"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Biod Nomade : schroefjes ijskast deurbeveiliging vastzetten

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di 08 Aug 2017 20:58    Onderwerp: Biod Nomade : schroefjes ijskast deurbeveiliging vastzetten Reageren met citaat

De ijskast-deurbeveiliging van de Dometickoelkast (slotjes die je er op draait in rijdende stand) in onze Biod Nomade waren afgebroken (oorspronkelijk in plastiek / was verduurd) en ik heb ze vervangen door metalen sluitingen. https://www.dewitschijndel.nl/dometic-rm-62-63-64-deursluiting/?sqr=dometic%20koelkast%20sluiting& Op het prentje zie je ze omgekeerd liggen.

Helaas valt de onderste schroef er af en toe terug uit. Probleem is dat ik die met geen enkel werkinstrument kan vastzetten : weinig ruimte tussen de schroef en de vloer, de schroef is geheel invallend in het rondelletje, je moet het er naar boven inschroeven,...

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ik een bitsje doorslijp (is gehard metaal?) zodat die korter wordt waardoor ik de bits onder de schroef krijg. Of in een metaalhandel een ander schroefje zoeken met een uitstekende bout (dan kan ik een steeksleuteltje gebruiken), of er een zeshoekje laten oplassen, of loctite schroefbevestigingslijm kopen,…

Voorlopig zet ik de onderste schroef handvast vast. De bovenste beveiliging werkt perfect dus het is geen dringend probleem. Heeft iemand anders een ideetje hierrond of heeft iemand dit euvel al opgelost op een simpele manier? Merci !

Belgische toller en Co
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
arie engels



Geregistreerd op: 16 Feb 2006
Berichten: 170
Woonplaats: ridderkerk

BerichtGeplaatst: Wo 09 Aug 2017 09:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo, ik ken niet de koelkast die je hebt maar wil wel even meedenken.
Als het goed is kan je de deur links en rechts draaiend maken, dat betekend dat de beugel waar het bewuste schroefje inzit losneembaar moet zijn,
en wel vanaf de voorkant van de koelkast.
kijk maar eens goed in de gebruiksaanwijzing , het hoofdstukje over het draaien van de koelkastdeur.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!! Rolling Eyes
Arie
_________________
een ( van de / of de allerlaatste ?? ) Bambi uit juni 1980 een Toyota Yaris verso 1,5
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Wo 09 Aug 2017 15:37    Onderwerp: Reageren met citaat

beste Arie

Dank alvast voor het meedenken !

Ik zocht ondertussen de handleiding (Dometic RM 6270) maar daaruit bleek dat de li en rechtse kant van de deur wel onderling uitwisselbaar zijn maar dat die metalen stukjes blijven zitten (of je moet de koelkast uitbouwen). Zij monteren de beveiligingsklikjes (zie handleiding p 13) met een pijnlijk lange schroevendraaier die ik er dus niet onder krijg (slechts ongeveer 1,2 cm daar onder?).

Maar .... dank zij jouw insteek ben ik wel anders gaan kijken naar het geheel en heb ik mijn eigen oplossing alsnog kunnen realiseren.

Ik zocht een bout (zelfde schroefdraad maar met zeskant op het einde, helaas dus niet conisch onder de zeskant) en die kon ik wel naar beneden indraaien (normaal gezien moet je de bout naar boven indraaien) zodat de vaste kop van de bout zo diep mogelijk zat en dat was voldoende om de deur te kunnen sluiten (0,05 mm overschot). Daaronder monteerde ik alle onderdeeltjes en ik deed er een losse moer op aan de onderkant (naar boven draaiend).

Uiteraard heb ik eerst de bout passend gemaakt qua lengte : afgezaagd met twee moeren er op (dat was ongeveer de beoogde lengte) om de draad van de moer weer te herstellen zodat er weer een moer op kon na het zagen).
De moer onderaan past niet perfect in de vorm maar ik denk dat het wel oké is en dat het niet snel lostrilt.

Ik leg zekerheidshalve een reserve boutje met wat losse moeren én een afsluitmoer (waarvoor ik de juiste naam niet ken maar dat is een moer met wat rubber in die je op het eind van een bout draait en die je niet OP de bout kan draaien maar wel daardoor mooi alles klem kan zetten).

