"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

koelkast Electrolux RM300

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
r.hoekenga



Geregistreerd op: 15 Feb 2009
Berichten: 9
Woonplaats: WIERINGERWERF

BerichtGeplaatst: Wo 03 Aug 2016 11:30    Onderwerp: koelkast Electrolux RM300 Reageren met citaat

Hallo BIOD liefhebbers.
Ik ben opzoek naar een andere of nieuwe koelkast voor mijn Excellent ZW.
De huidige koelkast Electrolux RM300 is onbetrouwbaar, wij gebruiken altijd gas omdat er geen elektra voorhanden is op plekken waar wij kamperen (NTKC). Na reparatie en afstelling van de vlam werkte de kk weer uitstekend. Bij aankomst op het terrein de knop op 5 gezet voor snelle koeling. Vervolgens vergeten om terug te stellen. Midden in de nacht ging de CO melder af 400ppm. Deze deed dus heel goed zijn werk. Om die reden zoek ik een koelkast die betrouwbaar is en ook past op de huidige plek.
Wie weet raad.
Wij horen het graag.
Rien Hoekenga
_________________
BIOD Exelent ZW uit 1979.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 03 Aug 2016 13:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Dometic heeft er vast wel een in hun assortiment die past:
http://www.dometic.nl/products/cooling/refrigerators/absorption-refrigerators/

Je zou ook een koelbox kunnen overwegen:
http://www.dometic.nl/products/cooling/coolers/
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 03 Aug 2016 22:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ha Rien,
Is je koelkast nu wel aan vervanging toe??
De reden van mijn vraag is deze: zowel op Electra al ook op gas moet je de koelvloeistof (een ammoniak mengsel) niet te warm maken omdat dan het koelproces niet goed gaat . Bij een koelkast op electra is dit stand 3/4 op de thermostaat en zeker niet op standje 7!! Op de gasregelknop zo tussen volle vlam en kleine vlam.
Omdat de koelkast pas is gecontroleerd moet het wel de grote vlam zijn geweest die parten speelt.
Mijn advies: caravan afsluiten en koelkast op kleine vlam en rustig afwachten of de CO melder weer afgaat.
Wat je natuurlijk ook moet controleren of alles na reparatie weer goed gemonteerd is (bijvoorbeeld de schoorsteen, zit die wel goed aangesloten op het buitenrooster??)
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 04 Aug 2016 01:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Een hele tijd geleden heb ik tijdens een rondje Nederland onze koelkast moeten vervangen. De nieuwe koelkast bleek al eens donor te zijn geweest waardoor het 230 volt-deel ontbrak.
Op die manier leer je je koelkast heel goed kennen, kan ik je vertellen!

Het uitbouwen deed ik op het NTKC terrein in St. Geertruid en het inbouwen van de nieuwe op een Brabants SVR-terrein, zodat ik ook meteen het elektrische deel kon controleren. Het gebrek was al snel duidelijk en ik heb meteen de leverancier in Maastricht gebeld. Ik kon meteen terugkomen met de koelkast en heb dat ook gedaan.

De hele koelkast is gecontroleerd (je bent er nou toch..) en het nieuwe element is ingebouwd. Ik mocht meekijken en kreeg meteen les over het opnieuw inbouwen en de te verwachten problemen.
Daaruit bleek, dat ik in eerste instantie een beginnersfoutje heb gemaakt bij het aankoppelen van de schoorsteen. Ik had er definitieve ademnood van kunnen oplopen! Ook met het terughangen van de spiraal kan het knap fout gaan, en als ik me goed herinner, met dezelfde gevolgen.

Bij Dometic bestaan tabellen om een oude koelkast te vervangen door een nieuwe. Misschien staan ze ook nog online. Je voert het oude typenummer in en je krijgt, met een beetje mazzel, het vervangende typenummer voor dezelfde passing.

Als dat niet mogelijk blijkt, kun je misschien de maatvoering opvragen en dan met de catalogus in de hand gaan zoeken naar een passende vervanger.

Maar éérst zou ik zeker onderzoeken of de aansluiting van de schoorsteen klopt en of de spiraal volgens het boekje in de pijp hangt. Dat scheelt je veel geld, mocht je het kunnen oplossen!
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 04 Aug 2016 01:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb een vervangingslijst gevonden en ga die naar je mailen omdat het ding niet fatsoenlijk gekopieerd kan worden naar het forum. Let goed op de dieptemaat, een centimeter is nog wel te overbruggen, maar als het meer wordt, springt hij waarschijnlijk te ver naar voren.

Bij mij scheelde het anderhalve centimeter, en dat is goed zichtbaar.
Gooi je oude koelkast pas weg als je het deurpaneel hebt overgezet Smile

Het is wel een lijst voor electrolux naar electrolux, maar het levert je wel nieuwe zoekgegevens bij dometic.

Dit zou moeten passen, vermoed ik:
http://www.dometic.co.uk/product/dometic-rms-8500/
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.