"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Nieuwbakken, trotse BIOD eigenaar

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Za 23 Apr 2005 21:49    Onderwerp: Nieuwbakken, trotse BIOD eigenaar Reageren met citaat

Hallo allemaal,

Even voorstellen ; wij zijn Ilse en Vincent uit Utrecht. Ik ben fotograaf, ilse is ergotherapeute. We hebben 2 dochters (6 en 3). We hebben een prachtige gele kever en een groene 4x4 toyota. Eigenlijk zijn we tent liefhebbers, maar met 2 kinderen dan weet je het verder wel.........

We zijn via deze site verliefd geworden op de Biod, en na maanden zoeken sinds gisteren de nieuwe trotse eigenaren van een Biod 400 uit 1982. Oud beestje, maar in behoorlijk goede staat, van eerste eigenaar, en altijd goed gebruikt. We willen de Biod zo goed als mogelijk opknappen. Nu is alles nog in originele staat (1982), maar een paar dingen willen we toch wel moderniseren. We hebben een lijstje gemaakt en alle tips, hulp en opmerkingen zijn van harte welkom.

- verhogen dmv kokerbalk (door Jeroen Bolks)
- torsie staven ofzoiets ,,
- alle kussens opnieuw stofferen ( weet iemand een goede stoffeerder/ wat goede stoffen zijn)

- nieuw zeil op de vloer
- nieuwe knopjes op de kastdeurtjes ( de meeste knopjes zijn afgebroken; abel en roos hebben jullie knopjes???)

- nieuwe raam afsluit knoppen / rubbers_met_een soort_knop...???

- water pompje dat niet alleen op 12volt werkt ( weet iemand hoe je dat op kan lossen. Nu moet er een aparte accu in de bankkast om de 12 volt te leveren voor de caravan.

- andere 12/220volt lampen ( boven kleine zit en keuken)

- koelkast demonteren om hem 48 uur op zijn kop te zetten. Weet iemand of het klopt dat je eerst het hele gasstel moet verwijderen om bij de koelkast te komen. Die moet je natuurlijk los kunnen schroeven, maar hoe kom ik bij de schroefjes?

Excuus voor de lange lijst. We hebben al heel erg veel info van dit forum gehaald, Maar we willen ons lieffie weer helemaal mooi maken.
Alvast hartstikke bedankt.
gr. Ilse en Vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 00:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd Vincent,

Kastdeurknopjes heeft Jeroen Bolks nog wel (maar in grijs, dus bruin spuiten!)
In plaats van een Accu , kun je ook kiezen voor een omvormer ( maakt van 230 V. wisselspanning / 12 volt gelijkspanning)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 00:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
- koelkast demonteren om hem 48 uur op zijn kop te zetten.


Ergens op dit forum heb ik al wat meer geschreven over koelkastfabels en ook dit is min of meer een fabel, vanwege het geringe succes.
Vaak kan een kapotte koelkast gerepareerd worden door vervanging van onderdelen, maar het kantelen van de koelkast heeft zelden het gewenste effect.
Met het kantelen probeer je namelijk plaatjes of schijfjes in een pijpje weer op hun plek te krijgen, maar die dingen zijn doorgaans van hun plek geraakt doordat ze kapot zijn gegaan. Als je al succes hebt, is het dus heel tijdelijk.
Mocht je eigenwijs willen zijn en het toch door willen zetten, heb je genoeg aan vier uurtjes. Kantel de koelkast op de zij en laat hem een uur liggen. daarna op z'n kop en ook dat weer een uur. dan nog even een uurtje op de volgende zij en dan zou het, als je mazzel hebt, weer moeten werken.

Het is zonder meer verstandiger om een nieuwe koelkast te kopen, of voor de zekerheid een servicebeurt te laten geven bij de importeur. Dat is niet zo heel duur, en als hij daadwerkelijk kapot blijkt te zijn kun je meteen een nieuwe bestellen met wat korting. Ik meen, dat dan ook die beurt niet betaald hoeft te worden. Er zijn heel wat verschillende types en er bestaat een lijstje van vervangende koelkasten met het oude nummer er bij.

