"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

vernieuwing electra BB300

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
MarijkeW



Geregistreerd op: 18 Jan 2015
Berichten: 92
Woonplaats: Edmonton AB Canada

BerichtGeplaatst: Di 01 Dec 2015 21:47    Onderwerp: vernieuwing electra BB300 Reageren met citaat

Van de beloofde hulp is niets terecht gekomen, en ik weet niet waar te beginnen/ zelfs hoe te meten of ergens spanning opstaat of niet.

Zou heel blij zijn als iemand van jullie een beetje mee zou kunnen sturen /denken.

We hebben een heel zachte winter dit jaar party
_________________
Marijke Rietveld
Biod 300T 1982
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 01 Dec 2015 22:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom wil je aan de electra beginnen?
Geeft het plof en zit je in het donker? Gaat het stinken als je een schakelaar omzet.
Ga je trillen als je spanning op de caravan zet.
Of is het alleen 12v en gebeurt er helemaal niks?
Zie onderstaande eens en vraag maar wat niet duidelijk is
http://biod.info/phpBB2/viewtopic.php?t=1251&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 02 Dec 2015 19:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste Marijke,

Joop geeft het al aan: wat is precies je vraag?
Bovendien: als ik het goed begrepen heb, heb je de BB helemaal verbouwd maar ik kan nergens vinden wat je nou precies gedaan hebt.

Ooit heb ik ook een BIOD verbouwd en toen heb ik alles er uit getrokken.
Meubels, gas en elektra.
En alles nieuw ingebracht.

Hier hebben we een 220 Volt aansluiting op de camping.
Wij zorgen er dus voor dat we ergens op de caravan een aansluitpunt hebben voor die 220.
In mijn geval gaat alles na de 220 aansluiting naar 12 Volt.
Bijna alles trouwens. Als de caravan op de 220 Volt aansluiting zit wordt altijd de accu opgeladen en heb ik twee (dubbele) "stopcontacten" op 220 voor de laptop, om telefoons of tablets op te laden of voor bijvoorbeeld een waterkoker of extra verwarming. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om van alles en nog wat op 220 volt te hebben in je caravan, maar dat is naar mijn idee niet zinvol. Voor "noodgevallen" heb ik ook nog een omvormer. Die geeft uit de accu voor een bepaalde, niet al te lange, periode 220 Volt uit de accu.

Ik heb ervoor gekozen om "stopcontacten" met of zonder randaarde te gebruiken. Met randaarde is 220 Volt, zonder is 12 Volt. Natuurlijk kan dit ook andersom, minder kans op vergissingen, maar naar mijn idee ben ik nog net niet helemaal seniel.

Dus laat maar weten wat het probleem is.
Het is hier ook een milde winter voorlopig. (Geen idee wat dat er mee te maken heeft trouwens?)
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 02 Dec 2015 23:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Peter,
we moeten alleen niet vergeten dat er in Canada nergens een paaltje staat met 220 volt Very Happy , en je dus genoodzaakt bent om de veelal dikkere 110 volt kabels aan te leggen , of, en dat is ook een mogelijkheid om de trafo te monteren die van 110 volt weer de voor de bruine band noodzakelijke 220 volt maakt. dan kan de koelkast en zo gewoon blijven zitten , een 220 volt koelkast op 110 volt gaat niet werken denk ik, of en dat kan ook een nieuw verwarmingselement er in voor 110 volt .
Marijke, ik hoop dat je me een beetje kan volgen, in jou geval zou ik een zogenaamde verhuistrafo nemen van 220 volt naar 110 volt en deze andersom aansluiten, dit werkt gewoon wel letten op het vermogen, hoe ga je de bruine band verwarmen gas geen probleem maar ga je dit elektrisch doen wel(heb je een grotere trafo nodig!
Zelf zou ik kiezen voor een van ongeveer 2500 watt, dan heb je genoeg voor verlichting/ opladers /radio /tv koelkast enz.
groeten uit en zacht winters Nederland 9 tot 12 graden
Arie liefhebber
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 03 Dec 2015 23:27    Onderwerp: Reageren met citaat

arie engels schreef:
Ha Peter,
we moeten alleen niet vergeten dat er in Canada nergens een paaltje staat met 220 volt Very Happy , en je dus genoodzaakt bent om de veelal dikkere 110 volt kabels aan te leggen , of, en dat is ook een mogelijkheid om de trafo te monteren die van 110 volt weer de voor de bruine band noodzakelijke 220 volt maakt. dan kan de koelkast en zo gewoon blijven zitten , een 220 volt koelkast op 110 volt gaat niet werken denk ik, of en dat kan ook een nieuw verwarmingselement er in voor 110 volt .
Marijke, ik hoop dat je me een beetje kan volgen, in jou geval zou ik een zogenaamde verhuistrafo nemen van 220 volt naar 110 volt en deze andersom aansluiten, dit werkt gewoon wel letten op het vermogen, hoe ga je de bruine band verwarmen gas geen probleem maar ga je dit elektrisch doen wel(heb je een grotere trafo nodig!
Zelf zou ik kiezen voor een van ongeveer 2500 watt, dan heb je genoeg voor verlichting/ opladers /radio /tv koelkast enz.
groeten uit en zacht winters Nederland 9 tot 12 graden
Arie liefhebber

