"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Reparatie disselbak 2

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Teake de Jong



Geregistreerd op: 01 Jun 2006
Berichten: 5
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 22:53    Onderwerp: Reparatie disselbak 2 Reageren met citaat

Nadat we jaren hebben rondgetoerd in een 350 TL Exclusief, zijn wij de gelukkige eigenaar van een Biod 400TD Driekleur van 1988.
Ook bij ons was de houten omlijsting rondom de opening van de disslbak helemaal verrot. Inderdaad ook ik kwam er achter omdat de gasveer de heleboel had losgetrokken.
Gelukkig kon ik de rubber afdichting nadat ik alle kitresten en doorgeroeste nieten had verwijderd (een hels karwei) nog wel weer gebruiken, het zelfde geldt voor de witte bies.
De restanten hout ('t leek wel turf!) en de glasveselmat waar het hout tegenaan gelijmd zat heb ik met een scherpe beitel helemaal verwijderd, zodat de binnenkant helemaal glad was.
De oorzaak van alle ellende is volgens mij de loszittende alluminium strip (popnagels!) van de disselbakdeksel, hierdoor kan er water van bovenaf achter de rubber afdichtingsrand komen.
Voor zowel de linker als de rechterstijl heb ik met behulp van minstens 36 lijmklemmen, per kant 7 plaatjes triplex van 3,6 mm, en een liter houtlijm nieuwe stijlen gemaakt die exact aansluit aan de binnenzijde van de caravan.
Met een speciale kit van Wurth heb ik met diezelfde 36 houtklemmen de stijlen aan het polyester gelijmd, het zit als een huis!
De stijlen heb ik 13 cm breed gemaakt zodat de handgrepen ook aan de stijl bevestigd worden en zodoende het geheel nog steviger maakt ('t weegt wel ietsjes meer).
De onder- en de boven stijl zijn relatief gemakkelijk te maken, met een scherpe schaaf of een bandschuurmachine is daar eenvoudig de juiste ronding in te krijgen, ook deze stijlen heb ik met de speciale Wurth kit en weer die 36 houtklemmen muurvast aan het polyester bevestigd.
De bovenstijl heb ik zo breed gemaakt dat het alluminium profiel van de disselbakdeksel m.b.v. RVS schroeven en de nodige elastische kit door het polyesterheen in de houten stijl bevestigd kan worden, hier zal geen water meer tussendoor kunnen komen.
Elke keer als ik langs de caravan loop dan klop ik even tegen de neus, het is net of ik tegen een brandkast aan klop, da's genieten!

Ik vond het zonde om alle werk maar voor twee stijlen te doen, dus voordat ik de nieuwe stijlen heb gemonteerd, heb ik eerst een paar contramallen gemaakt, wie weet zijn er meer Driekleuren rijp voor een "Neuscorrectie"
Met de contramallen (1 voor rechts en 1 voor links) kunnen weer nieuwe stijlen worden gemaakt.

Indien iemand interesse heeft, laat 't me weten!

Vriendelijke groet,

Teake
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 23:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed stukkie werk, Teake!
Kun je ook vertellen, welke lijm dat was, van Würth?
En welke elastische kit je hebt gebruikt voor die alu strip?
Dat triplex was toch hopelijk geen berken of iets dergelijks?

@Frank: Teakes verhaal is van blijvende waarde! Meteen opschuiven naar een prachtplek onder de streep! Dat gaat daar een heel bijzonder handboek worden... Smile
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 23:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt, Teake.
Dit is een bericht van blijvende waarde voor BIOD-bezitters.
Daarom zal het tzt verplaatst worden naar "onder de streep"....

.... zoals Peter al schreef. Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 22 Okt 2006 23:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Bedankt, Teake.
Dit is een bericht van blijvende waarde voor BIOD-bezitters.
Daarom zal het tzt verplaatst worden naar "onder de streep"....

.... zoals Peter al schreef. Wink


Hee, 't is hier geen Studio Sport met al die herhalingen! Wink
Terug naar boven
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 23 Okt 2006 16:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
....tzt verplaatst worden naar "onder de streep"....


Waarom niet nu gelijk?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 23 Okt 2006 17:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Lex M schreef:
....tzt verplaatst worden naar "onder de streep"....


Waarom niet nu gelijk?

