"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Over water en nog wat
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 23 Mrt 2018 21:48    Onderwerp: Reageren met citaat

toppie toppie toppie
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Za 24 Mrt 2018 14:22    Onderwerp: Koude lucht uit ringverwarming Reageren met citaat

Ik schreef ooit een verhaal over dit probleem in onze 420TL.
Het komt in het kort hier op neer:
Oorzaak
De ventilator heeft twee uitgangen. Bij onze TL was een groep gebruikt voor het toilet, de andere voor de rest van de caravan. In het toilet kun je bananen kweken. De linkerkant van de caravan wordt redelijk verwarmd. De lucht is kort door de bocht gezegd opgebruikt en afgekoeld voordat deze de rechterkant van de caravan bereikt. Daar blijft het dus koud.
Oplossing
De twee uitgangen als volgt gebruiken:
Uitgang 1: De gehele linkerkant van de caravan, de kant van de kachel in het geval van de 420TL.
Uitgang 2: een kanaal zonder aftakkingen aanleggen tot in de bankkast aan de rechterzijde. Deze leiding isoleren met bijvoorbeeld noppenfolie. Hierop de uitblaasopeningen van de rechterzijde aansluiten.
In de linker bankkast ligt nu een dubbel leidingsysteem. Bij netjes installeren ligt dit echt niet in de weg. In de kast achter de kachel is het nu woekeren met de ruimte. Verplaats eventuele andere apparatuur zoals een 230/12V omvormer van deze kast naar elders.
Resultaat
Je zult merken dat nu zelfs de uitblaasopening bij de buitendeur nog voelbaar warme lucht uitblaast.
Waarom installeerde BIOD het zo ongelukkig?
Simpel omdat dit de makkelijkste en goedkoopste manier van installeren is.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Ma 26 Mrt 2018 12:57; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Za 24 Mrt 2018 21:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Hans,
Misschien ga ik ook nog wel eens hetzelfde doen. Aan de andere kant vinden we de kachel zonder ringverwarming ook al goed genoeg tot nu toe. Ons idee is ook: hoe minder kou er binnen komt, hoe comfortabeler het blijft Very Happy Zo blijkt het gat voor de inlaat van de kachel ook veel te groot en dus kou binnen te laten en door de inlaat zelf komt ook kou naar binnen. Dat voel je als de kachel uitstaat door de roosters en onder de kachel.Dat afdekken scheelt flink in de afkoeling. Uiteindelijk hoef je dan nog maar weinig bij te verwarmen. Met het ochtendgloren zag ik dat behalve de disselwand, ook de wc ruimte slecht geïsoleerd is. Isoleren achter de wand zal een moeilijk karwei zijn, dus dat is dan wat het is, maar in de wintermaanden plaats ik wel op de grote buitenmuur vlakken aluminium reflecterend noppenfolie met klittenband, alsof je een ruit extra isoleert. Elke keer als ik ergens een laag van dit folie plaatste, merkte ik n.l. al meteen dat de warmtereflecterende werking enorm is. Kan niet anders dan ook een enorme verbetering opleveren. Laat die winter dus maar weer komen. Mijn winterkampeerplannen zijn geïnspireerd door een post van Pieter op Caravantrekker en ik ga het steeds leuker vinden.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 26 Mrt 2018 12:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Mogelijkheden voor aanvullende isolatie:
- In de achterwand: achterlichten en koelkastroosters eruit en je kunt er bij.
- Disselkastklep en de ronde hoeken ernaast beplakken met al.noppenfolie.
- Achter de toiletkast kan ook nog wat extra. Achter deze kast is (bij een 420TL althans) veel ongebruikte ruimte. Ik heb de kast 8cm dichter bij de wand geplaatst. Het resultaat is meer bewegingsvrijheid in de toiletruimte.
- In de bankkasten heb ik de buitenwanden extra geïsoleerd met al.noppenfolie. Is zinnig omdat hier door de verwarmingsbuizen de temperatuur relatief hoog is.
- In de hoge kledingkast kan achter de triplex afwerking nog wat.

Koekast nuttige warmtebron
De warmte die de koelkast afgeeft houdt de ruimte onder het aanrecht dik boven nul. Wel de roosters afdekken in de winter natuurlijk.

Luchtverwarming, airmix, vochthuishouding
De luchtverwarming helpt als deze goed functioneert prima tegen vochtige hoeken e.d.
Buitenlucht bevat ’s-winters minder vocht, bij vorst zelfs geen vocht. Door ventilatie vervang je de vochtige binnenlucht en blijft het interieur droger.
Wij hebben een airmix in de luchtverwarming waarmee de verhouding recirculatielucht/buitenlucht kan worden geregeld. Bevalt prima.

Truma Ultraheat
Een Ultraheat elektrisch verwarmingselement in de Truma kachel (500-1000-2000W) houdt de Albino tot ver onder nul warm. Wel even op de maximale belasting letten die de camping toelaat. Met 6A kan de kachel al op 1000W. In voor- en naseizoen is 500W voldoende.

Al met al is het ’s-winters goed toeven in een Albino. Strenge (nacht-)vorst bemerkt je pas als je de buren hun autoruiten hoort krabben.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 27 Mrt 2018 00:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een geweldige post Hans.

De wc ruimte isoleren via het achterlicht, perfect!
Rest ook isoleren zelfs de disselklep zelf, zou ik niet aan hebben gedacht maar wel heel logisch ook. En de koelkast als verwarming onder het keukenblad. Truma elektrische verwarming eigenlijk ook heel goed idee, want de kachel zelf laat ook al veel kou binnen en door die lucht elektrisch te verwarmen los je dat probleem op. Airmix zal ik me ook mer in gaan verdiepen. Juist met die elektrische Truma kan dat mooi werken. Reuze bedankt! Heerlijk. Die alu noppenfolie werkt erg gemakkelijk en doeltreffend. Ik vind de Albino met deze aanpassingen echt perfect!!!
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 27 Mrt 2018 00:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziet er goed uit, maar..:

Noppenfolie isoleert niet of nauwelijks, persoonlijk zou ik daar liever iets gebruiken als de schuimmatjes die voor yoga oefeningen en dergelijke worden gebruikt. Dat valt meestal goed te plakken met polymax oid.
Terug naar boven
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 27 Mrt 2018 14:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank je Pieter,

Noppenfolie mag misschien matig isoleren van zichzelf, maar de reflecterende werking is enorm. Dat zie je ook bij de toepassing van de folies bij onderkoelingsverschijnselen. Zo gezien zou dit folie ook de warmte terug kunnen kaatsen de BIOD in, maar alleen als er geen folie tegen de wand geplaatst is dan Very Happy Dit opschrijvend is jouw tip dus zo gek nog niet. Als ik de yogamatjes tegen de klep plak en de folie aan de binnenwand, hoeft de folie maar weinig kou het hoofd te bieden. Heerlijk om aan de BIOD te werken en super perfect te maken.
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.