"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

polyester onderschaal 420

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 29 Jun 2014 16:19    Onderwerp: polyester onderschaal 420 Reageren met citaat

Bij het losnemen van het onderste koelkast rooster op onze BIOD 420 blijkt tot mijn verbazing het polyester van de onderste polyesterschaal anders van opbouw te zijn dan de bovenste. De bovenschaal is massief maar de onderste is hol.
Weet iemand daar iets meer van?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 14:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij het vervangen van een raamkader liep ik weer tegen de vreemde opbouw van het polyester op. In tegenstelling tot wat ik verwacht had (massief polyester) is zowel het bovenste als onderste deel van de BIOD niet van massief polyester maar van hol polyester indewar . Zeg maar een mini-sandwich structuur.

Is er iemand die daar wat meer over kan vertellen? Wat is het voordeel van zo een opbouw (een paar nadelen kan ik al zien...)?



_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 22 Jun 2015 00:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Denk eens aan hardboard deuren met honingraatvulling: lekker licht en toch sterk. Een massieve plaat met dezelfde stijfte is een stuk zwaarder.
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jun 2015 08:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Is er iemand die daar wat meer over kan vertellen? Wat is het voordeel van zo een opbouw (een paar nadelen kan ik al zien...)?

Voordeel zie je niet.
Maar wat zijn dan de nadelen?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jun 2015 19:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad de voordelen die Pieter noemt zie je niet (lager gewicht en grotere stijfheid). Met name die stijfheid kan wellicht in de loop van de jaren een voordeel opleveren. Oudere BIOD modellen willen wel eens wat uitzakken wat met de sandwich opbouw wellicht minder het geval zal zijn.

Nadelen kan ik al wel wat noemen. Kijk maar eens naar de eerdere foto's. Dat betreft het gat voor het bovenste koelkastrooster wat iets kierde. De schroefjes hadden geen grip meer in het achterliggende houten latje. Dat latje was helemaal zwart en nagenoeg weggerot... Dus is daar langdurig water bij geweest. En als dat water nu ook eens in de holle wand loopt kan het water dan nog wel weg? Niet dat ik zal winter-kamperen maar enig vorstgevaar zou er dan wel zijn.

Wat me ook opvalt is dat er onder de disselklep nogal wat rare gaatjes zitten van steenslag. Je ziet ze zonder te bukken weliswaar niet maar ze zijn er wel. Je ziet het glasweefsel gewoon zitten. Toch een paar gaten van 3-5mm. Daar is deze sandwichopbouw slecht tegen bestand.

Verder is me opgevallen dat er best veel barstjes in de gelcoat zitten bij de ramen. Met name in de hoeken. Blijkbaar ontstaat dat deels al tijdens de productie bij het uitzagen van de raamopeningen en wordt het pas later zichtbaar.




Voor zover in het zicht is het wegwerken van barstjes in de gelcoat zoals Joop al eens gedaan heeft (met een klein freesje) dan wel eng. Je bent er maar zo doorheen. Dat doen we dus maar niet en zorgen dat die plaatsen goed in de wax blijven staan.

Welke bouwjaren hebben deze polyesteropbouw? Het is totaal de andere richting dan de vacuuminjectie die het nieuwe BIOD toepast. Maar die gaan misschien op termijn weer doorzakken met slecht sluitende deuren tot gevolg.

Elk voordeel heeft z'n nadeel... Maar zijn er nog andere voordelen?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 23 Jun 2015 20:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Even reageren op Pieter H

Citaat:
Nadelen kan ik al wel wat noemen. Kijk maar eens naar de eerdere foto's. Dat betreft het gat voor het bovenste koelkastrooster wat iets kierde. De schroefjes hadden geen grip meer in het achterliggende houten latje. Dat latje was helemaal zwart en nagenoeg weggerot... Dus is daar langdurig water bij geweest. En als dat water nu ook eens in de holle wand loopt kan het water dan nog wel weg? Niet dat ik zal winter-kamperen maar enig vorstgevaar zou er dan wel zijn.

Allemaal een kwestie van onderhoud, je zag dat het kierde.

Citaat:
Wat me ook opvalt is dat er onder de disselklep nogal wat rare gaatjes zitten van steenslag. Je ziet ze zonder te bukken weliswaar niet maar ze zijn er wel. Je ziet het glasweefsel gewoon zitten. Toch een paar gaten van 3-5mm. Daar is deze sandwichopbouw slecht tegen bestand.

Ik denk dat het wel meevalt, in ieder geval, het is te repareren, of je bukt niet meer.
Bij een aluminium caravan valt er weinig te repareren, waar vind je schade met vallende voortentstokken?
Citaat:
Verder is me opgevallen dat er best veel barstjes in de gelcoat zitten bij de ramen. Met name in de hoeken. Blijkbaar ontstaat dat deels al tijdens de productie bij het uitzagen van de raamopeningen en wordt het pas later zichtbaar.

