"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Roemenië: ver, mooi en warm

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Reisverhalen, bestemmingen, campings, e.d.
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Vr 15 Sep 2017 16:37    Onderwerp: Roemenië: ver, mooi en warm Reageren met citaat

Om een 25-jarig jubileum te vieren reisden we in augustus naar Hodod, Roemenië.
Het is en blijft vakantie, dus heen vier, terug vijf reisdagen met een ommetje om in de Alpen wat koele nachten mee te pikken.


In Hodod aangekomen zijn er talloze handen en een tractor om ons vakantiehuis in de ochtendschaduw te zetten.


Om de middagzon zoveel mogelijk te weren wordt er geïmproviseerd. Het is in Hodod rond de 40 graden, we maakten uitschieters van 44 mee.


Hodod, voor de overwegend Hongaarse bevolking Hadad. Een prachtig dorp waar nog altijd veel te doen is.
Voor meer informatie: www.baratokromania.com
Voor nog meer informatie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hodod

_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Za 04 Mrt 2023 14:46; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 16 Sep 2017 01:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat ziet er geweldig uit! Binnenkort ga ik die link eens volgen, ben erg benieuwd!
Terug naar boven
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Zo 17 Sep 2017 21:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Jouw foto's activeren onze herinneringen... We waren ook (o.a.) in Satu mare (al een hele tijd geleden). Wel zonder caravan (tentperiode). Ik herinner me de hitte (zelfde temperaturen gehad in Bulgarije), maar helaas ook gigantische regenbuien (weggespoelde wegen in de bergen, hier en daar een brug die verdwenen was).
Door jouw reisverhaal zijn we nu wel benieuwd : hoe verloopt het passeren aan de grens u (2017)? Gewoon vlot zoals andere grensovergangen? Of toch nog een beetje rijtje schuiven...?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Ma 26 Mrt 2018 20:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Belgische toller schreef:

Door jouw reisverhaal zijn we nu wel benieuwd : hoe verloopt het passeren aan de grens u (2017)? Gewoon vlot zoals andere grensovergangen? Of toch nog een beetje rijtje schuiven...?

Paniek en een on-oost-europees meedenkende douanier
Wij passeerden de grens 30km wasbord oostelijk van Debrecen. Ik kon het kentekenbewijs van onze nieuwe auto niet vinden.Embarassed Na wat sterke verhalen over een congres (in werkelijkheid onder meer een jubileumfeestje) waar we niet gemist konden worden, mochten we door. “Douanier: Als u maar niet langs hier terug reist, ik wil hier niets meer mee te maken hebben.” ’s-Avonds, op onze eindbestemming, googelde ik naar de mogelijkheden om dit op te lossen. Het woord ‘kentekencard’ kwam langs. Het kwartje viel. Een aanval van tunneldenken liet me bij de grens naar een ouderwets kentekenbewijs in zo’n blauw plastic Peugeotmapje zoeken. Ik moest echter in de portemonnaie in het vakje achter de betaalpas zijn.Laughing

Zo simpel kan het zijn
Als je alles voor elkaar hebt is het passeren van de grens tegenwoordig een formaliteitje van niks, zeker in vergelijking met de jaren negentig toen je nog uniformen moest omkopen met pakken snelfiltermaling e.d. Houdt er evenwel rekening mee dat Roemenië geen Schengen-land is.

Denk nergens te licht over
In 1997 wilde men bij terugkeer in Hongarije mijn kofferbak en ook de caravan van binnen zien. In de kofferbak lagen bovenop een stapel klapstoelen vier American Cola flessen a 2 ltr met home-made Palinka. Een cadeautje van vrienden. Geen probleem. Prettige reis verder meneer.
In 2007 trad Roemenië toe tot de Europesche Unie. Vanaf dat moment gelden er Europesche regels. Onze Franse vrienden liepen toen voor wat flessen Palinka een boete van honderden euro’s op.

Gietertje kwijt
De wegen in Roemenië vaak nog bar slecht. De laatste 20km naar ons dorpje kostte ons een klein uurtje. Laveren van kuil naar kuil. Of de auto door de kuil, of de bredere caravan. Onze disselkast rammelde open. Ik bond hem dicht met een sjorband. De extra rubberen motorkapgrendels die ik al jaren in huis heb had ik dus toch moeten monteren. Het kostte ons een van de twee gietertjes van 5 ltr. waarmee we de watertank vullen.
Verder is een BIOD Albino 100% Roemenië bestendig.

Volgende keer
Een volgende keer gaan we gewoon weer met de BIOD. Een weekje vrijwilligerswerk laten voorafgaan door een vier daagse reis en afsluiten met een twee weekse reis met een dag of wat Boedapest en een paar dagen hoog in de Alpen voor de nodige verkoeling. Want warm was het in augustus 2017.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
BartP



Geregistreerd op: 26 Nov 2017
Berichten: 66
Woonplaats: Den Haag

BerichtGeplaatst: Di 27 Mrt 2018 14:54    Onderwerp: Re: Roemenië: ver, mooi en warm Reageren met citaat

geweldig!
_________________
Vriendelijke groet,
Bart

BIOD 420TLH 2002
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Belgische toller



Geregistreerd op: 10 Jul 2010
Berichten: 135
Woonplaats: België

BerichtGeplaatst: Za 05 Mei 2018 18:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Heerlijk verhaal. Is dus inderdaad toch wel veranderd...

Eerder kenden we ook de gebruikelijke 'snelle' (betaalde) doorgangsmethoden aan de grens. Ook de bizarre gewoonten kwamen plots terug in mijn herinnering: verplichte auto ontsmetting op de grens Roemenië-Bulgarije en ook bij het terug binnenkomen in Roemenie (er was toen oorlog en je moest over Hongarije en Roemenië om naar Bulgarije te rijden. De prijs (ontsmetting) héén was erg verschillend met de prijs terug. Je moest met een behoorlijke snelheid door een reservoir met bruin water rijden (10 / 20 cm) en ondertussen werd je bovenaan ook besproeid. Ook nog ooit een 'hondentransitvisum' (bestaat dus niet) moeten kopen. We kochten dit via afdingen aan 50% met de eis zo door te mogen rijden (zonder koffer openen)... Was geen probleem.

We raakten wel snel aangepast aan de gewoontes daar. De eerste geïmproviseerde bruggen (na bvb zware regenval) hebben we altijd te voet eerst bekeken of ze wel stevig waren. Of wachten tot er een vrachtwagen over ging dan wist je het ook wel. Na een paar bruggen reden we er ook over zonder te controleren.

Ik ben benieuwd of we er ooit nog naar toe zullen gaan. Voorlopig zeker niet door de hitte. We kunnen niet goed meer tegen de hitte. In de zomer gaan we dus naar Scandinavië, in het voorjaar (net terug) bij voorkeur naar de Provence.

Dank om je verhaal te delen!
grzzzz uit België... nu alvast met mooi weer.
Belgische toller
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Zo 06 Mei 2018 23:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Ook in Zweden namen wij ooit een bruggetje dat heen en weer bewoog toen we erover reden. Het bruggetje leidde naar een camping waar we overigens de enige caravanners waren. Bord niet gezien?
En dan moet je nog terug...
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Reisverhalen, bestemmingen, campings, e.d. Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.