"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Welvaartsknobbel of fatale kogel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jan 2015 00:07    Onderwerp: Welvaartsknobbel of fatale kogel Reageren met citaat

Onze eerste auto, een 2CV, had geen trekhaak. We kampeerden in die tijd met onze “fietsuitrusting”, zei het met de achterbank van de Eend in het gras voor ons tentje. Het kamperen was een zorgeloze bezigheid.
Na de Eend kwam er een Polo met een viercilinder van 45pk en een vouwwagen er achter. Het monteren van de trekhaak was doe-het-zelf-werk om de kosten binnen de perken te houden. De haak functioneerde uitstekend, ook toen ik de haak aan de volgende Polo monteerde.

Onze huidige auto, een Peugeot 308SW, is de tiende met trekhaak.
De montagekwaliteit van de trekhaken was afhankelijk van de monteur: De trekhaken die ik zelf monteerde functioneerden probleemloos, de trekhaken die ik door derden liet monteren niet. Die ‘derden’ waren overigens officiële Citroën- en Peugeotdealers.

Bloemlezing
    1. Volkswagen Polo, zelf gemonteerd: probleemloos;
    2. Volkswagen Polo, zelf gemonteerd: probleemloos;
    3. Citroën Visa, zelf gemonteerd: probleemloos;
    4. Citroën Visa, zelf gemonteerd: probleemloos;
    5. Citroën BX, montage door Citroën dealer: reservewiel opgesloten achter trekhaak, opgelost door dealer;
    6. Citroën ZX break, zelf gemonteerd: probleemloos;
    7. Citroën Berlingo, zelf gemonteerd: probleemloos;
    8. Peugeot Partner, door Peugeot dealer overgezet: piepen en kraken, twee bouten waren niet vastgedraaid.
    9. Peugeot Partner, zelf gemonteerd: probleemloos;
    Na een schade door schadebedrijf trekhaak vervangen. De trekhaak was 10 onnodige centimeters langer dan de originele maar functioneerde probleemloos. De enige uitzondering in dit rijtje.
    10. Peugeot 308SW, door Peugeot dealer gemonteerd: De contactdoos was van een ander type dan afgesproken. Dit werd door de dealer opgelost.
Na dik 40.000km, waarvan 5.000 met caravan, hang ik een klusbakje aan de auto. Bij het ‘effe voelen’ of het lege bakkie met een kogeldruk van bijna nul goed vast zit beweegt de trekhaak een centimeter of twee op en neer. Niet ten opzichte van de weg maar ten opzichte van het wegdek. 
De fout werd op de middag van de ontdekking, een klein jaar de garantie voorbij, zonder discussie en zonder kosten door de dealer hersteld. Ik had het idee dat de dealer het ook wel gênant vond.
 Saillant detail is dat de auto kort daarvoor glansrijk door de APK kwam. De bevestiging van de trekhaak is onderdeel van die keuring.

Epiloog
Trekhaak 4 had bij een lekke band veel last kunnen veroorzaken. Een te overzien ongemak.
Trekhaak 8 was in principe niet veilig maar het ongemak bleef beperkt tot piepen en kraken.
Trekhaak 10 had van ‘welvaartsknobbel’ een ‘fatale kogel’ kunnen worden.
Als derden in de toekomst een trekhaak aan mijn auto mogen monteren, zal ik zelf een afnamekeuring uitvoeren met de specificaties in de ene en een momentsleutel in de andere hand.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Wo 05 Aug 2015 23:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag een trekhaak laten monteren aan mijn nieuwe Golf.
Trekhaken.nl heeft hiervoor adressen aangewezen voor een deskundige montage.
Bij thuiskomst merk ik dat de comfortsluiting van de ruiten niet meer werkt.
Comfortsluiting is voor mij onmisbaar, als je een knopje ingedrukt houd op je afstandsbediening sluiten alle ramen. Openen dito.
Zal wel opgelost worden, maar ik word er knap onzeker van.
Misschien ook met een momentsleutel aan de gang?
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Do 06 Aug 2015 09:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
maar ik word er knap onzeker van.


Toch wel kunnen slapen vannacht? Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 06 Aug 2015 23:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik lag te woelen zei ze.
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug 2015 10:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij onze Peugeot Partner zit de knobbel op een 470 hoog, onbelast dus. Even hoog bij een buurtgenoot met exact dezelfde auto (kleur, bouwjaar en ruitjes voor de sterrenkijker). Volgens de RDW zou de auto-kogelkoppeling vanaf het wegdek 360-420 (hart van de kogel) mogen/moeten zitten; de caravan 430 plus/min 35.

De afwijking bij de PP zal mogelijk te maken hebben met het "bestelauto" ontwerp.

De 350TLE hangt dan ook, hoe dan ook de "belasting is verdeeld" wat "lazy" achterover. Dat heeft ook weer gevolg voor de stroomlijn én CW. maar verder? indewar
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug 2015 10:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Door het achterover hangen verplaatst het zwaartepunt iets naar achteren en wordt de kogeldruk en dus de stabiliteit minder. Tenzij je daar al rekening mee hebt gehouden...
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug 2015 11:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor je tip Pieter,

ik doe na het aankoppelen altijd nog ff de trek-test: zit tie vast én hoeveel kracht moet ik uitoefenen om het totaal te liften.
het blijft dan ook een schatting. Confused
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Wo 12 Aug 2015 22:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter H schreef:
Door het achterover hangen verplaatst het zwaartepunt iets naar achteren en wordt de kogeldruk en dus de stabiliteit minder. Tenzij je daar al rekening mee hebt gehouden...


Dat lijkt me toch wel héél minimaal!
Wat denk je hoeveel de kogeldruk minder is?
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Do 13 Aug 2015 09:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat lijkt me wel uit te rekenen via vectoren om het "kantelpunt", de as naar ik aanneem. Het zal achteraf bedenkend m.i. minimaal zijn. Ik heb nooit een slinger of instabiliteitsprobleem ondervonden. (Afkloppen). De 350TLE is niet voorzien van een special demper als de "Sanders".
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Do 13 Aug 2015 21:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Kantelpunt zal inderdaad de as zijn. Maar ook het zwaartepunt is nodig om het uit te rekenen.
Of het heel minimaal is weet ik niet. Ergens op caravantrekker.nl er eens iets over gelezen. Ook staat daar een verhaaltje van iemand met een redelijk steil oplopende inrit en daar waren de gewichten 100 kg resp 75 kg. En dat is best wel veel verschil indewar. Gevoelsmatig denkt ik dat het 5-10 kg kan uitmaken. Als bij een Franse auto netjes de maximale kogeldruk aangehouden wordt (ca 50 kg) door de Biod horizontaal te wegen zou je dan op 40-45 kg uitkomen.
Maar ja, meten is weten... Idea
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 15 Aug 2015 15:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter H schreef:
Kantelpunt zal inderdaad de as zijn. Maar ook het zwaartepunt is nodig om het uit te rekenen.

Even de kogeldruk meten op de normale manier en dan nog eens terwijl de meetsteun op een blok hout staat...
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.