"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

nieuwe trekauto
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 15 Nov 2011 01:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsja, de wegenbelasting en de dieselprijs.
Tot begin dit jaar had ik de Landcruiser "op de zaak".
€ 30 wegenbelasting, maar € 932 netto bijtelling per maand.
Omdat ik maar plm. 14.000 km. per jaar rijd heb ik de auto gekocht van de b.v.
Ik betaal nu € 150 per maand wegenbelasting voor dezelfde auto.
De brandstofprijs is uiteraard hetzelfde, alleen betaal ik het nu "zelf".
Toch is dit in mijn situatie veel voordeliger.

Ik ga mee met Lex: "Het is een heerlijke auto, ik ben gek op de automaat, het comfort is echt beter dan dat van de kleinere autoos die ik gereden heb".
Ik vind het overzicht vanuit de net iets hogere positie heerlijk en veilig.
Bovendien is er geen enkel probleem met steile hellingen, zelfs bij hoge temperaturen, omdat het een "geblazen" motor is.
Dat heeft Bleekie goed gezien: met een turbo heb je minder last van zuur- en brandstoftekort en wordt je motor niet snel heet.

De airco aan geeft plm. 10% vermogensverlies (en dus een 10% hoger verbruik). Een te arm mengsel (geen turbo?) geeft een hogere verbrandingstemperatuur. De kachel aan kan wat warmte afvoeren maar meestal niet voldoende.

Qua gebruiksgemak zou ik hier een lans willen breken voor de Landcruiser, maar de aanschafprijs en het verbruik zijn net iets hoger dan in het genoemde voorbeeld van Lex: "Ik kocht 3 jaar geleden een auto die ik altijd boven mijn stand vond: een Volvo V70 D5 Geartronic, bj 2003, toen 5 jaar oud, een kleine 200000 km op de teller, voor 15000 ".
Het brandstofverbruik is ongeveer 1 op 10 bij 120 km/uur met de caravan erachter tegen 1 op 11 zonder caravan en over de aanschafprijs is geen zinnig woord te zeggen.
Ik denk voor bouwjaar 2003 vanaf € 13.000 op geel kenteken.

Het blok van de 120 is naar mijn idee net iets minder goed dan dat van de 90, maar toch wel goed voor 350.000-400.000 km (voor de 90 500.000-600.00 km) zonder al te veel problemen (bij "normaal" gebruik).
Het blok van de 120 is wel veel soepeler en krachtiger.
En het voordeel van een Landcruiser is constant 4WD.

Naast het breken van een lans voor de Landcruiser, wil ik hier aangeven dat we toch altijd gan**id worden door de overheid.
In ruil voor het sparen van onze portemonnee en het milieu worden we opgezadeld met een auto die zoveel CO2 uitstoot terwijl hij onze caravan de helling opsleurt dat er bijna sprake is van een permanente zonsverduistering terwijl de beloofde belastingvoordelen net niet meer geldig blijken te zijn op het moment dat we de auto willen verkopen zodat we met een onverkoopbaar product bljven zitten.

En inderdaad: "Ook ik zie ze elke dag als ik naar mijn werk rij. De priussen, bluemotion's,
en de civic hybryds rijdend of hun leven ervan afhangt. Met de manier
van rijden en de snelheden die ze rijden zijn ze echt niet meer groen".

Wat rest ons dan?
Een auto kopen waar we ons het hele jaar prettig in voelen.
Een Subaru, een Volvo D5, een Omega, een Landcruiser.
En terwijl we erin rijden, met of zonder caravan erachter, denken: "wat heb ik toch een heerlijke auto".
Dat pakt niemand ons af.
Zelfs "de overheid" niet!

En als je dan eindelijk met de caravan weg mag en je kunt niet met 120 km/uur die helling op.............LEKKER BELANGRIJK!
80 is ook prima.
Je hebt vakantie en je hebt de tijd...toch?

Daar kunnen we ook nog wel eens en discussie aan wijden:
Wanneer begint je vakantie: als je op je bestemming bent, of als je thuis de deur uitstapt?
En: hoe belangrijk is het dat je de reistijd tot, bijvoorbeeld, Lyon zo kort mogelijk weet te krijgen? (In mijn geval, zonder caravan, plm. 6 uur en 15 minuten. Auto op gas en benzine, 6 cylinder 185 pk. 200km/uur top, geen gelul met rijden en rust. Maar heb je dan vakantie? Denk het niet.).

De overheid heeft het steeds over "het nieuwe rijden", daar gaan wij caravanners dus ook mee te maken krijgen.
Cerbere heeft een eerste stap gezet.
Benieuwd hoe dit gaat worden!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 15 Nov 2011 21:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De overheid heeft het steeds over "het nieuwe rijden", daar gaan wij caravanners dus ook mee te maken krijgen.

De A.N.W.B promoot, zoals bekend, sinds een paar jaar het zo snel mogelijk doorschakelen. Hele hordes doen dat dus ook met een caravan erachter. rotfl
Ze trekken al die autos die net op de grens zitten wat aanhangwagengewicht betreft aan gort. Het turbootje/compressor van de benzine 1.4TSI van Volkswagen, daar lees je geen vrolijke verhalen over.
De techniek moet eigenlijk beter beschermt worden. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Zo 11 Mrt 2012 18:24    Onderwerp: Reageren met citaat



Even een fototje ter illustratie. Very Happy
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Ma 02 Apr 2012 17:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Zijn met onze Biod 400T en Ibiza ST E-Ecomotive voor het eerst weggeweest.
Wat een heerlijke combinatie.De caravan ligt als een blok achter de auto.
Qua stabiliteit geen verschil met onze vorige auto (grand scenic 1.9 dci 120 pk).
De reis ging naar Le Crotoy (Franse kust 400 km).De snelweg tot Arras ging als een zonnetje.
Met een ganggetje van 90 km constant in z'n 5 geen probleem.
Na Arras binnendoor en dat ging prima.De 5de versnelling prima bruikbaar.
Werd de helling wat steiler, even terug naar z'n 4 en hop naar boven.
Verbruik op de heenweg met tegenwind en lagere temperaturen 1:13,2.
Terugweg geen wind, zonnig en 20 graden 1:15,9.
Prima waardes toch? Solo rij ik tankgemiddelden van 1:23 a 1:25.
Al met al een beste keus voor onze caravan combinatie.
Enigste minpuntje was dat manoevreren op de geaccidenteerde camping niet goed mogelijk bleek.
Dit betekend eerst kijken waar je wilt staan en je plan trekken.
NIET direct erop rijden (zoals met de Renault wel ging).
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.