Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Za 13 Aug 2011 19:34 Onderwerp: moveraccu als noodvoorziening |
|
|
In al die jaren heb ik het maar een paar keer meegemaakt dat de spanning, aan de paal, wegviel. Twee jaar geleden in Ierland duurde het trouwens vrij lang voordat de spanning weer terug kwam.
Aangezien een wisselrelais niet veel kost en draden ook nog wel ergens in het schuurtje rondslingeren, een aansluiting gemaakt tussen accu en omvormer.
Echter anders dan je hier en daar leest.
Waarom??
Men sluit vaak de uitgaande 12V van de omvormer ook aan op het spoeltje van het wisselrelais, valt de ingaande 220V weg, dan is spoeltje niet bekrachtigd, schakelaartje klapt om en accu is nu ingeschakeld.
Is de omvormer van een niet-gestabiliseerde spanning voorzien dan staat dat relais af en toe lekker te brommen, dat had ik dus.
Zolang er geen 220V (paal)of 12V (auto) aanwezig is, is de moveraccu dan ingeschakeld.
Dat wil ik dus ook niet.
Beide problemen, brommen en onnodig inschakelen van de moveraccu opgelost.
In de onderkant van de bank een wipschakelaar met lampje gemaakt die in de draad van moveraccu naar wisselrelais zit.
Deze draad is ook aangesloten op het spoeltje van het relais.
Werking:
Zolang het schakelaartje uit staat is de situatie als vanouds, valt de spanning weg dan zit je in het donker.
Met m'n boek nog in m'n handen zet ik het schakelaartje om en alles doet het weer.
Het omswitchen tussen aanwezige 12V omvormer en 12V accu gaat zeer snel, je ziet nauwelijks een dip in de verlichting.
Er is maar één nadeel, geen indicatie wanneer de "stroomstoring" opgeheven is. Daar zijn ook wel weer oplossingen voor.
Voordeel vind ik, eigen baas over de voedingen.
Ik zie geen problemen met deze wijze van aansluiten, schiet er anders maar lekker op. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Zo 14 Aug 2011 08:53 Onderwerp: |
|
|
Als ik het zo lees is het 12 volt gedeelte van jouw caravan echt 12 volt.
Als er walstroom is komt de 12 volt van "de aanwezige 12V omvormer" die waarschijnlijk via een andere uitgang ook je boordaccu oplaadt?
Als er geen walstroom is schakelt een relais zodat de 12 volt rechtstreeks van de accu komt.
Zodoende komt de spanning in het boordnet nooit boven de 12 volt.
Het kan ook anders.
Je kunt gewoon een accu(druppel)lader gebruiken en het 12 volt gedeelte rechtstreeks op de accu aansluiten.
Zo doen ze het in auto's ook.
In het geval van walstroom is de spanning op het boordnet dan plm. 14 volt, maar daar kunnen de lampjes prima mee overweg.
De koelkast eventueel ook, want die krijgt ook 14 volt van de auto onderweg.
Ik heb de koelkast echter niet op het 12 volt boordnet staan, die krijgt alleen 12 volt als de caravan achter de auto hangt en het contact van de auto aanstaat.
Valt de walstroom weg, dan branden alle lampjes gewoon verder.
Geen relais of knopje nodig.
Ik heb overigens ook een knopje onder bank.
Als er geen walstroom is kan ik daarmee een 12 naar 230 omvormer inschakelen zodat ik dan toch een aantal uren 230 heb van de boordaccu (120 Ah).
Je hebt dan wel weer een relais nodig om eventuele walstroom te blokkeren, want een omvormer vindt het niet fijn als er 230 op de uitgang staat. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 14 Aug 2011 20:50 Onderwerp: |
|
|
PeterB
Citaat: | Als ik het zo lees is het 12 volt gedeelte van jouw caravan echt 12 volt |
Oorspronkelijk zat er alleen een Schaudt omvormer in de caravan die een pulserende 12V geeft als het is aangesloten op 220V.
Met deze omvormer kan géén accu worden geladen.
Naderhand is er een mover bij gekomen.
Eigenlijk heb ik nu twee systemen naast elkaar, de omvormer voor verlichting, waterpomp, gasafsluiter en ventilator caravankachel, en accu voor mover, vijzels, radio en één lampje, waarbij de accu tevens standby staat voor het woongedeelte.
Citaat: | Als er geen walstroom is schakelt een relais zodat de 12 volt rechtstreeks van de accu komt. |
Ja, met het schakelaartje.
Citaat: | Zodoende komt de spanning in het boordnet nooit boven de 12 volt. |
Nee, moet dat dan?
Citaat: | Het kan ook anders.
Je kunt gewoon een accu(druppel)lader gebruiken en het 12 volt gedeelte rechtstreeks op de accu aansluiten.
Zo doen ze het in auto's ook.
In het geval van walstroom is de spanning op het boordnet dan plm. 14 volt, maar daar kunnen de lampjes prima mee overweg.
De koelkast eventueel ook, want die krijgt ook 14 volt van de auto onderweg.
Ik heb de koelkast echter niet op het 12 volt boordnet staan, die krijgt alleen 12 volt als de caravan achter de auto hangt en het contact van de auto aanstaat.
Valt de walstroom weg, dan branden alle lampjes gewoon verder.
Geen relais of knopje nodig.
|
Er zijn meer wegen naar Rome.
Nadeel van jouw systeem vind ik dat je voor een groot gedeelte van je accu afhankelijk bent.
Een omvormer kost buiten de caravanbranche weinig.
Accu wordt aan de paal opgeladen door een C-Tek, onderweg door een Schaudt booster die maximaal 8 Amp kan leveren.
