"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Heeft 'Bruine band' naad in het dak ?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Ma 30 Jan 2017 22:51    Onderwerp: Heeft 'Bruine band' naad in het dak ? Reageren met citaat

Als jonge bezitter van een Bruine Band (met behoorlijk veel werk aan...) lees ik met veel belangstelling de reeds verschenen commentaren in het forum.(waarvoor dank en appreciatie !) Ik meen ergens gelezen te hebben dat het polyester dak een 'naad heeft onder de aluminium deklat die aan de deurzijde van voor naar achter loopt (deklat met profiel waar luifel in schuift...) nergens kan ik dat nog terugvinden.Of ben ik verkeerd,en is er helemaal geen naad,en vormt het dak dus één gesloten geheel ? Er is namelijk een lekkage waarvan ik vermoed dat het het dakluik is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2017 01:39    Onderwerp: Reageren met citaat

De kit van het dakluik kan ingedroogd zijn.

Het luik is eenvoudig te verwijderen door aan de binnenzijde een paar schroeven los te draaien en de onderkant weg te nemen. Als je daarna het luik van het dak kan tillen, moet je domweg opnieuw kitten.

Bij de schoorsteen kan de rubber ring verhard en verbrokkeld zijn.

Ook bij de peesrail kan de kit verdwenen zijn...

Kortom: je bent nog niet klaar met klussen!
Terug naar boven
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2017 22:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Het ligt in de bedoeling om inderdaad één van volgende weken het dakluik te demonteren.Zo kan ik ten minste zicht krijgen op de gebroken spant.Er is alleszins geen lek ter hoogte van de afvoerpijp van de verwarming.Dat is duidelijk .Wat bedoel je met 'peesrail' ? Vermits je spreekt over kit die zou gelost zijn,veronderstel ik dat er daaronder een naad zit waarmee twee helften van de opbouw aan mekaar komen ? Of is dat NIET het geval en zou er eventueel lekkage kunnen ontstaan via de gaatjes waarmee de rail is vastgevezen ?/[/b]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 01 Feb 2017 01:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Aan je luifel zit een pees en die gaat door de peesrail van de caravan. Snap je het op deze manier?
Soms lekt het ook op de popnagel- of schroefgaatjes van die rail en dat geldt ook voor lager geplaatste rails. In zulke gevallen hoef je die rails alleen aan de hoogste kant van een klein kitrandje te voorzien, zodat er geen water meer tussen kan lopen.
Terug naar boven
benno coopman



Geregistreerd op: 09 Feb 2007
Berichten: 238
Woonplaats: ENSCHEDE

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2017 21:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Het schijnt niet te lukken Eric.
Bij deze deel ik u mede dat er GEEN naad in het dak zit van een "Bruine Band BIOD".
_________________
BIOD 400TD Nuance van 1991 vlotjes getrokken door Golf 1.2 TSI Bluemotion.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2017 02:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is wel een naad, maar van een bruinbander weet ik niet waar die zit.
Wie wel?
Zo heb ik ook nooit gehoord van lekkage op een naad.
Wie wel?
Terug naar boven
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2017 17:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Het dak is volgens mij uit 1 stuk.
Een eventuele naad zit dus bij de overgang van dak naar staande wanden.

Lekkages ontstaan bij de popnagels die de strips aan de body bevestigen.
De sierstrips dus en ook de "peesrail".
Dit komt doordat de caravan trilt tijdens verplaatsingen en de wanden en de rails een verschillende frequentie hebben.
De strips en rails trillen dus los op de popnagels.

De lekkage gaat met druppeltjes. Per druppeltje ongeveer 0,05 ml. water, maar heel veel druppeltjes genereren liters.
Omdat een BIOD aan de binnenkant steunhout en vinyl met een foamrug heeft, vallen die druppeltjes/liters aanvankelijk niet op. Al het water wordt geabsorbeerd door het hout en de foamrug. Er is alleen een beetje muffe lucht als de caravan uit de stalling komt.
Maar het rottingsproces is in gang gezet en gaat onverbiddelijk door.

Geloof me of geloof me niet. Maakt me niet uit.
Ik heb ooit een BIOD 3kleur tot op het bot gestript en heb dit geconstateerd.
Laat iedereen die ook ooit een BIOD helemaal gestript heeft haar of zijn ervaringen maar delen. Dan ben ik de eerste die het toegeeft als ik er naast zit.

Natuurlijk gaat het dakluik ooit ook lekken.
Haal dat er uit en monteer een nieuw luik.
Maar als je van de lucht van verrotting af wilt heb je heel veel werk te doen.

Succes.

Peet.
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
PeterB



Geregistreerd op: 02 Apr 2011
Berichten: 412
Woonplaats: Ottoland

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2017 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat mij opvalt in deze discussie: van "officiële zijde" is er geen reactie.

BIOD.nl, Jacques of BIODmagazijn.nl weten toch precies hoe het zit?
Waarom moet ik dan antwoord geven?

Kom op zeg!