In de schoorsteen van de koelkast zit een spiraal, die correct moet worden teruggehangen aan z'n ijzerdraadje. Als je dit verkeerd doet, kun je weer opnieuw uitbouwen en herstellen, want het ding gaat slecht werken!


Sterkte!
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 01:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij het draadje;"koelkast bij hittegof"kan je zien hoe de gasleiding is aangesloten, daar kan ik (350TL 1985) niet bij komen zonder het aanrecht te demonteren.
In het kastje naast de koelkast zitten waarschijnlijk twee schroeven, daar zit dan de koelkast mee vast.
Uit je vraag,alternatief voor 12Vwaterpomp, begrijp ik dat je zonder netaansluiting wil staan. Vroeger waren er ook voetpompen, gemonteerd in de vloer. Of je daar vrolijk van wordt is een ander verhaal.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 10:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankjulliewel!!

Een handmatig voetpompje, daar wordt ik inderdaad niet vrolijker van. Ik heb nog wel ergens een omvormer liggen; ik zal eens gaan knutselen.
Wat de koelkast betreft, hij doet het wel, ik heb alleen geen idee of hij een hete vakantie in zuid frankrijk aan kan. Maar dat zien we dan wel weer.
We gaan 'm nu eerst maar eens lekker wassen Razz
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
antonzwart



Geregistreerd op: 09 Mei 2004
Berichten: 34
Woonplaats: Doetinchem

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 10:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Citaat:
Ergens op dit forum heb ik al wat meer geschreven over koelkastfabels en ook dit is min of meer een fabel, vanwege het geringe succes.
Vaak kan een kapotte koelkast gerepareerd worden door vervanging van onderdelen, maar het kantelen van de koelkast heeft zelden het gewenste effect.
Met het kantelen probeer je namelijk plaatjes of schijfjes in een pijpje weer op hun plek te krijgen, maar die dingen zijn doorgaans van hun plek geraakt doordat ze kapot zijn gegaan.

Ik ben het hier helemaal niet mee eens! Het gaat er niet om dat er weer onderdelen op hun plaats komen bij het onmdraaien van de koelkast, maar dat er in het systeem gekristalliseerde bestanddelen (Ammoniak) zitten die niet meer met de vloeistof zijn vermengd. Door de koelkast om te draaien lossen ze weer op en werkt het systeem weer. Ik kan uit eigen ervaring spreken. Zo heb ik ook een oude koelkast weer aan de praat gekregen!

Succes met je nieuwe aanwinst!
Groet,
Anton
_________________
Biod Extase 4L 1968
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 10:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Dus toch wel de moeite waard om hele koelkast eruit te slopen/schroeven en om te keren? Hij zit al 23 jaar opdezelfde plaats. Hij kan vast wel een oppepper gebruiken. Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen, baat het niet schaadt het niet (hopelijk).
gr. vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 10:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Je zal je eigen doodschrikken van de vuiligheid achter de koelkast.
Alternatief voor 12V, behalve voetpomp, dus 220V, neen, tenminste niet in een caravan.
Leg een thermometer in je vriesvak, gaat de temperatuur 20 graden onder de buitentemperatuur dan werkt die nog goed.
Controleer alles, of laat het doen zoals Peter voorstelde, je hebt nu de kans.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 11:55    Onderwerp: Reageren met citaat

antonzwart schreef:
Peter schreef:
Citaat:
Ergens op dit forum heb ik al wat meer geschreven over koelkastfabels en ook dit is min of meer een fabel, vanwege het geringe succes.
Vaak kan een kapotte koelkast gerepareerd worden door vervanging van onderdelen, maar het kantelen van de koelkast heeft zelden het gewenste effect.
Met het kantelen probeer je namelijk plaatjes of schijfjes in een pijpje weer op hun plek te krijgen, maar die dingen zijn doorgaans van hun plek geraakt doordat ze kapot zijn gegaan.

Ik ben het hier helemaal niet mee eens! Het gaat er niet om dat er weer onderdelen op hun plaats komen bij het onmdraaien van de koelkast, maar dat er in het systeem gekristalliseerde bestanddelen (Ammoniak) zitten die niet meer met de vloeistof zijn vermengd. Door de koelkast om te draaien lossen ze weer op en werkt het systeem weer. Ik kan uit eigen ervaring spreken. Zo heb ik ook een oude koelkast weer aan de praat gekregen!

