"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

3e chassisbalk ?!

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Za 08 Aug 2015 21:35    Onderwerp: 3e chassisbalk ?! Reageren met citaat

Evenals vele andere caravans kraakt/piept ook onze vloer weleens. Soms vaak, soms nauwelijks. De afgelopen vakantie dus behoorlijk. Ook de kasten kraakten een beetje mee. Bij mooi weer zat ik lekker in het zonnetje toen mijn ega in de Biod liep. Inderdaad wat gekraak/gepiep maar m.i. kwam dat duidelijk van buiten/onder de Biod vandaan. Dit wat nader bekeken. Ik half onder de Biod gekropen en mijn ega heen en weer lopen. Nou, die vloer buigt behoorlijk door. Vreemder vond ik dat de vloer aan de rechterzijde alleen dragend lijkt op de voor en achterkant van de chassisbalk maar dat ie in het midden zeker een halve centimeter er boven zweeft. Dat is vreemd?
Na thuiskomst vanmiddag nog eens e.e.a. nader bekeken. Blijken er aan de rechterzijde 2 parallelle chassisbalken te zijn op ca 50 cm onderlinge afstand en aan de linkerzijde zit maar 1 chassisbalk. De sandwich vloer draagt dus alleen op beide buitenste chassisbalken maar dus niet of nauwelijks op de extra chassisbalk aan de rechterkant.
Dus vraag ik mij af wat de functie van de extra chassisbalk is? En of dat niet dragend zijn van de 3e chassisbalk ook bij andere 420's voorkomt?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Zo 09 Aug 2015 19:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Dus vraag ik mij af wat de functie van de extra chassisbalk is?

Mijn gedachte: Het chassis van de Biod is niet al te zwaar, om zijdelingse wringing tegen te gaan die derde balk.

Citaat:
En of dat niet dragend zijn van de 3e chassisbalk ook bij andere 420's voorkomt?

Ja, ook hier.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Do 13 Aug 2015 21:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Vanmiddag een probleempje met de mover opgelost. Meteen nog maar eens naar de 3e chassisbalk gekeken. Hij blijft me intrigeren...
Zijdelingse wringing zal het niet zijn. Ik kan hem met de hand makkelijk torderen en op en neer bewegen. Hij lijkt er echt voor spek en bonen bij te hangen. Ook is ie niet bevestigd aan de as maar ligt ie er los op. Wel zitten er op 4 plaatsen schroeven vanuit de vloer doorgeschroeft. Twee schroeven aan de voorkant en eveneens twee aan de achterkant van de Biod (half metertje ertussen).
Misschien om mede de afschuifkrachten in de rijrichting op te vangen?

Wat ik me afvraag is of het problemen op kan leveren als ik tussen de 3e chassisbalk en de as een vulstuk plaats zodat de balk mede de vloer gaat dragen? En eventueel nog een paar extra schroeven plaatsen. Question

Bij het met de hand torderen van de 3e chassisbalk hoorde ik opnieuw het krakende/piepende geluid. Dat bleek de reservewiel beugel te zijn die ook op die 3e chassisbalk steunt. Dat hoor je dus ook in de Biod als je erin loopt. Bij het volgende klusje daar maar een paar stukjes slang tussen stoppen Idea .
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 24 Aug 2015 19:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat gaat absoluut voor problemen zorgen. Zelf heb ik het opgelost door twee hardhouten tuinbalkjes tussen het frame te klemmen en aan de vloer te lijmen. Uiteraard op de meestbelopen stukken... Wink
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 24 Aug 2015 20:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Pieter schreef:
Dat gaat absoluut voor problemen zorgen. Wink

Aan wat voor problemen denk je dan?
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Aug 2015 00:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij nader inzien heb ik ongelijk, want ik dacht dat de as vrij van de bodem moest kunnen bewegen, maar dat is niet zo.
Sterker nog, bij mij zit er een vulstukje tussen Wink
Overigens kun je het gekraak van het reservewiel etc. opheffen, door de band wat harder op te pompen.
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 25 Aug 2015 19:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je dat vulstukje er ooit een keer zelf tussen gemaakt of lijkt het af-fabriek geplaatst te zijn?
En hoe blijft dat vulstukje op zijn plaats? Ik heb zelf wel een idee over hoe dat te doen maar goed nageaapt is misschien beter.... Idea
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.