Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
HansKok
Geregistreerd op: 14 Apr 2013 Berichten: 8
|
Geplaatst: Zo 21 Apr 2013 00:39 Onderwerp: Kit van ramen vervangen |
|
|
Omdat ik nieuw ben op dit forum, wil ik mij even voorstellen. Ik ben Hans Kok, 57 jaar en getrouwd met Nanda. Sinds vorig jaar zijn wij in het bezit van een BIOD 420 T uit 2000. Hiervoor hadden wij een “traditionele” caravan die al snel lek bleek te zijn. Ik heb het lek wel kunnen dichten, maar het kwaad was al geschied. Hierdoor ben ik erg kritisch geworden wat betreft kit randen. De kit rand van de raam lijsten van onze BIOD 420 T vind ik er niet goed uit zien. De kit is brokkelig en behoorlijk diep “weg gesleten”. Ik denk dat de vorige eigenaar de caravan schoon maakte met de hogedrukspuit.
Daarom mijn vragen aan dit forum:
Is er iemand bekend met het vervangen van de kit van de ramen bij een BIOD 420 of 370?
Als het zelf te doen is, kan iemand mij dan uitleggen hoe dat aan te pakken?
Met vriendelijke groet,
Hans _________________ BIOD 420 T uit 2000 getrokken door Ford C-Max Titanium 1.5 EcoBoost uit 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Zo 21 Apr 2013 14:00 Onderwerp: |
|
|
Welkom op het forum Hans! Weliswaar ben ik al wat langer lid van het forum maar pas sinds 2 weken zijn we in het bezit van een BIOD 420TL uit 1999 (eindelijk). En inderdaad ook hetzelfde raamprobleem. Kit die hard/brokkelig geworden is en met name aan de bovenkant van de ramen aardig ingesleten is. Zodanig dat ik me daar wat zorgen over maak. Op dit en ander forums al wel wat informatie gevonden maar nog niet overtuigd wat de beste oplossing zal zijn.
1. Bison Polymax is een lijm en lijmen lijken me erg permanent. Als het raam er later een keer uit moet vraag ik me af of dat dan nog mogelijk is.
2. Bison lekkagekit (zwart). Deze kit is een synthetisch rubber die na 'uitharding' enigszins kleverig blijft aan het oppervlak. Schijnt wel goed over de oude kit heen/in gesmeerd te kunnen worden.
3. Shell Tixopalthe. Kit op bitumenbasis en vooral in de bouw gebruikt (daken). Kleeft prima en blijft flexibel (eigen ervaring). Oplosbaar met terpentine.
4. Butylkit. Blijft wat smeuiig en hard niet uit zoals butyleenkit.
5. Bison SILICONENKIT AUTO MARINE. Volgens de omschrijving van Bison de perfecte kit voor deze toepassing. Echter het is een kit op siliconenbasis en als iets met siliconen in aanraking is geweest hecht er later bijna niets meer aan.
Ik denk dat ik voor de Bison Lekkegekit ga. Zijn er forumleden die daarmee ervaring hebben bij het herstellen van de kitnaden van een 370/420?
Verder sluit ik me helemaal aan bij de vraag van Hans; hoe aan te pakken?
m.v.g. Pieter Hazenberg (52 jaar en getrouwd met Jolanda) |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Zo 21 Apr 2013 19:58 Onderwerp: |
|
|
Welkom Hans, Pieter.
Ik heb even gekeken bij mijn caravan, bouwjaar 2000, staat toevallig thuis.
Ik kan geen rare dingen ontdekken bij de kitranden, ja, met een schroevendraaier pulk je wat uitgeperste kit weg.
Omdat er een soort gootje (tussen rubber en wand) langs het raam loopt, zou ik alleen het gedeelte aan de bovenkant vol kitten. Zelf heb ik dat gedaan met butyleenkit bij een keukenraam ,waarna de (lichte)lekkage stopte.
De "reparatie" valt niet op. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
mennovdh
Geregistreerd op: 21 Mrt 2008 Berichten: 65 Woonplaats: Wageningen
|
Geplaatst: Ma 22 Apr 2013 10:48 Onderwerp: |
|
|
Ik zou het hele raam loshalen en de oude kit verwijderen. Dan opnieuw met butylkit monteren. _________________ BIOD Nomade Menno (bj 2009)
Zie de bouw op: http://www.caravantrekker.nl/menno |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Ma 22 Apr 2013 19:48 Onderwerp: |
|
|
Tussen het raam en het polyester/gelcoat blijft bij de 420/370 kit zichtbaar. Blijft butylkit behalve zacht ook kleverig. Oftewel geeft dat met schoonhouden van de Biod later geen ergernissen (uitsmeren, vieze spons, etc)? _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 01:11 Onderwerp: |
|
|
Als die lekkage voor daken en goten bedoeld is, ben je op de verkeerde weg. Je moet butylkit hebben, die draderig blijft.
Overigens hebben de ramen van de 420 en de 370 rubbers in plaats van kit.
Het zou kunnen, dat de vorige eigenaar er een beetje mee geklooid heeft?
Bij mij lekte het grote voorraam. Afkitten hielp niet, waarna ik er een lekdorpeltje boven gemonteerd heb. Achteraf heb ik daar toch een beetje spijt van, want ik had het zelfde kunnen bereiken met een schuin afstaande peesrail, want dan kan er een zonneschermpje in....