Succes met je nieuwe aanwinst!
Groet,
Anton


Je bent niet verplicht om het met me eens te zijn.
Er gaan veel verhalen over dat kantelen.
Ik heb mijn verhaal van een erkend Dometic servicestationsmanager, die ook nog eens de monteur bleek te zijn.

Overigens ben jij de eerste van wie ik hoor, dat het gelukt is. Het kantelen wordt ook in een advies van Dometic beschreven, maar er is geen monteur die er nog in gelooft.

Maar OK, je koelkast vriest nu ook weer tot min 18? en koelen lukt tot plus 3 graden?
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 12:02    Onderwerp: Reageren met citaat

vincent schreef:
Dus toch wel de moeite waard om hele koelkast eruit te slopen/schroeven en om te keren? Hij zit al 23 jaar opdezelfde plaats. Hij kan vast wel een oppepper gebruiken. Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen, baat het niet schaadt het niet (hopelijk).
gr. vincent


Als ik jou was, zou ik eerst eens de werking testen bij normaal bedrijf.
Het vriesgedeelte moet met 230 V aan de min 15 kunnen komen.
Koelend moet je aan de plus drie komen.

Dat moet ook op gas haalbaar zijn.
Op 12 V moet je niet op grote successen rekenen, dat is hooguit goed om geen koelverlies te lijden tijdens de reis.

Als het allemaal te mager is, kun je het ding altijd nog uitbouwen en bij Dometic in Alphen/rijn aanbieden voor een servicebeurt. Dat heeft als voordeel, dat je in één keer de stand van zaken weet.
De service van Dometic is echt goed!

Verder is op www.caravanhandboek.nl ook nog wel wat wijsheid te vinden...
Terug naar boven
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 13:58    Onderwerp: Reageren met citaat

dankjewel, ik zal 'm eerst inderdaad testen op temperatuur. Nu heb ik ook wat richtwaardes (temp.), wat de koelkast redelijkerwijs moet halen. Zowel op 230 als gas. Als dat tegenvalt kan ik nog 'm alsnog omkeren of een service beurt uitproberen.
gr. vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 14:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Very Happy

Beste Ilse en Vincent uit Utrecht,

allereerst gefeliciteerd met jullie keus. Inderdaad, het is, pardon, lijkt een oud beestje, maar hij kan nog jaren mee. Dat bewijzen andere BIOD-fanatiekelingen, waaronder een aantal fervente knutselaars. Overigens, bij de meeste knutselaars staat het (zoveel mogelijk) behoud van de originele staat en dus uitstraling, voorop.

Wijzelf, Jola en Cees, ook uit Utrecht, zijn in het trotse bezit van een 400TL uit 1989, wel wat jonger dus, maar toch. Momenteel staat hij voor de deur en ook wij zijn bezig om een en ander op te knappen en zodanig te veranderen dat het slaapcomfort wordt verbeterd.

Ik zal trachten een aantal antwoorden te geven op jullie vragen:

1. Verhogen dmv kokerbalk - inderdaad iets dat bij BIOD (Jeroen) gedaan moet worden.
2. Torsiestaven - zullen waarschijnlijk moeten worden vernieuwd. Zie 1.
3. Er zijn voldoende goede stoffeerders te vinden in Utrecht.
4. Nieuw zeil op de vloer. Een lastig karwij, want - ik ga uit van eenzelfde constructie als in de 400-serie - voordat de banken en de kastjes worden geplaatst wordt het zeil over de hele breedte en lengte gelegd, waarna kastjes en banken worden gemonteerd. Twee oplossingen: Alle kastjes en banken afmonteren en de gehele vloer in een keer leggen. Tweede oplossing en minder intensief en tijdrovend... het zeil netjes afsnijden tussen de banken en de kastjes en vervangen. Over kleur (zeil) valt niet te twisten. Wijzelf hebben een parketpatroon (lichtbruin). Hoe lichter de kleur, hoe besmettelijker het is.
5. Ik ken de bewuste knopjes niet. Misschien heeft Jeroen nog (oude) voorraad. Die heeft ergens een magazijntje met 'ouwe zooi', dat wil je niet weten.
6. Raam-afsluitknoppen. Zie 5. en anders kunnen jullie bij Erica (Zeist) of Frans Witte (Nieuwegein) kijken.
7. Waterpompje. Vroeger waren er z.g. voetpompjes waarbij, al pompend, het water uit de yerrycan werd opgezogen. In sommige oudere BIOD's zie je ze nog wel. Niet alleen op 12 Volt, maar 220? Is dat de vraag? Op 220 zijn ze er niet voor zover ik weet. Misschien op een blokbatterij van 12 Volt.
Ik vraag me af of je daarvoor een aparte accu moet hebben. Hierbij ga ik er van uit dat er in ieder geval een omvormer (230V wisselstroom naar 12 V gelijkstroom) in het betreffende pand, sorry, BIOD aanwezig is. Dat zo zijnde, moet het mogelijk zijn om een en ander aan te sluiten.
8. Lampen (230V wisselstroom of 12V gelijkstroom) moeten geen problemen opleveren.
9. De vraag over de koelkast: Idea Een oplossing is om de hele BIOD op zijn kop te zetten, maar dat is een lastig karwei. Hij moet in ieder geval te demonteren zijn en inderdaad - voor zover ik van onze oude BIOD (300T Excl.) weet - moet dat via verwijdering van het gaststel. Het op zijn kop zetten is al verder op dit forum-onderdeel beschreven.

Ik hoop te hebben bijgedragen tot het behoud van weer een BIOD en goede vakanties voor jullie beiden en de kinderen natuurlijk.

Omdat jullie in Utrecht wonen - ik weet niet waar - lijkt het misschien een goed idee om elkaar eens te ontmoeten. Momenteel - tot 5 mei - staat onze BIOD voor de deur voor onderhoud, renovatie enzo. Mail jullie gegevens naar cees.vander.mast@wanadoo.nl, dan kunnen we contact zoeken.

Met BIOD-groeten,

Cees en Jola van der Mast

Smile
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Ben



Geregistreerd op: 03 Nov 2003
Berichten: 33
Woonplaats: Nijmegen

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 19:22    Onderwerp: Reageren met citaat

vincent schreef:
Dankjulliewel!!

Een handmatig voetpompje, daar wordt ik inderdaad niet vrolijker van. Ik heb nog wel ergens een omvormer liggen; ik zal eens gaan knutselen.
Wat de koelkast betreft, hij doet het wel, ik heb alleen geen idee of hij een hete vakantie in zuid frankrijk aan kan. Maar dat zien we dan wel weer.
We gaan 'm nu eerst maar eens lekker wassen Razz

Idea Idea
Als je onderweg geen"tapwater" nodig hebt en alleen op de camping wilt tappen, maak dan van een adaptor (220 naar ca 15 V, wel even op het vermogen letten, want er gaat toch een flinke stroom lopen) en een paar diodes of gelijkrichtcel een omvormertje. Heb ik zelf ook gedaan.
Zonodig kun je daarnaast het bakje met de 2 6v-batterijen gebruiken en het systeem met een dubbelpolig-om schakelaar instellen
En .....als je toch met die koelkast aan de gang gaat , bouw er dan direct een kleine ventilator (bijv uit de voeding van een Pc) achter, zeker als Frankrijk je doel is. De warme lucht achter de koelkast blijft dan niet stil staan en het koeleffect wordt beter. Idea
Succes
_________________
BIOD 300L bj 1981
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 24 Apr 2005 23:02    Onderwerp: Reageren met citaat

dank voor alle hulp! Ik heb na veel gedoe de koelkast uiteindelijk eruit weten te krijgen. Kan ik nog meer doen om de koelkast te verwennen dan 'm alleen op z'n kop zetten????
De achterzijde is mooi voorzien van kleurig roest. Ik zal dat een beetje wegborstelen. Maar ik heb geen idee of ik nog iets anders moet doen.
Verder heb ik al voor de ''raam dicht trek'' knoppen/rubbers bij Frans de Witte gekeken, die had ze niet. Ik probeer het eerst wel bij Jeroen Bolks.

Verder heb ik nog een vraag over de electrische installatie, maar die stel ik wel in 'vragen'.
Groeten Vincent
ps Cees en Jola van der Mast ; ik heb jullie gemaild!
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.