Je ziet, de paal is niet meer altijd nodig. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Ma 15 Aug 2011 07:22 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Citaat:
Zodoende komt de spanning in het boordnet nooit boven de 12 volt.
Nee, moet dat dan? |
Nee absoluut niet, het is een constatering.
Citaat: | Nadeel van jouw systeem vind ik dat je voor een groot gedeelte van je accu afhankelijk bent. |
Nee, ik ben niet van de paal afhankelijk dankzij de accu.
Citaat: | Je ziet, de paal is niet meer altijd nodig. |
Nee de paal heb ik alleen nodig als het koud is omdat ik elektrische verwarming heb in plaats van een gaskachel of wanneer ik ergens erg lang zou blijven staan.
Met een accu van 120 Ah blijven de ledjes wel een paar weken branden denk ik. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
cerbere
Geregistreerd op: 28 Sep 2005 Berichten: 634 Woonplaats: Rijswijk z-h
|
Geplaatst: Ma 15 Aug 2011 13:36 Onderwerp: |
|
|
wij hebben een 100 ah accu en die was na 3 weken intensief gebruik nog
2/3 vol. (radio, waterpomp, led verlichting en halogeen verlichting) _________________ Groetjes Bianca en Roy
2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Di 16 Aug 2011 00:59 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Ik zie geen problemen met deze wijze van aansluiten, schiet er anders maar lekker op. |
Een nadeel van snel (willen) reageren is soms (te) snel reageren.
Ik wilde er niet echt op schieten, maar ik snapte niet precies wat het probleem was door de opzet van "mijn" elektrisch systeem.
Als "de paal" of "walstroom" uitvalt, merk ik dat alleen als ik de airco of de verwarming aan heb staan.
Zowel airco/heteluchtverwarming als vloerverwarming zijn zaken die je niet met een accu wilt voeden.
Maar als ik met redelijk lekker weer met de caravan op pad ben heb ik die zaken niet nodig.
Mijn compromis is dat ik de vloerverwarming in 2 delen heb gemonteerd.
Een stukje van (ik geloof) 50x60 onder de tafel en een stuk van 50 of 60 x150 voor de rest van het beloopbare gedeelte.
(ik heb een vast bed voorin)
Het kleine stuk kan ik gebruiken met behulp van de omvormer 12 naar 230.
Volgens opgave is het verbruik 90 W. dus ik kan een paar uur vooruit met mn 120 Ah accu, toch?
Het ging mij erom onafhankelijk van de paal te kunnen zijn omdat ik 1 keer op een camping in Frankrijk stond waar ze geen eurostekkeraansluiting hadden..........
Lullige reden inderdaad.
De praktijk is in mijn geval dat ik altijd stroom "neem", ook al is het maar voor 1 nacht en kan de koelkast prima op gas en is de accu helemaal vol en is het absoluut niet koud of extreem warm zodat ik de airco/verwarming/vloerverwarming helemaal niet nodig heb.
Desondanks hecht ik blijkbaar enorm aan het idee onafhankelijk te (kunnen) zijn van "de paal".
Maar ik moet toch even schieten.
Waarom zijn in een caravan niet zoveel mogelijk dan wel alle aanwezige zaken 12 volt?????
Natuurlijk, deels heb ik het antwoord al gegeven met de airco/verwarmer.
Maar je kunt ook de ramen open zetten (ARKO: alle ramen kunnen open) en een gaskachel nemen.
Nee, wat ik vreemd vind is de beschrijving van het systeem bij Joop.
Citaat: | Oorspronkelijk zat er alleen een Schaudt omvormer in de caravan die een pulserende 12V geeft als het is aangesloten op 220V.
Met deze omvormer kan géén accu worden geladen. |
Waarschijnlijk zat er dus ook geen accu in de caravan???
Het resultaat is dat je in het donker zit als de paal dienst weigert of er misschien helemaal niet is.
Waar het hier om gaat, denk ik,: is het knopje van Joop zinvol?
Ik zeg: zinvol!
Wat hier uit voort dreigt te komen: moet je onafhankelijk willen zijn van "de paal"?
Ik zeg: onnodig, de paal is er altijd, dus waarom zou je hem mijden?
Citaat: | Ik zie geen problemen met deze wijze van aansluiten, schiet er anders maar lekker op. |
Helemaal goed opgelost Joop, maar dat had de caravanbouwer eigenlijk al moeten doen volgens mij
Maar de ideale caravan bouwen is moeilijk.
Eigenlijk moet een caravan maar 300 kilo wegen en 1500 kilo mee mogen slepen.
Da's niet te doen.
Nog niet zo lang geleden schreef ik in een mail: "als camping glamping wordt, moeten de attributen zich aanpassen".
Ik wacht dus af. _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 16 Aug 2011 17:26 Onderwerp: |
|
|
De paal is er altijd?
Nee hoor, ik ben meestal op plekken zonder paal. |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 16 Aug 2011 21:41 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Waarschijnlijk zat er dus ook geen accu in de caravan???
Het resultaat is dat je in het donker zit als de paal dienst weigert of er misschien helemaal niet is |
Inderdaad, de vorige eigenaar heeft na de aanschaf een mover laten plaatsen.
Eind zeventiger jaren huurde ik een caravan waar helemaal geen electrisch gedeelte was.
Licht door middel van een gaslamp, geen koelkast, en water door een voetpomp.
In het verleden "wild" gekampeerd in Scandinavië, dat ging prima met de auto aangekoppeld, die werd dagelijks gebruikt, geen probleem. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|