Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
sn@rfie
Geregistreerd op: 25 Mei 2005 Berichten: 35 Woonplaats: Texel-Oudeschild
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 18:54 Onderwerp: gaskomfoor Extase 4L 1979 |
|
|
Vandaag de gastank geplaatst..gaan morgen een weekend weg om een keertje te oefenen met onze pas verworven Biod...ik probeerde nog even de gaspitten. Wat blijkt nu 1 van de 2 pitten gaat tedds weer uit als ik de knop terug laat komen. Geprobeerd om hem een lange tijd ingedrukt te houden maar dat hielp niet. De andere pit doet het gewoon goed dwz ik kan bijna direkt weer loslaten en hij blijft branden. Heeft iemand een tip waar het aan kan liggen, en hoe ik dat kan verhelpen? _________________ Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 19:26 Onderwerp: |
|
|
Hoi Sn@rfie, even geleend van het Caravanhandboek (www.caravanhandboek.nl) van Lex:
"Thermische beveiliging
De thermische beveiliging is aanwezig op alle apparaten die op gas werken. Het is daarom belangrijk te weten wat de beveiliging doet en hoe deze werkt. De thermische beveiliging bedient een elektromagnetische klep die is aangebracht in de leiding achter de bedieningskraan. Is de bedieningskraan open dan zit de klep nog dicht, zodat er geen gas stroomt. Om de klep te openen is een heel klein elektrisch stroompje nodig. De benodigde spanning wordt opgewekt in een thermokoppel.
Een thermokoppel bestaat uit twee stripjes van verschillend metaal, die hecht met elkaar zijn verbonden. Wordt het thermokoppel warm, dan ontstaat een klein spanningsverschil tussen de beide materialen en dit spanningsverschil is voldoende om de elektromagnetische klep te openen. Het thermokoppel is te zien bij de brander; het is het pennetje dat in de gasvlam steekt. Is de brander warm, dan is de klep open, waait de vlam uit dan wordt de brander koud en sluit de klep, zo eenvoudig is dat.
Om de brander aan te steken, zodat deze automatisch het thermokoppel kan opwarmen, moet via een omloopleiding gas worden toegevoerd. Een klep in deze omloopleiding opent u door op de bedieningsknop te drukken. Laat u de knop los, dan zorgt een veer ervoor dat de klep weer wordt gesloten. Dit merkt u als u iets te weinig geduld hebt om te wachten tot het thermokoppel heet is. Dan gaat de vlam vanzelf weer uit en moet de procedure worden herhaald. Bij een goed werkend apparaat zal het indrukken van bovengenoemde knop niet langer dan 10 a 20 seconden in beslag nemen."
Dus waarschijnlijk thermokoppel vervangen, anders maar een eenpansgerecht maken Fijn weekend!! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
sn@rfie
Geregistreerd op: 25 Mei 2005 Berichten: 35 Woonplaats: Texel-Oudeschild
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 19:39 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Hoi Sn@rfie, even geleend van het Caravanhandboek (www.caravanhandboek.nl) van Lex:
"Thermische beveiliging
De thermische beveiliging is aanwezig op alle apparaten die op gas werken. Het is daarom belangrijk te weten wat de beveiliging doet en hoe deze werkt. De thermische beveiliging bedient een elektromagnetische klep die is aangebracht in de leiding achter de bedieningskraan. Is de bedieningskraan open dan zit de klep nog dicht, zodat er geen gas stroomt. Om de klep te openen is een heel klein elektrisch stroompje nodig. De benodigde spanning wordt opgewekt in een thermokoppel.
Een thermokoppel bestaat uit twee stripjes van verschillend metaal, die hecht met elkaar zijn verbonden. Wordt het thermokoppel warm, dan ontstaat een klein spanningsverschil tussen de beide materialen en dit spanningsverschil is voldoende om de elektromagnetische klep te openen. Het thermokoppel is te zien bij de brander; het is het pennetje dat in de gasvlam steekt. Is de brander warm, dan is de klep open, waait de vlam uit dan wordt de brander koud en sluit de klep, zo eenvoudig is dat.
Om de brander aan te steken, zodat deze automatisch het thermokoppel kan opwarmen, moet via een omloopleiding gas worden toegevoerd. Een klep in deze omloopleiding opent u door op de bedieningsknop te drukken. Laat u de knop los, dan zorgt een veer ervoor dat de klep weer wordt gesloten. Dit merkt u als u iets te weinig geduld hebt om te wachten tot het thermokoppel heet is. Dan gaat de vlam vanzelf weer uit en moet de procedure worden herhaald. Bij een goed werkend apparaat zal het indrukken van bovengenoemde knop niet langer dan 10 a 20 seconden in beslag nemen."
Dus waarschijnlijk thermokoppel vervangen, anders maar een eenpansgerecht maken Fijn weekend!! |
dank je Frank.....eenpansgerechten kunnen heel lekker zijn wist je dat? ik zag wel dat de thermokoppel aan de onderkant( in het "gootsteenkassie") flink geoxideerd is, zijn die koppels een beetje makkelijk te vervangen? en te verkrijgen? kan het ook zijn dat als ik de th.koppel bij de gaspit goed schoonmaak het ook zal helpen? _________________ Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 20:34 Onderwerp: |
|
|
Het thermokoppel steekt -naar mijn idee- in het vuur. Moet volgens mij te vervangen zijn, gaat wel eens stuk. _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
sn@rfie
Geregistreerd op: 25 Mei 2005 Berichten: 35 Woonplaats: Texel-Oudeschild
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 21:18 Onderwerp: |
|
|
Frank Selen schreef: | Het thermokoppel steekt -naar mijn idee- in het vuur. Moet volgens mij te vervangen zijn, gaat wel eens stuk. |
Ja ik zag dat bij degene die het wel doet hij echt in het vuur steekt en de andere dus net niet....misschien ligt het daaraan. _________________ Ingrid & Frans
BIOD Extase 4L 1979 |
|
Terug naar boven |
|
|
Frank Selen
Geregistreerd op: 18 Apr 2005 Berichten: 1116 Woonplaats: Tegelen
|
Geplaatst: Do 16 Jun 2005 21:28 Onderwerp: |
|
|
Ja, lijkt me wel!! _________________ Groetjes, Frank
BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75 |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Vr 17 Jun 2005 00:36 Onderwerp: |
|
|
Het Thermokoppel wekt als deze verwarmt word een klein spanninkje op deze zorgt ervoor dat de gastoevoer gehandhaafd blijft (Dus: vlammetje weg! - gas uit!) _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|