Even gelegenheid geven tot reactie?
En daarna de niet ter zake doende reacties verwijderen.
En let op: er is nog een draad over dit onderwerp:
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=563
Het lijkt me zinnig deze beide een gelijkluidende naam te geven.
Bijvoorbeeld: Reparatie disselbak 1 (gedaan) en Reparatie disselbak 2.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Vr 27 Okt 2006 22:57    Onderwerp: Reageren met citaat

:lol:Beste Taeke, zoals je onder het hoofdtuk 'Disselbak 1' kunt zien heb ook ik de disselbak een opknapbeurt gegeven. Ook jij gefeliciteerd, want ik weet wat voor een k-klus het is. Zo zie je maar weer: BIOD Bijzondere Inventieve en Ondernemende Doe-het-zelvers. Idea
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Di 18 Jun 2013 13:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo allemaal, ook ik heb mijn disselbak van de 350Tl Luxe moeten repareren. Crying or Very sad
Ik heb voor de boven en onderkant een alumunium vierkante buis genomen, 25mm vierkant en 0,7 mm dik.
Dit is een Overtoom profiel waar je normaal kastjes e.d. mee in elkaar zet m.b.v. kunststof koppelstukken.
Zéér stijf en geëloxeerd dus oxideert niet meer.
De zijkanten heb ik gemaakt van op elkaar gelijmd multiplex 18mm en de rondingen uitgezaagd en geschaafd, en toen de boel geschuurd en geschilderd.
Het rubber raamprofiel is nog gewoon nieuw te koop bij bijv. de Wit in Schijndel, evenals de plastic vulstrip.
E.e.a. vast gekit met Sikaflex 221 zodat het nooit meer los komt.
Het rubber is al vanaf fabriek voorzien van Butyleenkit zodat ik daar alleen een heel dun extra randje heb moeten opdoen.
Ik gebruik hiervoor Sikalastomer 710.
De reden dat ik hiervoor kies zijn de goede resultaten door mij in het verleden behaald.
Nu nog de turfmolm uit het dak halen.
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 18 Jun 2013 20:37    Onderwerp: Exterieur - Disselbak. Reageren met citaat

Zo Japio, dus het is gelukt. Op een ietwat andere manier dan de mijne, maar het resultaat telt. En wij zullen wel niet de enigen zijn waar dit euvel op den duur om de hoek komt kijken. Veel plezier ermee en... BJOT-ze! Razz
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Teake de Jong



Geregistreerd op: 01 Jun 2006
Berichten: 5
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jun 2013 23:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste mensen,

Ook al hebben we geen Biod meer, ze blijven mij nog steeds boeien en onderweg herken ik ze al van verre!
Toevallig kwam ik vorige week nog een mooie driekleur (350) tegen in Slovenië en dan beginnen mijn handen toch wel weer een beetje te jeuken.
Maar met ons huidige onderkomen www.vantastique.bekijknu.nl hebben we alweer 4 jaar heel veel plezier!.
Allen nog heel veel plezier van de mooiste caravan die er bestaat!

Teake
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Teake de Jong



Geregistreerd op: 01 Jun 2006
Berichten: 5
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Vr 28 Jun 2013 23:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Oh-ja.......
Voor de liefhebber heb ik nog een paar gevormde zij profielen liggen, die nog maar minimaal op maat gemaakt (geschuurd) hoeven te worden.
Ze zijn op dezelfde wijze gemaakt zoals Japio heeft beschreven in zijn reactie.
Ik doe er niks meer mee en maak er graag een Biod liefhebber blij mee, een lekkere fles wijn vind ik al een prima vergoeding:-)

Teake
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Japio



Geregistreerd op: 27 Mei 2013
Berichten: 13
Woonplaats: Land van Altena

BerichtGeplaatst: Za 29 Jun 2013 00:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, het is gelukt, alleen het slotje moet ik nog iets op vinden en de gasveer is ook niet zo ideaal.
Deze is met 330Newton toch wel een erg sterke belasting voor het polyester.
Ik ga maar van die raamopenhouders met clicksysteem monteren, zodat de klep mooi open blijft en de belasting niet onnodig groot wordt.
_________________
Groeten,
Jaap
Biod 350TL 1988
3kleur getrokken door een Audi A2 of een VW bus van 1988 met 4 wiel aandrijving.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.