"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

opknappen koelkast

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 01 Mei 2005 11:26    Onderwerp: opknappen koelkast Reageren met citaat

hallo,

Ik heb onze Biod 400 flink onder handen genomen; aardlek, zekering, omvormer, 12volt kraantje, verroeste schroeven vervangen, lasdozen verplaatst, extra stopkontakten, gasringen vervangen. Dat waren ongeveer de belangrijkste zaken.

Nu staan nog op het lijstje; nieuw polyether, nieuwe bekleding en opknappen van de koelkast.
Ik dacht eerst dat de kk overleden was, maar na 3 dagen op z'n kop te hebben gestaan lijkt 'ie het weer goed te doen. Hij vriest tot ongeveer -20 en koelt tot 1 graad. Lijkt me wel OK.
Nu wil ik de achterkant ontdoen van roest. Ik zag dat Joop 'Bruine' Band zijn koelkast ook weer mooi heeft gekregen.
Nu is mijn vraag hoe je de zwarte isolatie koker eraf kunt krijgen. Ik kan 'm er wel af slopen, maar hij mot er ook weer terug op. Wat is het bevestigings systeem?
Verder kan het buizensysteem achterop er niet in z'n geheel af, geloof ik???. Deze gaat de kk in en kan er dus niet af. Deze maar schuren, ontdoen van roest en verven, lijkt me.
En heeft het wel zin om de gasbrander eraf te halen (ik zal op het ronde plaatje letten!!!). Nu zit het goed vast, ik heb de kk nog niet op gas geprobeerd, dus geen idee of 'ie het doet. Maar voordat ik de gasbrander (en de koker) demonteer wil ik graag weten of dat zinnig is.
Als iemand tips en/of uitleg heeft, hoor ik het graag.
Groeten op deze zonninge zondag, vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 01 Mei 2005 12:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Vincent,
Je bent aardig bezig.
Het heeft geen nut om die koker te verwijderen, het heeft geen voordelen, en je krijgt het niet meer mooi er omheen. Dacht dat die met een felsverbinding gemaakt is.
Twintig jaar geleden, tijd vliegt, een koelkast gehad waar geen 12V verwarmingselement op zat, daarom die koker verwijdert en dat element erbij geplaatst. De roest zat toen niet op de pijpen onder die isolatie, dus daarom hoef je het ook niet te doen.
Koelkast op gas? Ga je het wel eens gebruiken, of wil je alles goed werkend hebben? Ik zou even die koppeling onderin bij de brander loshalen, en dat smoorplaatje eruit halen, kan maar op een manier terug geplaatst worden, heb je de beschikking over perslucht de leiding zelf even voorzichtig doorblazen, ontsteking schoonmaken, koelkast op gas weer even proberen,kan ook als die buiten de caravan staat.
Geen leidingen van het koelsysteem loshalen, dan kan die naar het chemisch afval.
Dat was het wel.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
vincent



Geregistreerd op: 23 Apr 2005
Berichten: 25
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Zo 01 Mei 2005 13:01    Onderwerp: Reageren met citaat

joop,

Ik had al zo'n vermoeden dat het lastig en nutteloos zou zijn met die rare koker. Ben blij met je antwoord om dit maar niet te doen. Scheelt me een hoop ellende.
Ik zal wel voorzichting even de gasbrander los en schoonmaken.
Ik zou het wel handing vinden als de kk op gas werkt. Dan hoe je niet altijd 220 op de camping te nemen.
Bedankt voor de tips. ik ga lekker schuren en verven.
groeten vincent
_________________
Trotse eigenaars van een mooie bruine band Biod 400 uit 1982.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.