Maar okee, het lekt in ieder geval niet meer! |
|
Terug naar boven |
|
|
HansKok
Geregistreerd op: 14 Apr 2013 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 11:19 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Pieter, Joop, Menno en Pieter voor jullie raad. Voor de duidelijkheid ik heb nog geen lekkage maar wil dat graag voorkomen. Mijn insteek is dat de kit vervangen moet worden. Nieuwe kit over oude lijkt mij geen goed idee. Wat ik nog wil weten is een schatting van de tijd die per raam nodig is om de klus te doen. Als dat helder voor mij is kan ik een besluit nemen om het zelf, of te laten doen. Informatie over de constructie is daarom welkom.
Met vriendelijke groet,
Hans
PS. Pieter wat bedoel je met: Overigens hebben de ramen van de 420 en de 370 rubbers in plaats van kit. Bedoel je dat er onder de zwarte kunststof rand ook nog een rubber zit? |
|
Terug naar boven |
|
|
HansKok
Geregistreerd op: 14 Apr 2013 Berichten: 8
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 11:21 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Pieter, Joop, Menno en Pieter voor jullie raad. Voor de duidelijkheid ik heb nog geen lekkage maar wil dat graag voorkomen. Mijn insteek is dat de kit vervangen moet worden. Nieuwe kit over oude lijkt mij geen goed idee. Wat ik nog wil weten is een schatting van de tijd die per raam nodig is om de klus te doen. Als dat helder voor mij is kan ik een besluit nemen om het zelf, of te laten doen. Informatie over de constructie is daarom welkom.
Met vriendelijke groet,
Hans
PS. Pieter wat bedoel je met: Overigens hebben de ramen van de 420 en de 370 rubbers in plaats van kit. Bedoel je dat er onder de zwarte kunststof rand ook nog een rubber zit? _________________ BIOD 420 T uit 2000 getrokken door Ford C-Max Titanium 1.5 EcoBoost uit 2017 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 18:03 Onderwerp: |
|
|
HansKok schreef: |
PS. Pieter wat bedoel je met: Overigens hebben de ramen van de 420 en de 370 rubbers in plaats van kit. Bedoel je dat er onder de zwarte kunststof rand ook nog een rubber zit? |
Jawel!
Normaliter zou een kitrand dus niet nodig zijn.
Maar als het gat te groot is gezaagd, past het raam er een beetje ruim in en dan is er een dikke kans op lekkage.
Het verwijderen van een raam en het rubber vervangen door kit duurt een half uur per raam, als je eenmaal op gang bent.
En lekkage kit moet je niet gebruiken omdat het oplost in poetsmiddelen die gangbaar zijn voor auto's en caravans. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 20:06 Onderwerp: |
|
|
Zojuist even bij de Biod gekeken en alle ramen hebben rondom kit (en die kit is van een zachte soort; alleen de buitenste laag is wat harder geworden). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat alle raamuitsparingen te groot gezaagd zouden zijn.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat er Seitz S4 of S6 ramen in een 370/420 zitten die inderdaad van rubbers voorzien zijn maar dat bleek niet het geval te zijn. De ramen die er in zitten zijn Seitz Bonoplex/Bonocar model 5800/6010.
Is er wellicht iemand die daar een (inbouw)handleiding of dwarsdoorsnede van heeft liggen? _________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Di 23 Apr 2013 21:21 Onderwerp: |
|
|
Trek aan de binnenkant de afdeklijsten los, je ziet dan waarschijnlijk dat door schroeven het raamframe tegen de wand wordt getrokken. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 24 Apr 2013 00:47 Onderwerp: |
|
|
Dat kan niet, Joop!
Je moet het een mens ook wel een beetje gunnen om eerst een tekening te hebben voor er aan de binnenkant een kliklijst wordt losgetrokken, te beginnen met de hoekstukken... |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Wo 24 Apr 2013 10:32 Onderwerp: |
|
|
Waarschijnlijk is een (niet te vinden) tekening nu overbodig..
Ruim 4 jaar geleden glasgordijnen aangebracht, zodoende begon er iets te dagen.
Die witte blokjes houden het raamframe op z'n plaats.
Het kunststofblokje en het metalen klemplaatje is één geheel.
Schroefkop is Torx T20, de schroef draait direct in het frame.
Aanvulling.
Misschien is het handig eerst het raam zelf uit het frame te halen.
Raamuitzetter(s) aan de onderkant loshalen, het raam horizontaal brengen, dan een beetje duwen richting caravan en klein beetje naar beneden trekken, voorzichtig, zijn dure dingen.
Doe het bij grotere ramen met twee man. _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter H
Geregistreerd op: 05 Sep 2012 Berichten: 161 Woonplaats: Lunteren
|
Geplaatst: Wo 24 Apr 2013 17:31 Onderwerp: |
|
|
Beste Joop,
Samen met deze foto van het buitenwerk is alles duidelijk! Inderdaad een rubberstrip en blijkbaar is de kit voor de zekerheid aangebracht.
Zal aan de binnenzijde is een raamframe losnemen om te kijken hoe de kit er daar uitziet. Wellicht is volkitten van de bovenkant voldoende en kan het (dure) raam blijven zitten.
Bedankt!
_________________ BIOD 420 TLH 1999 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 24 Apr 2013 22:17 Onderwerp: |
|
|
Ik heb bij een paar ramen de rubberstrip vervangen door kit, omdat het rubber brokkelig geworden was.
De ramen heb ik gewoon in het frame laten zitten en het geheel op een ouwe deken gelegd. |
|
Terug naar boven |
|
|
|