"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Regelgeving kogelkoppeling

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 10 Jul 2011 18:01    Onderwerp: Regelgeving kogelkoppeling Reageren met citaat

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1994L0020:20070101:nl:PDF

Hier zijn op pagina 55 tot 57 alle officiële maten te vinden van caravankogelkoppelingen, zowel aan de auto als aan de caravan.

Met dank aan Google. Confused
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 12 Jul 2011 01:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Heee Pieter!
Wat moet ik hier mee?
(ik wilde eigenlijk vragen: wat moeten wij hier mee, maar ik kan, wil en mag niet voor anderen spreken).
Mag ik er niet van uit gaan dat de trekhaak op mijn auto en de koppeling op mijn aanhanger op elkaar passen?????
Moet ik met dit document naar mijn garagist en met een schuifmaat controleren of alles naar behoren is?

En dan ook nog "sticky", alsof het van levensbelang is?

Ik meen aan te mogen nemen dat dit geplaatst is naar aanleiding van de caravan die losgeschoten is?
Dat heb ik ook wel eens gehad met een aanhanger.
Oorzaak te veel haast kan ik jullie meedelen.

Stress is een slechte raadgever, net als angst.
Ik ben nu totaal 5 weken met de caravan op pad geweest en het is me opgevallen dat zo'n aanhangertje veel stress kan geven.
Vooral bij achteruit rijden, maar ook bij het opbreken.
Maar dat heeft nis te maken met het materiaal! Twisted Evil
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 12 Jul 2011 14:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Moet ik met dit document naar mijn garagist en met een schuifmaat controleren of alles naar behoren is?

In al die jaren, ik geloof dat de APK in 1985 ongeveer startte, is de kogel 2 jaar geleden inderdaad met een schuifmaat opgemeten. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 13 Jul 2011 00:00    Onderwerp: Reageren met citaat

In diverse fora is de vraag over de wettelijke kogelhoogte een regelmatig terugkerend item. Het is dus iets in de serie: je-weet-maar-nooit of iemand er iets aan heeft. Op het gebied van kogelhoogte kom je in de praktijk gekke dingen tegen, zoals te hoge kogels (altijd problemen met schrapende achterpootjes op drempels) of te lage kogels, zodat je elke drempel raakt met je valbeugel.

Het bleek verschrikkelijk lastig te zijn om snel duidelijke regelgeving te goegelen, vandaar dat ik het hier sticky heb gemaakt.

Het is dus geen discussie-onderwerp, maar meer een informatieve mededeling om mensen die het aangaat mee van dienst te zijn.
Als de kogelhoogte afwijkt van de Europese regelgeving, moet de fabrikant voor een oplossing zorgen en niet de klant een nieuwe laten kopen.

Puntje service dus. Wink
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 13 Jul 2011 22:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
zoals te hoge kogels (altijd problemen met schrapende achterpootjes op drempels)

Jaah, dat probleem heb ik wel een beetje moet ik toegeven....
Niet echt met drempels, maar als we even kort willen overnachten moet de caravan er wel altijd af EN de koelkast doet het niet altijd goed onderweg.
De caravan hangt altijd achterover, maaaaar ik heb een hoge auto en ik rijd alsof er niks achter hangt moet ik eerlijkheidshalve toegeven.
Afgelopen vakantie was ik echt blij dat ik alles zo degelijk bevestigd heb!

Maar ik mag toch aannemen dat de diameter van de kogel en van de koppeling altijd met mekaar kloppen?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 25 Jul 2011 13:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat mag jij aannemen dank zij deze regelgeving.
Desondanks kunnen zich gekke dingen voordoen, zoals een te hoge of te lage kogel, een verkeerde diameter of verkeerde maatgeving van de koppeling.

Dan is het fijn als je bij een leverancier met een papiertje kan wapperen.
Leveranties horen binnen deze regelgeving te vallen, dat gaat nog boven garantiebepalingen.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.