Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 12 Sep 2006 22:36 Onderwerp: Zonnepanelen als standaard 12 V bron |
|
|
Na heel veel vijven en zessen heb ik op mijn caravan een zonnepaneel geplaatst, dat uiteindelijk mijn enige stroombron is geworden.
Het verhaal over de brakke Aventolader is elders op dit forum te lezen en daar wijd ik verder geen letter meer aan.
Wat heb ik gemaakt?
De groepen van mijn caravan heb ik samengevoegd, óók de van oorsprong gestabiliseerde, en aangeloten aan de solarregelaar nadat ik er eerst de accu aangeknoopt had.
Vervolgens het paneel aan de regelaar en toen maar naar die display loeren....
Nou, dat viel aardig tegen! Het was pestweer en de accukwaliteit liep al snel terug naar een 50% en ik dacht het echt allemaal verkeerd gedaan te hebben...
Enig onderzoek leerde me, dat ik nog een paar stiekeme verbruikers in het systeem had zitten en nadat ik die een aparte hoofdschakelaar had gegeven, begon het allemaal weer langzaam aan op te lopen en sinds een paar weken is de kwaliteit niet onder de 90 % geweest.
Ook de (auto) radio doet het nu echt goed, dus die regelaar levert best iets stabiels...
Aan dit systeem heb ik een klein acculadertje toegevoegd om in de winter geen problemen te krijgen. Dit ladertje staat op een geschakeld stopcontact en de uitgaande plus loopt langs een hoofdschakelaar.
De gebruikte spullen op een rijtje:
Kyocera KC 60 zonnepaneel
Steca PR 1515 solarregelaar
Centurion accu 90 Ah
Schaudt lader LA1210
Mogelijk ga ik in de toekomst nog wat LED verlichting toepassen, maar ik kan nog geen sierlijke armaturen vinden.
Uiteraard wordt de accu onder het rijden ook nog gevoed door de auto...
En bij stalling in het donker kan de solarregelaar omgezet worden voor samenwerking met de Schaudt lader, die ook een onderhoudsfunctie heeft.
Over deze installatie ben ik echt heel tevreden, het werkt heel vertrouwenwekkend!
De inbouw was eigenlijk een makkie: Het onderframe van het dakluik verwijderd en de nieten uit de bekleding getrokken, een sneetje in het hemeltje van de hangkast en de aanleg van wat buisjes tussen regelaar en hemeltje en tussen regelaar en kastbodem. Het dakluik moest los om achter de bekleding te kunnen werken.
Om de bocht in het dak te compenseren heb ik vierkante buis onder het paneel geschroefd, zodat het wat meer vrij kwam. Toen een wartel in het dak aangebracht met lijm en moer en de draden doorgevoerd.
Het paneel aan de voeten geschroefd en toen binnen verder gegaan.
Boven de kast heb ik een geultje in het piepschuim moeten maken om de draad bij het sneetje te krijgen en dat was dan de aanleg van een zonnepaneel... De rest van de bedrading ging natuurlijk nóg makkelijker!
Er is voor die Steca regelaar trouwens een voorgeschreven volgorde:
1 de regelaar op een brandvrije ondergrond schroeven
2 de accu aansluiten en op de regelaar het type van de accu instellen.
3 het zonnepaneel aansluiten
4 de gebruikers aansluiten
demontage moet in omgekeerde volgorde!
Voor je eigen situatie zul je wat moeten goegelen, later zal ik hier nog wat relevante stites bij plaatsen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Di 12 Sep 2006 22:47 Onderwerp: |
|
|
Peter, bedankt voor je zinnige bijdrage. Wil je (of ik) wat foto's ter verduidelijking plaatsen?
Overigens: Vreselijk om te ontdekken dat je wat stiekeme verbruikers in je caravan hebt zitten!!
_________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 12 Sep 2006 23:48 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Peter, bedankt voor je zinnige bijdrage. Wil je (of ik) wat foto's ter verduidelijking plaatsen?
Overigens: Vreselijk om te ontdekken dat je wat stiekeme verbruikers in je caravan hebt zitten!!
|
Zolang die stiekemers zindelijk zijn en op tijd naar de wc gaan, is het probleem minder groot dan je denkt
Over die foto's kan ik kort zijn: Er is nauwelijks iets duidelijk in beeld te brengen, omdat het meeste achter de bekleding zweeft. Maar ik ben natuurlijk bereid om iedereen, die op het eerstkomend plastic-, forum- of ander BIOD weekend zijn keukentrapje meebrengt, een rondleiding te geven over het dak van mijn caravan. Van de rest is ruim voldoende fotomateriaal op Internet te vinden, maar dan moet er even gegoegeld worden.
Maar hier is een aardig begin: http://www.top50solar.nl/solar_nl/ , waar je onder andere deze site kunt vinden: http://www.fraxin.nl/
Belangstellenden zullen daar sowieso moeten kijken, want ik heb hier bijvoorbeeld geen specs en prijslijsten.
Overigens had ik in Buren dus een keukentrapje bij me, voor het geval een nieuwsgierige een luchtfoto had willen maken... |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Vr 18 Feb 2011 21:06 Onderwerp: |
|
|
Laatst heb ik een nieuwe accu moeten kopen, omdat ik die niet goed verzorgd heb.
Ook hebben we de elektrische installatie volgens de regels van de kunst aangelegd.
Hierbij bleek eens te meer, dat een door de fabriek opgegeven aansluitvolgorde echt moet worden nageleefd: door de drukte hebben we daar niet op gelet en het werd maar niks met die accu, verder dan 74% kwam ik niet met dat nieuwe ding.
Enfin, voor de zekerheid maar eens een nieuwe handleiding gedownload en uiteindelijk met het schaamrood op de kaken de draden van de regelaar losgemaakt en in organieke volgorde weer aangesloten en zie: de accu stond meteen op 100% en de regelaar deed het verder ook weer helemaal correct!
Dus, mocht je ook zo iets meemaken: leer voor die tijd van mijn fouten! |
|
Terug naar boven |
|
|
PeterB
Geregistreerd op: 02 Apr 2011 Berichten: 412 Woonplaats: Ottoland
|
Geplaatst: Za 18 Feb 2012 20:59 Onderwerp: |
|
|
Hee Peet,
hier snap ik niks van.
Jouw bericht is van18 feb 2106 terwijl het hiet 18 feb 1953 is.
Bovendien snap ik wel dat je een nieuwe accu moet kopen omdat je de oude niet goed verzorgd hebt, maar niet hoe dat zit als je "de elektrische installatie volgens de regels van de kunst aangelegd" hebt.
Citaat: | Hierbij bleek eens te meer, dat een door de fabriek opgegeven aansluitvolgorde echt moet worden nageleefd: door de drukte hebben we daar niet op gelet en het werd maar niks met die accu, verder dan 74% kwam ik niet met dat nieuwe ding.
Enfin, voor de zekerheid maar eens een nieuwe handleiding gedownload en uiteindelijk met het schaamrood op de kaken de draden van de regelaar losgemaakt en in organieke volgorde weer aangesloten en zie: de accu stond meteen op 100% en de regelaar deed het verder ook weer helemaal correct! |
Ik snap niet hoe ik zo van jouw fouten moet leren? _________________ 3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Za 18 Feb 2012 21:04 Onderwerp: |
|
|
Zo te zien wordt het tijd, dat ik eens langs kom met koeken.. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|