Voorlopig opgelost dus! Merci Arie maar ook aan alle anderen die mee gedacht hebben)!

Belgische toller weer blij, nu weer verder polishen...

grzzzz !
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 19 Aug 2017 01:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Zelfborgende moer? Laughing
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 20 Aug 2017 21:30    Onderwerp: Reageren met citaat

dag Pieter

Dank voor de juiste naam! Als ik jouw zoekterm zelfborgende moer ingeef zie ik afbeeldingen waaruit blijkt dat ik zo een moer gebruikt heb Smile ! Ik kon het wel beschrijven maar door totaalgebrek aan technische opleiding ken ik vaak de gangbare termen niet.

Er is dan ook nog een Belgisch-Nederlands verschil : België = vijs = Nl = schroef; een bout is een boulon (wel met moer, ook in België),...

Het bestaan ervan (van de zelfborgende moer) ken ik én we hebben ze in huis in drie (voor mij) gangbare diameters. Verder dan dat raak ik voorlopig niet. Het is wel een erg duidelijke naam ! Merci ! Weer wat bijgeleerd !

grzzz vanuit België

Belgische Toller
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 21 Aug 2017 00:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Graag gedaan!
Vroeger kende ik wat gereedschapsnamen in enkele talen, maar sinds ik de gereedschappen een stuk minder gebruik, is ook de kennis van de termen een beetje verdwenen, kennelijk zat dat toch niet zo goed in mijn hersens vastgevezen.. Laughing
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Di 22 Aug 2017 09:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk dat is dan weer het bizarre van taal /cultuur...
Je schrijft vastgevezen (impliceert toch het woord 'vijs'?) maar in grote delen van Nl ben ik onbegrijpbaar als ik het over vijzen en vijsmachine heb...?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 23 Aug 2017 00:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Och, in elke taal heb je wat: in Duitsland kom je zonder gps niet ver als je niet weet wat een ampel is. Laughing
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Vr 25 Aug 2017 17:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben vast een Belgische GPS : ze spreekt van een verkeerslicht Very Happy
grzzzzz uit België !
toller en co
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 26 Aug 2017 23:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Belgische toller schreef:
Wij hebben vast een Belgische GPS : ze spreekt van een verkeerslicht Very Happy
grzzzzz uit België !
toller en co

In NL is 'verkeerslicht' de correcte naam.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 27 Aug 2017 16:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook in België (aan de Nederlandstalige kant) staat het woord verkeerslichten in de officiële wegcode. Uiteraard zijn er veel andere benamingen (spreektaal) en de meest onlogische (maar veel gebruikte) benaming is wel "de rode lichten". Nogal onlogisch omdat het verkeerslichten m.i. evenveel op rood als op groen moeten staan (tenzij het een hoofdweg vs zijweg is maar dan zouden de twee verkeerslichten samen evenveel groen als rood moeten aangeven?). Ik leid dit af uit de verkeerscode zelf die voorschrijft dat de het maar groen mag worden als het rood is aan de andere kant... Ik wist niet eens dat deze logica beschreven stond in de wetgeving : "Wanneer de verkeerslichten op een kruispunt geplaatst zijn, mogen het groene of oranjegele licht slechts verschijnen wanneer de rode lichten branden voor het verkeer dat uit de dwarswegen komt."
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 04 Sep 2017 19:04    Onderwerp: Reageren met citaat

In mijn cultuur, waar we vaak en lang voor verkeerslichten moeten wachten, worden die onnozele dingen gewoon stoplichten genoemd en dat is in ons geval heel erg correct! Laughing Laughing
Terug naar boven
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Vr 22 Sep 2017 16:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook vandaag merkte ik weer dat verkeerslicht een betere benaming is. De chauffeur wordt uitgenodigd weer aan het verkeer deel te nemen, maar dat lukt niet altijd omdat desbetreffende persoon met andere dingen bezig is. Correspondentie of telefooncontact of whatsapp of sms-sen met een smartphone tot opmaken-scheren en krantje-op-het-stuur.

Een stoplicht is verkrijgbaar bij de groenteman: zijnde 3 paprika's in de kleuren rood-geel-groen. In Twente zeggen we dan ook bij een verkeerslicht wachter "Greuner wod nich"
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.