"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod excellent ZW Vloer verrot en vele vragen

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Detmar



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Ma 06 Jun 2011 16:20    Onderwerp: Biod excellent ZW Vloer verrot en vele vragen Reageren met citaat

Beste Biod liefhebbers,

Sinds enkele weken ben ik de bezitter van een Biod Excellent zw
Een prachtig modelletje waarmee wij (gezin met twee kleine kinderen) hopelijk nog lang plezier van zullen hebben. Echter, eerst moet er heel wat gebeuren aan dit beestje. Na de koop kwam ik erachter dat de vloer compleet verrot is. Even slikken en mijn ouders, die van plan waren in juni met de biod op vakatie te gaan, vertellen dat een vakantie met de Biod er even niet inzit. Gelukkig hebben wij de Predome nog niet verkocht dus dat is wel goed gekomen...

Affijn, slikken en doorgaan. Ik ben gestart met het verwijderen van delen van de vloer. Al doende kwam ik erachter dat de kastjes, keuken etc ook verwijderd moesten worden wil je er goed bij kunnen. Om kort te gaan: Heel de caravan is gestript. Ik kijk nu aan tegen een kale polyester vloer waarin enkele gaatjes zijn geboord. ( ik neem aan om water te lozen). Ik krijg de indruk dat de caravan een beste overstroming heeft meegemaakt.

Het voordeel van dit alles is dat ik nu geheel zelf kan bepalen wat de nieuwe indeling wordt. Zo denk ik erover om de hoge kasten en wc ruimte niet meer terug te plaatsen maar in de plaats daarvoor een lange bank te maken (van voor naar achter) Ik creeer daarmee een extra slaapplek en hoef dan geen stapelbed meer te bouwen.

Concreet:
Ik zou graag wat tips willen ontvangen van jullie welke materialen ik het beste kan gebruiken voor de nieuwe vloer. Ik wil niet weer dat de boel gaat rotten. Zelf denk ik aan kunststof dwarsliggers met daaroverheen planken van +/- 2 cm dik. Het liefst zou ik eiken gebruiken maar misschien is dat te zwaar. Hoeveel gewicht mag je toevoegen??
Ik rijd een Opel Astra 1.7 cdti ca 1300 kg

Daarnaast is met het verwijderen van de hoge kasten en de wasruimte een deel van het dak bloot komen te liggen. Weet iemand waar ik een stuk vynyl kan krijgen die ik opnieuw tegen het dak aan kan bevestigen?

Ook de ringverwarming heb ik moeten verwijderen. Hij is niet meer in een goede staat. Ik ben eigenlijk niet van plan deze terug te plaatsen. Wat denken jullie hiervan.

De acculader Westtool is tevens stuk. Hij kan alleen maar 220 doorvoeren en op 12 volt lijkt hij niet meer te werken. Ik heb hem opengehaald en een deel van de stekkers is doorgebrand. Heeft iemand nog een goede Westtool accuoplader/transformator liggen? Of zijn er goede alternatieven?

Voortent. Ik zoek een mooie liefst zo goed als nieuwe voortent voor de biod. Weet iemand een goed adres? Ik wil ook wel eentje laten maken mits de prijs meevalt.
Ik heb al schrijvende veel vragen gesteld. Er zullen er ongetwijfeld nog meer volgen.
Ik hoop op een reactie.

met groet,

Hoite
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 06 Jun 2011 22:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ooooow... dit is helemaal goed voor PeterB!
Hij kan zomaar 90% van je vragen beantwoorden. Als hij niet op korte termijn reageert, moet je hem maar een PB sturen.
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 07 Jun 2011 06:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij heb ik nog een westtool.
Zal morgen thuis eens kijken en misschien ook nog wel een biodtent.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Thijs van der Harst



Geregistreerd op: 08 Mrt 2009
Berichten: 93
Woonplaats: Breda

BerichtGeplaatst: Di 07 Jun 2011 20:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Detmar,

Ja Peter B uit Hardinxveld kan je prima adviseren over het interieur.

