"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

7-polige of 13-polige stekkerdoos
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 19 Nov 2011 20:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb die vierkwadraat op twee eerdere auto's toegepast, maar nu heb ik er tweeënhalfkwadraat op zitten en dat werkt ook goed genoeg.
Een dikke massabedrading schijnt meer op te leveren..

Als je het stopcontact al hebt, kun je toch gewoon even passen?
Of omgekeerd: Bij aankoop kan je toch op pad met een paar stukjes voorgestripte draad?
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 19 Nov 2011 21:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Op de gekochte auto zit een 7-polige contactdoos zonder CS en ook geen mistlampaansluiting. Pool nr. 2 is dus niet aangesloten. Bij de koop van de auto heb ik bedongen dat er alsnog een CS wordt getrokken naar de bestaande 7-polige stekkerdoos. Daar zou ik nu genoeg aan hebben, want op de caravan zit ook maar een 7-polige stekker.
Inmiddels ben ik echter van mening veranderd en kies ik voor de Multicon-WeSt. Dan kan ik mistachterlichten op de caravan monteren en mocht er nog eens behoefte ontstaan om een andere caravan aan te koppelen, dan kan dat ook zonder trammelant.
Daar zijn natuurlijk extra kosten aan verbonden, maar daar komen we wel uit. Inderdaad zou als deal bijv. volstaan kunnen worden met het trekken van de draden en aansluiten in de motorruimte door de handelaar, terwijl ik het vervangen, monteren en aansluiten van de stekkerdoos voor mijn rekening neemt.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 19 Nov 2011 21:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Het compleet monteren van een Multicon W kost ongeveer EUR 140,--
Je zou complete aanleg kunnen bedingen met gebruik van vierkwadraat voor zowel de geschakelde als de ongeschakelde CS. Die draad is misschien hooguit twee euro duurder op die lengte... Wink

En dan de caravan nog... misschien bestaan er wel eendere achterlichtblokken met zowel een achteruitrij- als een mistlamp?
Vooral die achteruitrijlamp vind ik een aanwinst, want dan weet degene die achter je staat, wat je aan het doen bent met manoeuvreren.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 19 Nov 2011 21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter,
Citaat:
Joop, in een multicon kun je gewoon met vierkwadraat werken en waarschijnlijk ook nog met zes...
Zo op het oog mag dat stopcontact een beetje zielig lijken, maar in de praktijk is er helemaal mis mee.
Die twee draadjes in de auto kun je dus gewoon vervangen door dikkere...

Inderdaad 4 kwadraat kan ruim 8 Amp. hebben tot 10 mtr.
Ik heb dus Jaeger en dan zit ik te friemelen met een vergrootglas, zo klein zijn die schroefjes, daar stop je waarschijnlijk geen 4 kwadraat in.
Ik dacht trouwens dat in zo'n kabel standaard 1,5 en 2,5 kwadraat zit.
Het is , hoop ik, voorlopig nog niet aan de orde, je zit wel eens te denken. idee!
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 19 Nov 2011 21:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter, ik zal volgende week een voorstel doen over de montage en aansluiting van de stekkerdoos en dan zien we wel wat er uitkomt. Als het te veel kost dan doe ik het zelf, al moet je wel uitkijken met al die elektronica.

Wat betreft de achteruitrijlamp had ik het voordeel nog niet zo ingezien, maar wat jij schrijft is wel waar. Maar manoeuvreren met de caravan doe ik toch het liefst met de mover. Eénmaal wilde ik flink zijn en het met de auto doen, dat koste mij gelijk een voorspatbord doordat ik een paaltje over het hoofd zag. Stom, stom! Maar goed, ik zal mij t.z.t. er eens in verdiepen. Zal wsch. wel knutselen worden aan de bestaande bakken. Nieuwe bakken waarin mist- als zowel achteruitrijlampen een plaats hebben, zijn verwacht ik veel groter dan de bestaande bakken en daar begin ik niet aan.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 20 Nov 2011 01:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Het loont echt wel de moeite om eens te gaan shoppen voor die bakken, vooral als je niet persé origineel wilt blijven. Er zijn hele sierlijke bakken te koop met alles drop en dran, die beter bij het caravanontwerp passen dan die enge rechthoekige dingen.
Maar inderdaad kun je ook mistlampen en achteruitrijlichten als losse lampen monteren, wat vooral in het geval van achteruitrijlichten een voordeel is, want het geeft veel meer licht.

Met manoeuvreren bedoel ik bijvoorbeeld: een of twee meter achteruit moeten rijden in een drukke straat terwijl er iemand achter je staat. Die figuur is echt wel gediend met het signaal van jouw achteruitrijlichten... Wink
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Zo 20 Nov 2011 01:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Die bakken hou ik wel graag in de bestaande uitsparingen. Als je daaraan gaat klooien dan ben je nog niet klaar en ik geloof niet dat ik dat er voor over heb. Maar voorlopig staat hij nog netjes droog opgeborgen tot het voorjaar. Maar plannen maken en er over nadenken kan nooit kwaad.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 20 Nov 2011 13:54    Onderwerp: Reageren met citaat

De voorbereidingen zijn minstens zo leuk als het echte werk...

@Joop: Die Multicon is écht beter, zo'n Jaeger dwingt je maar op je ouwe dag tot allerhande ongewenst gefriemel... Wink geef je nou maar gewoon over aan het enige echte caravannersstopcontact en ervaar het gemak van gebruik en aansluiten!
Je hebt aleen nog maar een verloopstuk nodig als je de bak trekt van een sufferd die nog met Jaeger rijdt! Laughing Laughing Laughing
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 20 Nov 2011 15:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter,
Citaat:
Je hebt aleen nog maar een verloopstuk nodig als je de bak trekt van een sufferd die nog met Jaeger rijdt! Laughing Laughing Laughing

Wel lullig voor je om te weten dat je op een camping tussen een hoop sufferds staat.
Toekomst is ook somber, het percentage sufferds neemt alleen maar toe. (Jaeger wint de strijd.) geintje
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 20 Nov 2011 17:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Hobby wordt iets beter verkocht dan BIOD, toch is BIOD stukken beter.
Zo moet je dat ook zien bij Multicon en Jaeger, Multicon is gewoon stukken beter!

Dan valt op zo'n camping toch pijnlijk op dat wijsheid niet per definitie gemeengoed is...
geintje ola geintje ola geintje
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.