"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Testvakantie (Provence) Belgische Biod Nomade : succesvol !

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Reisverhalen, bestemmingen, campings, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 09 Mei 2011 22:52    Onderwerp: Testvakantie (Provence) Belgische Biod Nomade : succesvol ! Reageren met citaat

We zijn in april twee weken naar de Provence geweest (ongeveer 2500km). Rustig wennend aan de voor het eerst in gebruik genomen (tweedehands) Biod Nomade.
Op doortocht (we zijn pas 16 uur vertrokken) geslapen in Etreaupont (goede basic doorreiscamping), tweede dag waren we een 20 km ten zuiden van Tournus en daar was de (ondertussen al de derde!) camping (municipal van Lugny) gesloten (ondanks dat het boekje aangaf dat hij open was). We zijn dan maar gewoon op de plaatselijke camperplek gaan staan. Wel nogal schuin (2 extra levelers tekort) maar de brandertjes van het kookvuur van de BIOD liggen een centimeter dieper dan de rand dus de pannetjes schuiven niet van het vuur. Fantastisch uitzicht op de vallei op die camperplek en honden uitlaten in de wijngaarden is een plezier… Mooi! ’s Nachts wel koud geweest buiten (-2C / in bed geen probleem maar opstaan ’s morgens wel) en beslist dat we dan toch maar op propaan moeten overgaan in het voorjaar (is ondertussen al aangeschaft) ipv butaan. Pas als het nul graden was buiten (even blijven liggen tot de zon scheen) de gasverwarming aangezet…
We waren in een paar dagen in St Remy de Provence (altijd zelfde camping: ‘a la ferme’), dan een paar dagen naar Merindol (camping = ‘aire naturel’), ook een paar dagen in Remuzat (prachtige camping ‘a la ferme’) maar er is maar 1 plek waar je redelijk staat als je een caravan hebt: nr 4) om gieren en arenden te bekijken. De weerberichten wijzigden toen we daar waren en alles wees er op dat we sneller naar het noorden zouden moeten gaan waardoor we nog een paar dagen in het Noorden verbleven hebben (Foret de Mormal bij het stadje ‘Le Quesnoy’). Op terugreis nog eens stiekum wild gekampeerd op een voor ons bekende plek: ViéVille = tegen Chaumont (niet op de camperplek maar aan de andere kant van het sluisje). Eens we in het noorden van Frankrijk terug waren regende het pijpenstelen in Zuid-Frankrijk. Goed gekozen dus.
Wat onthouden we van onze eerste BIOD Nomade-trip…. 1. We kunnen zeer goed manouvreren met onze combinatie (meermaals nodig geweest). Mover dus niet gebruikt. 2. Propaan is in het voorjaar aan te raden ipv butaan. 3. Bij zeer zwaar hobbelen bleek een van de rolluiken van de bovenkastjes toch wat inhoud rond te strooien (voorste rand, kleine dingetjes). Rolluikje wipt dus blijkbaar wat omhoog. De onafhankelijke vering op het chassis van de heer Menno is dus nog ze gek niet. 3. We hebben de afgesloten boiler (gewoon slangetjes doorverbonden) niet gemist want we nemen maar om de 5 dagen stroom. Laagste batterijniveau was 12.20V en ik denk dat ik nog lager mag maar ik stel wel de vraag bij rubriek ‘vragen’. 4. De extra draadjes om de batterij te meten doen het zeer goed (anders bed afbreken om in de bak te kunnen) en zullen blijven zitten (wordt misschien wel wat keuriger weggewerkt). Ik had die bij voeding van de cd-speler afgetapt en naar buiten gelegd toen ik die cd-speler vernieuwde. 5. De hangkast is perfect omgebouwd tot griefelijke legkast. De nieuwgemaakte schuifindeling is ok (wegens tijdgebrek uitgetekend door mijn allerliefste en nu ook goedbevonden door mij). 6. Er moet nog een oplossing komen voor het voorvenster. De raamuitzetter is bij vorige eigenaar gebroken en vernieuwd maar het geheel beweegt aan die kant iets te veel om echt risicoloos te gebruiken (erg zwaar raam als je het mij vraagt). 6. Naast het kookvuur heb ik een openklapbaar horizontaal deeltje (30 à 35cm?) gemaakt om het bed niet te veel te besmeuren (TD-versie) en om meer plaats te hebben als er gekookt wordt. Ik haalde het materiaal hiervoor uit de onderste plank van de hangkast (= zelfde kleur als de rest van het caravaninterieur (is ook gemelamineerd / wel nog geen randje aan / komt misschien nog). Ik heb ooit een foto gezien van een caravan op het laatste Biod weekend die dat had maar dan in de kleur van het aanrecht wat natuurlijk wel mooier is (misschien van Dhr Menno?). 7. Bij een erg steile helling (camping in Remuzat) heb ik gewoon de mover op de wielen gezet (ja het zal wel niet goed zijn maar daar kon me dat niets schelen) en ’s nachts een trekkabel tussen dissel en auto gehangen wat mijn nachtrust stukken aangenamer maakte… Polyester kraakt nl wel wat bij afkoeling en telkens was ik wel wat geschrokken van het nachtelijk lawaai… 8. Het linkerknipperlicht dat uitgevallen was was gewoon uitgevallen door corrosie. De andere lamp-‘houdertjes’ in het achterlicht waren al vernieuwd denk ik want ze waren veel witter van kleur. Ik heb het knipperlicht gelukkig (nét het linker knipperlicht natuurlijk) ter plaatse aan de praat gekregen doormet een schroevendraaier wat te krassen op het metaal (gelukkig multimetertje mee). 9. Niet alle Nederlanders kennen BIOD (daar verschoot deze Belgische dus wel van). 10. De combinatie rijdt zeer lekker: nooit gevaar ervaren tijdens het rijden (zal misschien dan wel mijn eigen gelukzalige percipiëring zijn?), altijd rustig lekker in lijn meegereden, weinig windgevoeligheid, verbruik 7.9 l op 100 km (= ‘1 op 12.7’ in Nederlandse termen?), Berlingo III trekt goed (110PK).
11. En als laatste (het belangrijkste): Wat een ongelofelijk aangename, comfortabele caravan… En ook nog eens goed geïsoleerd...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Reisverhalen, bestemmingen, campings, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.