Verrek, ik heb nog zo'n ding staan.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 04 Dec 2015 01:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Welnu, schuif hem in een kerstkaart.........
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 08 Dec 2015 23:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Okee, in Noord-Amerika hebben ze 110 Volt en 60 Hz. in plaats van 220 en 50 zoals hier.
Dus als je alle elektra uit je caravan sloopt en alles opnieuw aanbrengt, wat naar mijn idee niet anders kan, EN alle verlichting en dergelijke 12 Volt maakt door middel van een omvormer....
Er zijn zeker ook omvormers van 110 AC naar 12 DC denk ik?
In mijn verhaal heb ik de omvormer niet genoemd. Ik was uitgegaan van een bepaalde basisintelligentie Very Happy
Of zijn er mensen met een caravan waar de spanning vanzelf van 220 Volt wisselstroom naar 12 Volt gelijkstroom gaat? Bijzonder!
Met de koelkast had ik geen rekening gehouden. Marijke heeft toch een andere koelkast aangeschaft? Ik neem dan aan dat die koelkast voor de Canadese markt is.... 110 Volt dus, en eventueel 12 Volt en gas.

Maar de vraag blijft, wat mij betreft: Wat is precies je vraag Marijke?
In je bericht deel je ons mede dat "er van de beloofde hulp niets terecht gekomen is". Geen idee of dat op "ons van het forum" slaat of op iets of iemand anders, maar op je bericht van een week geleden is al diverse malen door "ons van het forum" gereageerd en van jouw kant blijft het stil.
Dus: wat wil je precies weten Marijke?
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Zo 13 Dec 2015 19:36    Onderwerp: Reageren met citaat

De conversatie tot dusver herlezende....

Beste Marijke,
Heb je misschien bij het verbouwen van je BB bepaalde onderdelen op het elektrieke vlak vervangen door spullen die je in Canada gekocht hebt? En heb je daarna de caravan via de "paalaansluiting" aan het lokale electriciteitsnet geknoopt? En werkten er toen bepaalde dingen niet? Zit er überhaupt een accu in je BB?

Mocht er sprake zijn van een accu, kijk dan eens wat er allemaal functioneert als de caravan "stand-alone" is. De zaken die "in stand-alone mode" nog werken zijn 12 Volt. En of de accu nog naar behoren functioneert? Als de accu niet meer functioneert doen ook de 12 Volt onderdelen het niet meer. Bedenk daarnaast dat alles wat al in de caravan zat en op elektriciteit werkt en 220 Volt nodig heeft niet gaat werken op 110 Volt. Het handigst is, lijkt mij, om die zaken te vervangen door lokale producten die op 110/60 werken.

En doe mij, en misschien nog wat andere mensen, een plezier: meng je af en toe in de discussie als er reactie komt op een post die je geplaatst hebt.
Wij zijn jongere ouderen met een passie en vaak net iets teveel vrije tijd.
Wij willen ons nuttig maken middels het oplossen van problemen van anderen op het gebied van BIOD caravans op dit forum.
Jij gooit een bommetje en als er reactie komt zit je ergens te schuilen.
Ik word daar verdrietig van. Ik zou je bijna Alex noemen.
Bovenstaande is op persoonlijke titel, van nul en generlei waarde en ik wil niemand woorden in de mond leggen. Bovendien wil ik me verontschuldigen tegenover iedereen die misschien in meer of mindere mate gekwetst kan zijn of worden door mijn woorden.

Nog meer op persoonlijke titel dan bovenstaande: ik heb twee keer foto's van de verbouwing van mijn caravan gestuurd naar het e-mailadres dat je me gegeven had Marijke. Omdat je daar om gevraagd had. Geen enkele reactie. Zelfs niet dat je de foto's ontvangen had, of niet ontvangen.

In afwachting van je antwoord.
Vriendelijke groet,

Peter Brandwijk.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Wo 30 Dec 2015 20:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat is er aan de hand (what's up doc)?

Alle berichten omtrent de BIODs die "over de plas" gingen waren "trending topic" volgens mij.
Nu lijkt het alsof ik geen internetverbinding meer heb en ik voel me (bijna) schuldig. Heb ik het forum stilgelegd? Of is er een ingenieus systeem dat mijn account blokkeert?
Ala het glas halfvol is dan is er al twee weken geen reactie op de laatste post, als het glas half leeg is is al bijna drie weken geen reactie op de laatste post.
The Last Post is wel een serieus ding trouwens.

Mag ik dan van de gelegenheid gebruik maken om iedereen die de berichten op dit forum min of meer (trouw) volgt een geweldig 2016 te wensen?
Hartstikke dank!

Hoewel ik hier allemaal helemaal niks over te zeggen heb zou ik de webmaster in willen fluisteren deze discussie maar zo snel als mogelijk is te sluiten of zelfs te verwijderen.
Naar mijn idee is het namelijk weinig verheffend allemaal.

Vriendelijke groet.

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 31 Dec 2015 03:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt het forum niet stilgelegd hoor, maar je dacht toch zeker niet, dat er op dit moment ook aar één BIOD in een Hollandse stalling stond met dit mooie kampeerweer?

In Calgary heeft het al een paar keer gesneeuwd, dus zit heel Edmonton waarschijnlijk al massaal te feesten op elke beschikbare skihelling. Zonde om dan in de kou een niet eens zo groot elektroprobleem al bibberend te gaan oplossen...
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Di 05 Jan 2016 00:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de update Pieter.
Ga ik lekker slapen nu.......
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.