"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

BIOD 300 van Marijke

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 03 Mei 2015 10:48    Onderwerp: BIOD 300 van Marijke Reageren met citaat

Geplaatst namens Marijke.

Maandag 20.4. was het zover, en kon het caravannetje door de douane, daarna kosten agent voldaan, daarna naar de loods waar ze op me stond te wachten. (Puf het was echt een drukke dag! Op de mobiel staan ook foto's die ik zal sturen van de loods in Richmond)

Vrienden wonen in Pitt Meadows BC, daar gelogeerd, verder naar Kelowna, dag erop naar Edmonton. Ben er nog kapot van Wink
Gisteren voorzichtig begonnen de kast etc te demonteren. BIODje staat nu in de achtertuin.

Het rook ontzettend muf, was ook vies allemaal, vloerbedekking etc en kussens, gordijntjes eruit, lekker gezogen en gesopt, ruikt al een stuk frisser.

Er is lekkage bij de drempel geweest. Aan het deurrubber is rechtsboven open ruimte te zien, en onderaan/ midden bij drempel ontbreekt ca. 7cm.

Ik ben hardstikke blij met het BIODje, was geen probleem tijdens de reis, loopt heerlijk mee! De laatste 350km hadden we zware westenwind, terwijl we naar het noorden reden. Geen centje last!

Ik hoop dat niet iedereen op vacantie is, want er zijn nogal wat dingen waar ik goede raad bij nodig ga hebben.



1e stop: Harris Road, Pitt Meadows


Even pauze in Harrison Mills, Lougheed Highway


Hoort dit stukje te ontbreken onderaan/ midden deur rubber?


Links onderaan deur: vergane glorie


rechts onderaan deur, verganere glorie


Klein maar fijn


2 deuren, van kast en toegang badkamertje al weg. WAT EEN RUIMTE


In Edmonton, achtertuin




plaatje schuim-achtig spul boven wastafeltje. Hoe te verwijderen, zodat het RV stalen knopje en schijfje er weer in kunnen?


Dit plaatje moet eruit, dan knopje weer terug


Lijkt niet echt hoe het hoort, of???


De bruine band en disselkast worden creme, zoals de rest van de BIOD. Weet iemand daar een RAL kleur voor?


Deurrubber zit niet lekker
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Do 07 Mei 2015 17:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Gefeliciteerd met je BIOD Marijke!

Het rubber aan de onderkant is volgens mij niet origineel, maar gezien de rotting op de volgende twee foto's misschien helemaal geen gek idee. Kan het water weg.
Waarschijnlijk watert het in langs het rubber. Vandaar de kit op de laatste foto.

Mijn BIOD had erg veel lekkages. De deur was en is het trauma.
Ik heb twee keer nieuwe deurrubbers aangebracht, maar het nooit echt dicht geworden. Waterdicht wel, maar winddicht niet. De deur is simpelweg te krom getrokken over the years.

De rotte plekken op foto 3, 4 en 5 komen waarschijnlijk omdat de deurposten aan het rotten zijn. Aan weerszijden van de deur zit een houten balk en naar ik aanneem is die doordrenkt met water.
Mijn advies: haal de bekleding er zo snel mogelijk af en laat het hout drogen.
Die steunbalken vervangen is geen optie. Dan maak je meer kapot dan je lief is. Bij mijn caravan heb ik het hout behandeld met anti zwam- en anti schimmelspul (in Nederland illegaal, maar in België niet).

De RVS knopjes. Als je het schuim dat ze vasthouden niet meer wilt, dan trek je toch gewoon het schuim verrot? Zie je (misschien) gelijk hoe het zit. Als ik mag gokken: RVS nagels. Tang erop en in de lengte trekken.

Suc6 Meis.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 07 Mei 2015 21:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Om het inwateren bij de deur nog meer te voorkomen, is het misschien zinvol om een spoiler die gebruikt wordt voor een dakraam, vlak boven de deur te bevestigen.
o.a. De Wit Schijndel.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Vr 08 Mei 2015 23:54    Onderwerp: biod 300 van Marijke Reageren met citaat

Beste Peter en Joop,

Jammer dat de foto's met vragen geplaats werden NADAT ik de rechter deurpost eruit gewipt had ;-(((

Hopelijk komt dat weer in orde. Inmiddels is het helemaal leeg, moest alles door een sneeuwbui weer even dichtzetten, maar het droogt lekker op. Drempeltje is er ook uit, ga eesrt een nieuwe rechter deurpost zagen, dan de onderste 15- 20 cm van linker deurpost vernieuwen. Dan kan de drempel er opnieuw in.

Ik weet niet of ik hier aan zo'n regenkapje kan komen, ga wel struinen langs wat RV winkels. Anders kan ik misschien zelf zoiets uit polyester maken?

Joop, je bent mijn polyesterheld, zag de foto's van je BB met de oplossing voor het reserve wiel. SCHITTEREND! Dat ben ik ook van plan.

Een vriend hier dacht dat het deurrubber uit een busje o.i.d. komt.