Ja, dat is slordig.
Citaat:

Voor zover in het zicht is het wegwerken van barstjes in de gelcoat zoals Joop al eens gedaan heeft (met een klein freesje) dan wel eng. Je bent er maar zo doorheen. Dat doen we dus maar niet en zorgen dat die plaatsen goed in de wax blijven staan.

Niks engs aan, die buitenwand is dik genoeg, verder goed in de was inderdaad
Citaat:
Het is totaal de andere richting dan de vacuuminjectie die het nieuwe BIOD toepast. Maar die gaan misschien op termijn weer doorzakken met slecht sluitende deuren tot gevolg.
Ho,ho, je gaat nu richting niet onderbouwde aannames.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 24 Jun 2015 19:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Dankzij de (kleine) nadelen van de sandwichopbouw is het wel een BIOD waar ik fijn aan kan klussen! En met een heel fijne TLH indeling. We zouden hem niet kwijt willen en zijn voornemens er nog heel lang van te genieten.
Maar ja Joop, je informeerde naar die nadelen en dan noem ik die

Citaat:
Allemaal een kwestie van onderhoud, je zag dat het kierde.

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Het kieren is veroorzaakt doordat de schroef z'n grip kwijt was als gevolg van het weggerotte latje. Hoe lang dat al zo was kan alleen de vorige eigenaar zeggen...

Citaat:
het is te repareren, of je bukt niet meer

Het ziet er wel eng uit met van die glasvezeltjes die wat naar binnen gedrukt staan. Misschien dat ik daar toch nog eens wat in het juiste RAL9001 kleurtje in ga smeren. Heeft iemand ervaring met dit spul?
https://www.karwei.nl/assortiment/yachtcare-gelcoat-reparatie-set-200gr-ral9001/p/B432539

Citaat:
schade met vallende voortentstokken

Zondermeer een pluspunt voor de BIOD! Er zouden dan al de nodige deuken in onze BIOD zitten. We hebben geen bevestigingsogen maar plaatsen (platgeslagen) tentstokken tegen de peesrail aan (er zit wat rubber/fietsband over het tentstokeind i.p.v. een haak). Voortent of luifel staat dan heel mooi strak Idea

Citaat:
Ja, dat is slordig.

Inderdaad... Ik heb wel eens ergens gelezen dat het ook een gevolg kan zijn van een te harde gelcoat. Mogelijk is de mengverhouding niet altijd optimaal geweest.

Citaat:
die buitenwand is dik genoeg

Hoe diep mogen de gelcoat barstjes uitgefreesd worden?

Citaat:
niet onderbouwde aannames

Misschien toch wel een beetje onderbouwd. Zie:http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=841&sid=b1ff8c9c217fdc99e1de0bbb8a421bd2
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Wo 24 Jun 2015 21:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is altijd aan te raden om een keer de ventilatieroosters van de koelkast eens los te halen en de toestand achter de koelkast te bekijken, je schrikt van de "viezigheid" die je dan ziet. Ontsteking schoon maken, warmtewisselaar borstel er over heen. Geen vocht inwerking? Prima! Nieuwe kit erop en voorlopig weer vergeten voor een paar jaar.
Ik ga dit niet verder verkondigen, want dan ben voel ik me een zeikerd.
Dat spul van Vosschemie, gewoon proberen, je verpest niets definitief, mocht het niet lukken.
Dikte buitenhuid, als ik me goed kan herinneren 1 mm. Ik doe zelf aan die barstjes helemaal niks. Wat ik wel heb gedaan bij het frezen, de gleuf breed maken, 3 mm ongeveer, zodat er veel "vlees" is om het polyester te laten hechten. Het was zo'n taps slijpsteentje voor in de boortol waarvan het puntje perfect voor dit doel was. Diepte? Geen idee, misschien 0,5 mm.
Dat de barst er dan misschien niet helemaal uit is, aan de onderkant, heeft tot nu toe geen gevolgen gehad. Alles is nog "perfect".
Over het inzakken, Extase van 40 jaar oud, appels met peren vergelijken.
IK wil je wel een hint geven, maak eens dat aluminium plaatje op de vloer bij de deur los,en bekijk de vloer.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 27 Jun 2015 19:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
maak eens dat aluminium plaatje op de vloer bij de deur los

Dat vanmorgen even gedaan. Wat zaten die schroeven vast! De middelste had al geen fatsoenlijk kruiskopgat meer, maar het lukte uiteindelijk ook die eruit te draaien. Was wel wat vies onder het aluminium plaatje maar alles was kurkdroog en keihard. Er lag een mooi schuin oplopend plankje ter ondersteuning onder het aluminium zodat het niet op het deurrubber/polyester rand steunde.


_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 28 Jun 2015 16:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi. Inwateren bij de deur. Hoef je geen zorgen om te maken. Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.