"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Lekkage Nomade uit 2003

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RolandMaas



Geregistreerd op: 20 Apr 2017
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Zo 23 Apr 2017 22:48    Onderwerp: Lekkage Nomade uit 2003 Reageren met citaat

Vandaag mijn Nomade TD uit 2003 opgehaald.
Ik had voor aankoop alles gecontroleerd behalve in de hoek linksvoor onder de bank omdat er een tent etc in lag en er niet bij kon.
Daar zat achteraf vocht in de wand in de binnenkant zag ik vanmiddag. Er was een thetford serviceluik gemonteerd. Ik weet niet of dat standaard is maar het hout rondom en met name onder het luik was helemaal vermolmd. Zou lekkage uit het luik zijn gekomen of zijn er meerdere gevallen bekend van lekkage op deze plek door iets anders b.v. lekkage van de waterslag of zo? Precies op die plek zit een waterslangkopelling maar die lekt niet.
Weet iemand of een Nomade uit 2003 bekend staat om dit euvel. Nu zag ik onderin de disselbak een gaatje zitten tussen de ruimte onder de bank en de disselbak wat er standaard ook in hoort maar als je flink morst met water vullen dan loopt dat daar zo de caravan in.
Ik breek nu mijn hoofd waar dit door zou kunnen komen. De vloer is ook nat maar niet zacht gelukkig. Ik hoop dat dit te herstellen is maar het is helaas wel een domper want ik had de Biod met name gekocht vanwege zijn sterke punten tegen lekkage.
Alle tips en suggesties zijn erg welkom.
Bedankt Roland
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 24 Apr 2017 12:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Jammer, Roland, zo'n teleurstelling. Verborgen gebrek dat de verkoper niet gemeld heeft?
Of dit een bekend euvel is, weet ik niet. Ik heb er nog niet over gehoord. Wel kun je stellen dat waar gaten in de romp gemaakt zijn om ramen en luiken in te zetten, er altijd kans op lekkage is. Regelmatige controle is een noodzaak.
De romp van de BB, 3kleur en Albino is wat dat betreft beter, nmbm. Lekvocht komt niet in de (houten) vloer, maar in een goot rondom de romp aan de onderzijde.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 24 Apr 2017 13:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vraag me af, waar je voor herstel het beste terecht kunt, bij Marcar in Groenlo, of bij BIOD in Ede? Ik gok op Marcar...
Terug naar boven
RolandMaas



Geregistreerd op: 20 Apr 2017
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Ma 24 Apr 2017 20:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik was van plan naar Wamo in Edam te gaan. Die waren indertijd Biod dealer en heeft deze caravan ook nieuw geleverd in 2003. De monteur daar heeft ervaring met Biod.
Ik ben er ook achter wat het probleem is want het regent nu gelukkig Very Happy
Er druppelt water door het luik naar binnen. Rondom het luik is het hout dus vermolmd maar dat moet wel te herstellen zijn. Ik weet niet of dat luik origineel is maar er is geen kit gebruikt zo te zien.
De vloer aan de voorkant is nat maar gelukkig nog keihard.
Ik heb vandaag alles nagelopen met een goede zaklamp. De vloer is achterin ook ooit wel nat geweest (dat kun je zien doordat het hout op sommige plekken wat zwart is uitgeslagen) maar ik denk dat dat komt doordat het water van voor naar achter is gelopen. Daar is gelukkig niets aan de hand. Het hout is alleen voorin rondom het luik aangetast.
Dat kan iedere dealer wel repareren lijkt mij.
Of vinden jullie van niet?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 25 Apr 2017 00:23    Onderwerp: Reageren met citaat

O ja natuurlijk! Wamo... Er zijn tijden geweest dat ik daar wekelijks voorbijreed! Het leek me altijd wel een vertrouwenwekkend bedrijf..
Dat frame rond het luik kan elke timmerman herstellen, is de Nomade eigenlijk op die plek dubbelwandig polyester? Dan kan het verwijderen van het slechte hout mogelijk nog een rotklus zijn, maar met een beetje leuke multizaag valt tegenwoordig alles mee. Laughing
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 25 Apr 2017 09:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Geen kit gebruikt??? Vragen om problemen natuurlijk.
Een goed gemonteerd luik lekt niet en gaat niet lekken.
Op zich lijkt het me geen moeilijke klus om dat serviceluik op te knappen, te hopen dat een schroevendraaier nog vat heeft op de schroeven.
Jammer dat je het moet uitbesteden.
Slang die lekt? Pomp aan en kijken.
Je hebt pech met dat luik. Zijn er nog andere luiken in de caravan??
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
RolandMaas



Geregistreerd op: 20 Apr 2017
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: Di 25 Apr 2017 13:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, er zitten 3 luiken in de caravan. Volgens mij zijn de 2 voorste standaard voor al weet ik dat niet 100% zeker en 1 after market luik links achter.

Ik heb die andere 2 goed nagelopen maar die zijn droog.
Er zit op diezelfde plek inderdaad ook een koppeling van de waterslang welke uit de watertank komt en zich splists naar de kranen in de WC en de keuken. Ik heb heel goed gekeken of dit de boosdoener niet was maar die is droog.

@Pieter, denk niet dat de Nomade op die plek dubbelwandig polyster heeft. Ik heb het luik zelf nog niet gedemonteerd. Ik vermoed van niet want ik zie de schroeven van het luik aan de buitenkant aan de binnenkant zitten omdat het hout daar verdwenen is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 26 Apr 2017 00:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je het houten frame kan zien, is het simpel: vervang de rotte delen volledig en schroef het luik er, voorzien van taaie butylkit, weer tegenaan.
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 26 Apr 2017 13:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Biod heeft volgens mij nooit dubbelwandige caravans gemaakt. Ik denk dat enkel Lander dit gedaan heeft. Wijzelf hebben ook een Nomade TD (ik vermoed zonder lek in de bergruimte maar zal dat binnenkort dus toch nog maar eens specifiek gaan bekijken).
Wel vermoeden van een lekje (ex-lek) aan voorvenster. Raamuitzetters van het voorvenster best niet gebruiken (te zwak voor gewicht, brak uit bij vorige eigenaar), polyester bij bovendeur is opengebarsten op de lasnaad (hout in de gesloten deur, waterinsijpeling langs slot gehad en hout is binnenin gaan zwellen).
De andere raamuitzetters al iets te vaak moeten vervangen.

Reparatie-info (-mogelijkheden?) eventueel opvragen bij Jeroen Bolks? Gaf ons echt goede tips om onze deur te repareren (wij wonen in België, niet zo evident om even de caravan bij hem te brengen). Hij heeft onze caravan nog mee gebouwd weet echt veel van (alle) Biodmodellen. Een andere Nomade eigenaar gehoord die erg tevreden is van Marcar. Verder geen ervaringen gehoord ivm Nl reparaties...

Veel sterkte met deze tegenslag maar je zal blij zijn als je haar 'uitlaat' denk ik?!
Belgische toller en Co
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 27 Apr 2017 11:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Jeroen is voor zichzelf begonnen:

Jeroen Bolks
Werkplaats:
Oosterveldsingel 19H
7558 PJ Hengelo
06-37410487
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.