"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

USB idee

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Zo 21 Jun 2015 13:45    Onderwerp: USB idee Reageren met citaat

Steeds meer draagbare apparaten vragen om bijgeladen te worden (2x smartphone, extra accu voor fietnavigatie, netbook, etc). Natuurlijk allemaal tegelijk. Omdat het aantal stopcontacten beperkt is en er een ongebruikte 12V aansluiting was deze maar omgebouwd.
Onze BIOD is nu helemaal USB-ready Very Happy

_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Nom-Ad



Geregistreerd op: 13 Jun 2011
Berichten: 56
Woonplaats: Twente

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jun 2015 08:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi gedaan, Pieter! Mag ik vragen waar je de inbouwdinges (kan even niet op het woord komen) Embarassed hebt gekocht? Moest je er nieuwe draden voor trekken of kon het op de 12Volt aansluiting?

Groeten, Judith
_________________
Biod Nomade 450 TD (2004) getrokken door Skoda Octavia Combi 2.0 TDI Elegance (2006)
Ad & Judith
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 22 Jun 2015 18:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Judith,

dat inbouwdinges kreeg ik in mijn kerstpakket (keuzepakket). Deze was van het wat prijzige merk Xtorm (http://www.xtorm.eu/NL/kabels-acc/xtorm-power-car-plug-638.html) maar er zijn ook vast voordeliger typen te koop.
Ik heb eerst het complete 12V stopcontact eruit geschroefd. Daarna de oude 12 Volt aansluiting uit het stopcontact geschroefd en het gat opgeboord zodat de USB omzetter er in paste. Daarna semi-provisorisch de 12V boordspanning er via een zekering en wat schuifstekkertjes op aangesloten. Je kunt natuurlijk ook gebruik maken van een echte cigarettenaansteker-aansluitbus. Of misschien past deze ook wel: https://www.conrad.nl/nl/procar-usb-aansluiting-inbouw-2-voudig-stroombelasting-max-5000-ma-1172665.html?sc.queryFromSuggest=true

mvg Pieter
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 27 Mrt 2017 20:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Nom-Ad schreef:
Mooi gedaan, Pieter! Mag ik vragen waar je de inbouwdinges (kan even niet op het woord komen) Embarassed hebt gekocht? Moest je er nieuwe draden voor trekken of kon het op de 12Volt aansluiting?

Groeten, Judith


www.MiniInTheBox.com is een goede plek voor dit soort materialen. Het duurt even voordat het bezorgd wordt maar het komt wel gratis en voor niks helemaal uit China.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 31 Mrt 2017 16:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben al vanaf het eerste jaar in onze Nomade een sigaren (sigaretten)plug (even eentje gehaald in onze garage) gemonteerd in, zit in een klein zelfgemaakt bakje (met hangzekering er achter!) waar indien nodig ook de laptop kan laden etc...
Staat elders al wel op de site maar hier dus nog eens ...:
Wij gaan graag naar Scandinavië en rijden veel rond en kamperen veel 'wild' of semi 'wild', caravanbatterij wordt geladen door twee 6-carré draden uit de auto. Het is een verbinding thv de dissel met soort veiligheidsstekker van automatisch kiepende aanhangwagens, moet manueel moet worden uitgeschakeld. Er zitten megafuse-zekeringen ertussen : één in de caravan en één thv de motor (géén intelligent relais dus). Auto laadt (al rijdend) permanent de (105 amp dacht ik) batterij, in de caravan kan ik op de stroom van de caravan en kan ik ook vrijwel alles laden... Tussenstap : Ik heb een autolader voor de laptop (die in de sigarettenplug kan) en aan de laptop zit een 'slapende' USB-poort zodat ongeveer alles geladen kan worden (in de auto of in de caravan). Lukt aardig tot nu toe en nog nooit een platte autobatterij gehad. We gebruiken wel geen ijskast op 12volt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
macm
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr 2017 13:09    Onderwerp: Reageren met citaat

of zoiets is wel makkelijker en ook veiliger zonder te knutselen


of een 230 aansluiting met usb (ook handig voor thuis):
Terug naar boven
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Ma 10 Apr 2017 19:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ondertussen heeft Berker het assortiment caravan stopcontacten ook uitgebreid.
zie https://www.elektroshop.nl/caravan-usb-lader-berker-wit-mat-nl.html
Nog wel aardig aan de prijs...
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Onderhoud, aanpassingen, tips, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.