"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

bedradingschema nomade (2003)

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
emtebe



Geregistreerd op: 17 Mei 2010
Berichten: 17
Woonplaats: west zeeuws vlaanderen

BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 21:30    Onderwerp: bedradingschema nomade (2003) Reageren met citaat

Ik zoek misschien niet handig genoeg, maar het bedradingschema voor een Nomade 2003, is die ergens te vinden op dit Forum ?
nu is vooral even de bedrading die zit tussen auto en caravan van belang omdat ik problemen heb met de verlichting aan de achterzijde (remlichten, richting ed).
mart
_________________
Mart XC70 AWD + nomade 2003
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 22 Aug 2011 21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Dergelijke problemen zijn meestal aan het stopcontact van de auto te wijten of aan de stekker van de caravan.
Begin aan de kant van de auto, daar is het gemakkelijker te vinden.
Schema's van stopcontacten zijn te vinden op www.caravanhandboek.nl.
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Ma 29 Aug 2011 22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een schema wat Huub V. E. heeft doorgestuurd (vorig jaar) van hoe men vanaf 2006 (dus paar jaar later dan jullie bouwjaar) de draden heeft gemonteerd. Het is een schema van ‘NCRV kampeerreizen’ (multicon én jaegerstekkers) . Indien je dat nodig hebt (een JPEG van 500kb met ook de DOT-codes voor de leeftijd van de banden) stuur me even een PB met jouw persoonlijk emailadres want ik heb nog steeds niet uitgezocht hoe ik foto’s kan posten op deze website… Of als iemand anders me depaneert met die foto dan kan het wel op de site voor iedereen? Ik heb nog steeds geen tijd om uit te zoeken waar ik het ergens op kan zetten om dan een link door te geven… Sorry!

Wat er handig aan is is dat op het schema een de combinatie van bedrading staat: 1 draad (zou zwarte draad zijn), dient voor achterlicht links + breedtelicht rechts + nummerplaatverlichting rechts +oranjezijverlichting links + roodwit markering links. Als die allemaal samen uitvallen dan is het slechts 1 draad die slecht contact geeft? Die zit normaal gezien op ‘nummer 7’…. Er is een andere draad die de spiegelbedrading is van deze (de nr 5 en die zou bruin zijn). Dit zwarte draadje verschilt nogal met wat ik even gegoogeld heb (vb caravantrekker.nl geeft het ietwat anders op). Het valt me op dat links en rechts wat verdeeld zijn over 1 draad wat toch wel de veiligheid verhoogt als iets uitvalt. Nr 5 en 7 zijn op caravantrekker benoemd als li verlichting of re verlichting? Nummerplaatverlichting staat niet overal bij bijvoorbeeld…. http://www.caravantrekker.nl/algemeen/stekkers.php

Verder moet ik zeggen dat de kabel die aan de caravanstekker zit (die je IN de auto steekt dus) soms andere kleurtjes heeft en dat die dan overgaat naar de kleuren die je binnenin ziet en beschreven zijn in menig ‘handboek’ (wijzigt dus). De overgang van kleuren zit bij mij in de rechterdisselkast in een mooi grijs electriciteitsbakje (met suikerklontjesverbinding) waar de volledige overgang goed te zien is. Dhr Huub V E gaf me (op mijn vraag) als verklaring dat ze de kabelbundels kant-en-klaar kopen en dat daar soms andere kleurschakeringen in zitten…

Verder was er in de paasvakantie bij onze Nomade ook een verschijnsel van corrosie waardoor de linkerrichting aanwijzer (juist die die belangrijkst is) niet meer werkte (enkel die dus en de rest van de bundel niet). Enig schreepwerk met een schroevendraaier (na het uitmeten van de stroom) weer goed contact en ok dan. Wat contactspray (contact 60 gebruiken in fitting? http://kontakt-chemie.fotovideoimport.nl/product_info.php?products_id=121103 )

Verder heb ik vroeger gemerkt dat de aansluiting van de draadjes in de stekker na een tijdje minder goed vast zitten (door schudden en manipuleren?). Vertinde draden doen het beter dan gewoon gestripte draad… Bij aankomst van onze Biod heb ik meteen de stekker maar open gesmeten want af en toe was er geen contact… Inderdaad toen gewoon los aan de stekker….

Succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 29 Aug 2011 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Vertinde draden doen het beter dan gewoon gestripte draad…

Over vertind lopen de meningen uiteen, het kan mogelijk kruipen( loswerken) onder het schroefje. Sad
Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 30 Aug 2011 12:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Vertinde draad breekt af op de rand van de soldering, is mij verteld.
Om die reden is dat niet bruikbaar op bewegend werk als auto's en caravans.
En inderdaad: adereindhulzen zijn echt ideaal!
Terug naar boven
emtebe



Geregistreerd op: 17 Mei 2010
Berichten: 17
Woonplaats: west zeeuws vlaanderen

BerichtGeplaatst: Di 06 Sep 2011 21:42    Onderwerp: elektra Reageren met citaat

dank voor alle informatie, bleek inderdaad de stekker te zijn, alles doet weer wat het moet doen.
_________________
Mart XC70 AWD + nomade 2003
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 07 Sep 2011 19:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal.

Er zijn ook lasklemmen in de handel voor "meervoudig geaderde draad", sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Werkt super!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Do 08 Sep 2011 21:29    Onderwerp: Reageren met citaat

PeterB schreef:
Citaat:
Het gebruik van adereindhulsjes is ideaal.

Er zijn ook lasklemmen in de handel voor "meervoudig geaderde draad", sorry, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Werkt super!


ad a: voor diverse doorsnedes van de draad kleurgecodeerd; o.a. zwart-blauw-wit. de isolatie gaat in het gekleurde (plastic)deel en het koper in het metalen pijpje.
ad b: bedoel je kabelschoentjes, al dan niet open (vorkje); dicht (ringetje)?
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep 2011 06:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
bedoel je kabelschoentjes, al dan niet open (vorkje); dicht (ringetje)?

Nee, lasklemmen zijn die dingen die de installateur gebruikt.
Plastic blokjes met 3 of 5 ingangen waar je draad insteekt.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep 2011 09:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat er een "spraakverwarring" is.
De adereindhulsjes worden gebruikt om het eind van de kabel netjes af te werken en voor een degelijke bevestiging, aan wat dan ook.
De lasklemmen zijn er om diverse draden met elkaar te verbinden, zoals in een huisinstallatie, maar deze zijn er dus ook voor "meervoudig geaderde draad ".
_________________
Joop, helaas zonder Biod


Laatst aangepast door joop brand op Vr 09 Sep 2011 19:39; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep 2011 10:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Wellicht ten overvloede de opmerking dat lasklemmen (grijze blokjes), zeker tot 5 aansluitingen verkrijgbaar, enkel geschikt zijn voor volkern installatiedraad. De andere genoemde kabelschoentjes zijn toch voor "meervoudig" geaderde stroomdraden bedoeld. Question
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep 2011 10:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor meervoudige aders.
http://www.electrogoed.nl/lasklemmen/wago/verbindings-klem-222-3x2-5-ds50-222-413/t2852259
En dan nu de vraag.
Is een verbindingsklem óók een lasklem??? Smile Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 09 Sep 2011 11:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Joop, die bedoel ik inderdaad.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.