"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Albino isoleren voor wintertemperaturen onder nul dus.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 17 Feb 2018 14:30    Onderwerp: Albino isoleren voor wintertemperaturen onder nul dus. Reageren met citaat

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Het is immers mooi alles leeg te laten lopen als voor stalling in de winter, maar ja, dan heb je geen water Smile
Zijn er specifieke leidingen die je moet isoleren en zo ja hoe? Ik dacht zelf zichtbare gedeeltes met pijpisolatie te beschermen en de watertank dubbel in reflecterend bubbleplastic te wikkelen. Als iemand tips heeft, hoor ik ze graag.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb 2018 01:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Wij hebben een vaste tank gemaakt onder het bed en laten daar een dunne aftakking van de verwarmingsbuizen open staan. Je idee voor noppenfolie kun je het beste vergeten, dan kun je beter een schuimmatje om je tank plakken. Zoiets als een yoga matje dus.

Een geheel andere optie is om je tank binnen te plaatsen en daar een slang en een snoertje heen te leggen.

Eigenlijk is de waterafvoer belangrijker, want die is nauwelijks bij een beetje vorst te isoleren en de tank bevriest ook heel gemakkelijk. Het helpt wel om daar een schep zout in te gooien, maar dat werkt niet oneindig. Het gebruik van een emmer is dan handiger, want dat blok ijs schud je er simpel uit...
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 18 Feb 2018 22:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Pieter! 420
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 21 Feb 2018 01:46    Onderwerp: Reageren met citaat

En voor de strengere vorst: doe een schep suiker in de tank, dat smaakt niet zo goor als zout Wink
Over het gebruik van het cassettetoilet tijdens vorst is op internet het een en ander te vinden, sommigen gooien er antivries in.

Niets voelt zo belabberd als de onmogelijkheid om je eerste bakkie te kunnen zetten doordat er ijs in de tank staat. Vul daarom 1 of twee pannetjes met water en zet die buiten met het deksel er op. Als dat bevriest, kun je het gewoon op het gas ontdooien. Laughing

En voor de wandeling in die mooie witte wereld: een theelepel suiker in de waterfles is ook een heel redelijke antivries. (meestal krijg je bij noordoosten wind dorst en/of droge lippen, steek ook een lipconditioner in je zak)
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Wo 21 Feb 2018 19:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Nogmaals dank Pieter!
We willen vooral problemen voorkomen bij onverwachte vorst, maar wie weet worden we ooit echte winterkampeerders. Aan de BIOD met jouw adviezen zal het niet liggen. Ik denk dat isoleren van de watertank voor wel lukt en de leidingen zijn gelukkig ook goed bereikbaar. 's nachts kappen op de koelkast roosters en dan houden we de vorst wel buiten denk ik.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 22 Feb 2018 02:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Graag gedaan!
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 25 Feb 2018 11:28    Onderwerp: boordaccu tegelijkertijd laden en gebruiken voor 12V Reageren met citaat

Dag Pieter,

Nu jij al zolang ervaring hebt met de boordaccu en zonnepaneel, zou ik je nog een vraag willen stellen. Onze powerXtreme lifepo4 accu zit nu aangesloten aan de 12V ingang van de omvormer. Dit is de aansluiting die normaal wordt gebruikt om vanuit de auto 12V te hebben voor onderweg. De accu wordt normaal via de ingebouwde lader vanaf 220V geladen. Maar stel nu dat ik de accu ook wil kunnen laten laden onderweg door de auto. Dan zou ik de dedicated powerXtreme charger gebruiken, die weet wat er vanuit de auto naar de accu moet. Maar dan hebben we het over een stroom van ongeveer 14,4 V parallel naar de ingang van de omvormer. Hoe zit het nu als je de koelkast op 12V aanhebt onderweg. Die krijgt dan toch teveel stroom? Hetzelfde wanneer we een zonnepaneel hebben en een charger die de juiste stroom voor lading afgeeft 14,4V en we tegelijkertijd lampjes en kranen willen gebruiken. Jij weet vast hoe dit zit. Alvast bedankt.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Zo 25 Feb 2018 18:09    Onderwerp: Re: boordaccu tegelijkertijd laden en gebruiken voor 12V Reageren met citaat

P.s.
Ook lees ik wel eens dat Ikea led strips worden aangesloten op het 12V net en dat jij dat ook hebt gedaan. Maar hoe? Ik heb hier thuis een led strip waar een 220V snoer aan zit en van led strips op de Ikea website zie ik dat ze 24V zijn...
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Ma 26 Feb 2018 02:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij Lidl waren laatst 12V onderbouwlampen in de aanbieding, misschien hebben ze ze nog in jouw regio. Je moet het kleinste model hebben, die zijn twaalf volt en lekker vlak en hebben een aanraakschakelaar, lekker makkelijk. Je kan de 230/voeding er af knippen en de lamp meteen aan de 12V hangen.
Mijn Ikea ledstrips zijn oud en 12V Laughing

Verder heb ik in de caravan alles via de solarregelaar lopen, behalve de auto-aansluiting, die gaat recht naar de accu. Ik heb dus geen omvormer. Als die accu vol is, wordt dat verder door de auto geregeld. Het zonnepaneel wordt dan door de eigen regelaar afgeschakeld of afgeknepen.
De koelkast heeft nog nooit geklaagd en zal dus wel bestand zijn tegen autodynamo's, dat loopt niet via het caravancircuit.

Overigens levert het zonnepaneel alleen 14,4V als er fors geladen moet worden, meestal zit het meer aan plm. 13,6V
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Ma 26 Feb 2018 11:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Pfff, nou is het kwartje gevallen Pieter, bedankt. Ik las steeds 230V voeding eraf, maar dat is natuurlijk plus de aangegoten trafo Smile) Bedankt ook voor de overige info.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 27 Feb 2018 01:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Die voeding heb ik dus ondergeschikt gemaakt aan het zonnesysteem en die wordt alleen gebruikt als de zon niet rechttrekt wat ik de avond ervoor heb zitten verstoken. En als er dus geen "paal" in de buurt is, leven we gewoon wat zuiniger met televisie.
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 27 Feb 2018 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zie het helemaal zitten Smile Inmiddels heb ik bij De Wit in Schijndel online gezien dat deze ook mooie kleine led armaturen verkoopt. Dat in combinatie met een paar led banken zal lekker licht worden zonder de accu meteen leeg te trekken. Ik verheug me er al op. Had al plannen voor deze week maar -9 vond ik toch iets te voor een eerste keer. Nu maar zo snel mogelijk erop uit en lekker één worden met de 420.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.