Wat de bodem aangaat zou ik toch kiezen voor wat er inzat, nl een lattenframe (vuren/grenen) met daarop 10-12mm multiplex. Oukumé natuurlijk. Kan je bij bv. PontMeyer kopen in de grote maat 310x153. Origineel gebruikte BIOD destijds Abachi hout uit de tropen wat maar weer eens bewijst dat niet alle tropisch hout hard en/of duurzaam is. Ertussenin weer een isolatie. Ik heb dat ook in mijn Bambi gedaan. Het grote voordeel van hout is dat je er lekker in kan schroeven. Ook belangrijk is, toch wel, dat het gewicht van zo'n bodem laag is want je auto kan misschien wel veel trekken maar het onderstel van de Bambino is op een bepaald gewicht afgestemd en daar moet je niet te veel van afwijken.

Veel belangrijker is dat je uitzoekt waar het water van de overstroming binnen is gekomen. Daar zit je echte oorzaak. Bij mij was dat een verrot achterraam. Er zit een houtenframe tegen het polyester achter het vinyl wat vrij eenvoudig te vervangen is. Het is onwaarschijnlijk dat het vocht van onderaf binnen is gedrongen.

Wat het interieur betreft nog 1 ding. Er zitten een aantal verticale elementen in die wel degelijk voor stijfheid zorgen. Je kunt de hoge kast, die waarschijnlijk ergens in het midden zit, niet zomaar weglaten. Je moet daar wel iets terugplaatsen wat de zijkant op die plek weer stevigheid geeft. Geldt natuurlijk voor de hel caravan....

We (PeterB vooral, en ik een beetje) zijn trouwens bezig een klusweekend te plannen. Kan je natuurlijk goed gebruik van maken.

Zet 'm op.
_________________
Thijs vd Harst, Breda, Biod Bambi 1978
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 07 Jun 2011 22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Detmar,
over je vloer kan ik niet veel zeggen, behalve dat het misschien mogelijk bij BIOD een nieuwe kunststofvloer te laten plaatsen als al het andere niet lukt, maar dat is misschien erg ingrijpend.

Over het interieur kan ik inderdaad wel het een en ander vertellen.
vorig jaar rond deze tijd keek ik ook tegen een totaal lege caravan aan.

Tot die tijd heb ik het advies om eerst de caravan waterdicht te maken.
Sloop alles aan de buitenkant eraf, vooral sierstrips als die erop zitten.
Sierstrips lekken altijd.
Bij mijn caravan heb ik alle raamrubbers vervangen en de sierstrips met kit en rvs parkertjes weer opnieuw bevestigd.

Binnen heb ik alle vinyl verwijderd en het meeste steunhout omdat alles nat, vies en rot was.
Het nieuwe steunhout heb ik erin gekit, maar als je sierstrips hebt kun je ook van buitenaf vastschroeven.

Vinyl kun je kopen bij vivavinyl.nl.

Ik heb de ringverwarming vervangen door elektrische vloerverwarming en een bankairco die ook kan verwarmen.
Dat werkt prima, afgelopen winter kon ik het in de caravan op plm. 16 c. houden.
Een nadeel kan zijn dat je altijd stroom nodig hebt, maar voor noodgevallen kan ik een deel van de vloerverwarming op de accu laten draaien.

Ik heb een losse acculader die ook kan "druppelen" en een omvormer om van 12 weer 230 te kunnen maken met een los relais dat de omvormer uitschakelt als er walstroom is.

Het interieur heb ik naar eigen smaak en idee gemaakt met voorin een vast (lattenbodem)bed van 195x160.

Boven het bed hangen extra hoge bovenkasten, onder het bed loopt de disselbak 80 cm door.

