"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

misterachterlichten volgens de nieuwe wetgeving verplicht

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bas.majoor



Geregistreerd op: 17 Sep 2005
Berichten: 1
Woonplaats: zeewolde

BerichtGeplaatst: Za 17 Sep 2005 22:20    Onderwerp: misterachterlichten volgens de nieuwe wetgeving verplicht Reageren met citaat

ik heb een biod 350 1983
met een 7 polige stekker.
wat is het advies om hier een mistachterlicht op te monteren.
vervolgens zal ook de auto aangepast moeten worden en van 7 polig
naar 13 polig moeten wotrden omgebouwd.
tevens moet het trekkende voertuig in dit geval een defender ook het mistachterlicht automatisch uit gaan als die aan de caravan aangaat.
zoveel extra onnodig werk.
ikdenk er sterk over om maar niets te doen en alles te laten zitten.
_________________
wij hebben een biod 350 uit 1983
deze heeft al heel veel reizen door europa gemaakt wij schatten dat hij nu ca 60.000 km heeft gereden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Za 17 Sep 2005 23:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo bas.majoor,
Welkom hier op het forum!
Ik had ook van iemand gehoord dat nu alle aanhangwagens/caravans een mistlamp moeten gaan voeren per 1 januari 2006. Ik heb gezocht op de site van de RDW, maar kon er niet veel over vinden.
Bij een ontstoken mistlamp op de caravan moet de lamp op de auto uitgaan. Is dit het feit waarom je suggereert dat je moet ombouwen van 7- naar 13-polig? Ik begrijp dat bij het inpluggen van de stekker de mistachterlamp van de auto uitgeschakeld moet worden.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 00:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ik had ook van iemand gehoord dat nu alle aanhangwagens/caravans een mistlamp moeten gaan voeren per 1 januari 2006. Ik heb gezocht op de site van de RDW, maar kon er niet veel over vinden


Ooit had ik ergens de wettekst, Frank.
Er is namelijk een (in mijn ogen onzinnige) uitzondering.

Zelf heb ik m'n 420 laten ombouwen van 7- naar 13-polig en onder andere het reeds voorbereide mistlicht laten aansluiten. Ik was dat al langer van plan, omdat je zonder mistlicht in negatieve zin begint op te vallen. Als voormalig beroepschauffeur heb ik ervaren, dat een werkend mistachterlicht levens redt.

In ieder geval is voorgeschreven, dat het mistachterlicht vanuit de auto bediend moet worden. Het uitschakelen van het licht op de auto is niet verplicht, maar wel handig, omdat je anders door je eigen lamp verblind wordt via de spiegels.
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 00:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Bepaling is nu van kracht voor alle aanhangwagens

(Geplukt van www.caravanhandboek.nl)

Op 1 januari 2005 is de in artikel 5.13.51van het Voertuigreglement opgenomen bepaling met betrekking tot mistachterlichten en (zij)markeringslichten ook voor lichte caravans en aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kilogram van kracht geworden. Voor zwaardere aanhangwagens en caravans die in gebruik zijn genomen na 31 december 1997 geldt deze bepaling al. De komende maanden kunnen de bezitters van lichte aanhangwagens en caravans gebruiken om de voertuigen te controleren op de aanwezigheid en werking van de vereiste mistachterlichten en eventuele (zij)markeringslichten. Het ministerie van Verkeer & Waterstaat en de ANWB zullen de komende maanden benutten om de aanhangwagen- en caravanbezitters verder te informeren over de te nemen maatregelen.

Nota Bene.
Misschien wekt dit persbericht de indruk dat nu alle aanhangwagens een mistachterlicht moeten hebben.
Dat is niet zo: alle aanhangwagens TMM > 750kg die vòòr 1 januari 1998 op de weg gekomen zijn, hoeven GEEN mistachterlicht te hebben.

(Redactie CaravanHandboek.nl i.s.m. Expertisecentrum Verkeer en Vervoer, Kennisnetwerk Politieacademie Apeldoorn)
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 11:57    Onderwerp: Re: misterachterlichten volgens de nieuwe wetgeving verplich Reageren met citaat

bas.majoor schreef:
ikdenk er sterk over om maar niets te doen en alles te laten zitten.

Groot gelijk. Je hoeft niks te doen.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 19:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja, de 350 heeft toch een eigen kenteken en van voor 1998 , dus geen aanpassingen nodig!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 20:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Ja, de 350 heeft toch een eigen kenteken en van voor 1998 , dus geen aanpassingen nodig!


Volgens de wet niet, maar misschien wordt het eens tijd, dat we er op een andere manier naar kijken?
Bijvoorbeeld uit het oogpunt van veiligheid?
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

De oplossing die Ad Uijl had gedaan met een 3e remlicht voor het achterraam vond ik wel een goede verbetering .
Zelf zou ik met mist niet op pad gaan met de caravan, dus de mistachterlamp is niet aan mij besteed!
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 18 Sep 2005 23:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb hier nog een van de eerste types van Hella.
Die kun je heel onopvallend onder de caravan monteren, zoals dat vroeger ook wel onder de autobumper gebeurde.

Overigens ga ik ook niet zomaar de mist in, maar aangezien ik een fervent winterkampeerder ben, is de kans wat groter om er door overvallen te worden. En aangezien ik niet wil, dat een ander zichzelf en mij wat aandoet omdat ik te krenterig ben, heb ik het snel aangepakt en alles op modern peil gebracht.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.