenken, is dit het beste met een 2-componenten polyester coating. Hieft iemand hier ervaring mee (merk van de coating, leverancier, rollen of spuiten enz...)

Ik hoop dat jullie deze nieuwe entousiaste BIOD bezitter op weg kunnen helpen Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kan uiteraard iets alleen laten glimmen , als er wat te glimmen valt.
Is de verf verdwenen dan kan je het wel schudden.. Maar nu trap ik een open deur in natuurlijk. Cleaner! (slijppasta). Gebruik al jaren Commandant 4, tot volle tevredenheid.
Opnieuw in de lak zetten en hoe? dat is zo persoonlijk, hangt ook van de plaatselijke toestand af (temperatuur). Als ik voor die klus zou staan, dan nam ik gewone terpentine verdunbare lak, de grootste kwast die je kan hanteren en narollen met een lakroller.
Voorschuren met waterproof 400.
Welke lak? Ga naar een goede verfwinkel laat je voorlichten en kijk niet op een eurootje.
Meer weten? Er zijn genoeg forumleden die een hint kunnen geven.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Familie Suijker



Geregistreerd op: 04 Jan 2005
Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 22:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor je antwoord Joop.

Maar als ik me niet vergis kan je niet over Polyester heen verven en moet je een gelcoat gebruiken. Alleen heb ik daar totaal geen ervaring mee en vraag me af of dat te doen is als leek.

Commandant 4 ga ik zeker eens proberen...!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 06 Jan 2005 22:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Onzin.
Polyester is wel degelijk te schilderen.
Alleen hangt het wel af van de voorbereiding. Begin je direct te schilderen zonder voorbereiding dan ligt de verf volgende week op de stoep.
De eventuele waslaag moet van de romp af, het moet helemaal dof geschuurd worden.
De gelcoat is het gedeelte van het polyester waar je tegen aan kijkt, onder de gelcaot zit de glasmat en hars.
Als ik je zo beluister dan zou ik die caravan helemaal dof schuren, eventuele gaatjes bijwerken (Albastine Gamma) en eencomponente verf gebruiken. Of laten spuiten, maar dan betaal je de hoofdprijs.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Vr 07 Jan 2005 01:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb onze oude Expert de Luxe ontdaan van oude verflagen (schuren) zonder natuurlijk de gellaag te verwijderen!
Roos (mijn vrouw) heeft toen de Expert in de polyesterprimer gezet (gerold) en daarna in de gewenste kleur gerold.
Geleerden hebben ons verteld : na het aanbrengen van de polyesterprimer kan in principe elke gewenste verf erover heen (dus geen speciale polyesterverf).
Het resultaat hebben diverse Biodters in Dalfsen @003 kunnen aanschouwen!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Familie Suijker



Geregistreerd op: 04 Jan 2005
Berichten: 9
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Vr 07 Jan 2005 11:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Klinkt goed en een stuk makkelijker dan het gedoe met gelcoatings!

Bedankt allemaal!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.