Veel succes Eric!
_________________
3-kleur 400 PB (1991/2010) achter Land Rover Range Rover Vogue (2006)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2017 21:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Biod.info
De romp bestaat uit een aantal delen die uiteindelijk naadloos samengevoegd worden tot één geheel. Het aantal samenstellende delen van de modellen tot 2002 is 2, een onderhelft en een bovenhelft.

Vandaar dat alle modellen tot 2002 in het midden van de wanden een sierlijst hebben. (denk ik) Smile
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Zo 05 Feb 2017 18:29    Onderwerp: Reageren met citaat

De reacties die ik kon lezen bevestigen inderdaad het vermoeden dat ik had ivm 'kleine' lekkages ter hoogte van klinknagels.En logisch dat er tenslotte een ravage wordt aangericht in de ruimte waar geen verluchting (verdamping) van vocht mogelijk is.De peesrail (zal deze naam aan mijn vocabularium toevoegen...) heeft inderdaad een andere uitzetting bij diverse temperaturen dan het polyester dak,en kan bijgevolg oorzaak vormen van vochtinsijpeling.Het dakluik moet er alleszins uit en voorzien van nieuwe kit.Hier te lande worden kaarsen gebrand voor 'TEC 7' omwille van zijn superieure eigenschappen.Ik neem aan dat het aangewezen lijkt dat te gebruiken...?? (blijft elastisch oa.) En ja,ook die muffe geur is me niet vreemd.Intussen heb ik op veel plaatsen de binnenbekleding losgemaakt ,gezuiverd en terug aangebracht.De geur is verdwenen.Mocht vervanging van het dakluik nodig blijken,neem ik aan dat het een standaard-maat betreft of ben ik fout ? dank voor de reacties tot hier toe !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 06 Feb 2017 01:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Maat dakluik is gelijk aan de maat van het gat, meestal 40 x40.
Een enkele keer komt een afwijkende maat voor.
Voor het dakluik gebruik je butylkit, dat is die dradentrekkende kleverige kit die ook bijvoorbeeld in autodeuren wordt gebruikt.
Voor het afkitten van de rails kun je goed een verlijmende polymeerkit gebruiken.

Gebruik geen siliconenkit, mocht je nog eens iets willen schilderen, is elke plek waar dat zit, NIET overschilderbaar. Denk daarbij ook aan handafdrukken en dergelijke...
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Di 07 Feb 2017 01:06    Onderwerp: Reageren met citaat

voor vervanging dakluik neem beter eerst de het binnengedeelte los en meet het gat op. Ik heb gemerkt dat er toch verschillende maten gebruikt zijn.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
VereeckeEric



Geregistreerd op: 13 Nov 2016
Berichten: 29
Woonplaats: Waarloos

BerichtGeplaatst: Ma 15 Mei 2017 21:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb gisteren het dakluik (dat inderdaad 40 x 40 meet) verwijderd.Tussen de bekleding en het polyester dak kunnen vaststellen dat er vocht aanwezig was.Gelukkig leek het houtwerk nog in goede conditie te zijn.Toch een beetje een raadsel waarom het dak dan toch 'ingezakt' is.Hierdoor stond het dakluik niet mooi horizontaal.Om dat enigszins te corrigeren heb ik twee gebogen latten van een lattenbodem-bed met mekaar verbonden en die aan beide zijden tussen de dakbekleding en bovenkant zijkasten geschoven.Uiteraard met de gebogen kant naar boven.Hierdoor kreeg het dak wat extra ondersteuning.Helemaal mooi komt het polyester dak evenwel niet meer.Na droging zal het dakluik terug gemonteerd worden.Toch stel ik me vragen hoe BIOD zo'n manier hanteert om dakluiken te monteren. Vroeg of laat ontstaan er lekken en kan het vocht niet meer weg.Polyester 'leeft' veel meer dan ik kon vermoeden.Door verbuigingen in het dak ontstaan spleten met het dakluik langswaar er onvermijdelijk vochtinsijpeling is.Ik zal uiteraard een lijm moeten gebruiken die hier en daar echt zal moeten 'opvullen'
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter H



Geregistreerd op: 05 Sep 2012
Berichten: 161
Woonplaats: Lunteren

BerichtGeplaatst: Di 16 Mei 2017 21:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarschijnlijk monteerde Biod de dakluiken op dezelfde wijze als andere caravan fabrikanten doen. Vroeg of laat gaat de gebruikte kit loslaten omdat het na jaren toch wat gaat verharden. Rond die tijd is het dakluik toch ook aan vervanging toe. Ons dakluik maar preventief vernieuwd omdat het kader helemaal verweerd was en begon af te brokkelen.
De nieuwe kit is blijvend flexibel, plakkerig en trekt nogal draden bij het aanbrengen. Zulke kit moet je weer gebruiken. Het heet butylkit (geen butyleenkit, die verhard wel). Er zijn diverse merken. Sikalastomer 710 butylkit is prima en bij diverse kampeershops te koop.
Wel het polyester eerst goed schoonmaken en ontvetten. En dan een dikke laag aanbrengen zodat je spleten opgevuld zijn.
_________________
BIOD 420 TLH 1999
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.