Dan links een keukenblokje met 2 pitten en een kleine spoelbak, onder het "aanrecht 3 laden en een kastje, boven het aanrecht 2 bovenkastjes daarachter een bankje van plm 130 met daaronder de airco en de accu/omvormer.

Aan de rechterkant een smal kastje met 3 kleppen, daarachter een lade, met daarop de koelkast, daarop een oven en daarop weer een klepkastje.
Tussen de koelkast en de deur had ik nog 40 cm "over", die heb ik opgevuld met een kast van stof met daaronder een vuilnisbakje en erachter, tegen de wand een kapstokje.
Achter de deur is er dan nog een stoel van plm 65 breed.
Tegen de achterwand 2 bovenkastjes.

Als je een keer bij het interieur wilt komen kijken ben je van harte welkom, stuur maar een pb.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Detmar



Geregistreerd op: 05 Jun 2011
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: Di 07 Jun 2011 23:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Woh Wat een reacties: Super bedankt. Ik ga aan de slag en neem jullie tips ter harte. PeterB: Als ik nog eens in de buurt ben van Hardinxveld dan kom ik graaag een keer langs. Ik ga nu rustig aan de slag. Ik heb een jaar gepland voor de opknapsessie dus heb ruim de tijd om goede keuzes te maken. Moet wel zeggen dat de vrije tijd met een jochie van 2 en een meisje van 5 weken tegenvalt Wink

Ik weet bijna zeker dat de ramen goed zijn. De vorige eigenaar heeft daar al veel zorg aan besteed. De Caravan heeft wel twee jaar in weer en wind buiten gestaan. Ik vermoed dat het water via de deur is binnengekomen. Deze is aan de onderkant een beetje krom en sluit niet goed.

Wat betreft de indeling: Ik laat de nate ruimte weg maar zet de wand kast wel terug (voor het verband en handig voor bergruimte). Alleen maak ik daar een holle ruimte in zodat een klein kind met zijn voeten daarin kan liggen. Ik zal tzt wel een paar fotos plaatsen.

Abel ik ben zeer geinteresseerd in de voortent. Graag hoor ik meer van je.
Nogmaals dank voor de reacties.

groet,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 08 Jun 2011 07:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik vermoed dat het water via de deur is binnengekomen.

Kijk vooral even naar het "afdakje" boven de deur.
Daar lekte het bij mij nogal fors.

Maak ook vast het steunhout rond de deur vrij, dus alle betimmering eromheen verwijderen.
Dat steunhout is waarschijnlijk z**knat.
Ik heb het steunhout vorige maand pas weer opgesloten door middel van schilderen.

Over de deurrubbers droom ik nog wel eens. Evil or Very Mad
Laat dat lekker bij Marcar doen als ik je een advies mag geven.

Citaat:
voor het verband

Dat is wel nodig, want veel verband zat er bij mijn caravan niet in toen ie nog origineel was.
Als je nieuwe kasten maakt, hou dan aan de bovenkant een stukje vrij en vul dat met flexpur oid.
Zo'n polyester bak werkt nogal heb ik gemerkt.
Ik heb links en rechts wanden gemaakt van onder naar boven om stevigheid in de zijwanden te krijgen, maar tot tegen het dak.
Als de caravan "koud" is bobbelen de wanden een beetje en gaan de klepjes en deurtjes kieren. Sad
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 08 Jun 2011 12:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je niet al te veel haast hebt, kan het de moeite lonen een kijkje te nemen op het BIOD-weekeinde. Daar is meestal een familie die zelf een Excellent en een Extase heel mooi opnieuw ingericht hebben.
NB. Door de een of andere oorzaak kan ik hun naam niet onthouden. Als hij weer boven komt borrelen, meld ik het wel. Ergens in de verzamelingen fotoos van de BIOD-weekeinden zijn wel beelden van het resultaat te aanschouwen. Bijvoorbeeld bij het weekeinde van 2006, fotoos 155 t/m 159
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.