Heeft iemand een foto van een doorsnee van een origineel rubber? Ik zal proberen iets met photobucket te doen, dan kan ik misschien zelf plaatsen Wink
Ik wens jelui een fijn weekend!
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 09 Mei 2015 00:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Knip er gewoon een centimeter af...
Terug naar boven
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Za 09 Mei 2015 06:38    Onderwerp: biod 300 van Marijke Reageren met citaat

Hoi Pieter,

Een idee/foto hoe het originele rubber eruit ziet, bedoelde ik. Heb nu zo'n vermoeden dat wat rond m'n deurtje zit, uit een busje of zo iets komt.
Zal Marcar mailen, misschien dat zij willen helpen.
Weet je of die strip er gewoon "los" op hoort te zitten?
Dank voor je reactie hoor, als ik niet van het bestaan van dit Forum geweten had, was ik waarschijnlijk niet dapper genoeg geweest het kleintje te importeren
Registratie in de provincie Alberta was een fluitje van een cent, hebben nu een nummerplaatje!
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 09 Mei 2015 17:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat rubber is zo te zien wel origineel, dus als je er een centimeter van afknipt, kun je wat makkelijker naar het benodigde profiel kijken. Ook bij jullie in de buurt zal er wel een bedrijf zijn dat in dergelijke profielen handelt.
Dat het op het deurprofiel van een busje lijkt, klopt ook. Er zijn nogal wat van dat soort profielen voor een nagenoeg gelijk doel.

Op onze caravan zit zo'n profiel aan de disselkast en die is ook een stuk of tien centimeter gekrompen, gelukkig lekt het daar niet... Wink
Ook die strip sluit niet echt goed aan in de hoeken, dus die duw ik af en toe op z'n plek... Wink
Terug naar boven
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Do 04 Jun 2015 06:36    Onderwerp: biod 300 van Marijke Reageren met citaat

Inmiddels hebben we twee flinke buien gehad hier (was nodig) en ik denk te weten hoe het water binnenkomt, nl via de peesrail. De voortent zat aan het Bambinootje, de caravan deur was dicht, het rubber had ik met een rubber hamer weer op z'n plaats getikt.
Onder de peesrail: natte boel aan de buitenkant, water in het gootje (drempeltje ligt er nog uit)

De peesrail zit waarschijnlijk geschroefd? Of gepopnagelt? Waarop moet ik letten als ik de rail demonteer? Heb butyl streng van Wuerth (via Mercedes dealer, 20 m op een flinke rol) Is dat goed om onder de rail te doen? Of beter
een kit, Sikaflex?
Had de rechter deurstijl eruit gewipt, en nu eindelijk een plan hoe er een nieuwe in te polyesteren. Bij de eerste poging bleek dat ik de boel niet vast kon klemmen tot de polyester hard is. Morgen weer een poging Wink

Kan iemand een popnageltang aanbevelen, of zijn schroefjes beter?
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 04 Jun 2015 12:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat de peesrail gepopt is. Voor schroeven heb je hout nodig en dat zit niet op die plek.
Mijn ervaring met dichtband is prima.
Je kunt ook om te beginnen de rail aan de bovenzijde bekitten zodat het water er niet onder kan komen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Do 04 Jun 2015 19:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Het probleem met de peesrail heb ik ook gehad Marijke.
Alles aan de buitenkant zit gepopnageld.

Mijn oplossing was alle popnagels uitboren, de rail verwijderen, de gaatjes van de popnagels dichtmaken/dichtkitten, nieuwe gaatjes in de rail boren, de rail in de kleefkit zetten en via de nieuwe gaatjes met zelftappertjes (heel voorzichtig qua aandraaimoment) in het polyester vastzetten. Je zou ook weer voor popnagels kunnen kiezen.

Uiteraard is het makkelijker (beter???) als je aan de binnenkant hout hebt als je gaat parkeren, maar de rail is oorspronkelijk gepopnageld omdat er geen hout achter zit.

Het probleem van de BIOD is het polyester. (naar mijn idee uiteraard).
Daardoor kan hij NOOIT lekken en is de caravan "zelfdragend". Gelul. Dus.
Het polyester krimpt, zet uit en trilt tijdens elke reis.
Alle aluminium elementen aan de buitenkant zijn gepopnageld en trillen/werken dus los met lekkage als gevolg.
Omdat er aan de binnenkant tegen de polyester schil nogal wat hout zit (voor de stevigheid (?) ) resulteert de lekkage via de popnagelgaatjes in een enorm rottingsproces.

Kijk maar wat je ermee kunt Marijke.
Het is slechts mijn idee.

Succes!

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Do 04 Jun 2015 23:09    Onderwerp: biod 300 van Marijke Reageren met citaat

Beste mannen,

Fijn om hulp te krijgen proost de deurpost heeft aardig wat hoofdbreken gekost,
moest eerst uitvogelen hoe het hout vast te klemmen (zonder de deur eruit te halen) maar DE RECHTER DEURPOST ZIT ERIN!!!!! Zie morgen of hij zal houden, cq ik het goed gedaan heb.
De linker wordt dan ook vervangen (met ceder) en het drempeltje idem dito. Heb geschatte 7843 nietjes eruit gepriegelt, de binnenbekleding is los, het piepschuim kan er zo uit, had dat gedaan om te zien hoe Biod hem vastgezet had. En precies zo is deurpost rechts erin gezet Wink

Zit hier in de voortent, want net onweersbui, dus moet de peesrail maar even wachten.
Aan de neergaande gedeeltes zit hij zeker gepopt, die moeten er dus uitgeboord worden. Het horizontale deel zit echter (lijkt het) aan hout vast.
Dus daar misschien geschroefd. Butyl kit heet hier plumbers putty, van DAP.

Zodra het droog is, vanavond, gaat de tent eraf en begin ik aan de peesrail Wink Lex mag ik nog een keer wat foto's van het spookhuis sturen?
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.