"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Doorverende vloer Bambi 2L
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 19 Okt 2005 18:32    Onderwerp: Re: verende vloer Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
gelukkig geen rot. Kan ook niet want tegen mijn verwachting in heeft de Bambi tussen het polyester en de vloerplaat een paar cm polystreenisolatie. Dan is ook een Novilonbedekking geen probleem. Bij de laatste vervanging van mijn vloerplaat heeft de Biodfabriek ook voor die oplossing gekozen. 10 jaar eerder had ik zelf de plaat vervangen door een 10mm Okume maar had deze wel 2-zijdig geimpregneerd. Na 10 jaar kwam die er als nieuw uit. Is de doorbuiging, want dat loopt niet lekker in de caravan, ook op te vangen door houten balken tussen de chassisbalken te slaan en tegen de onderkant van de polyestervloer, zoals anderen met mij hebben gedaan bij de 420?


Daar zeg je nogal wat, Johan! Helaas klopt het verband tussen rotten en isoleren niet helemaal. Rotting voorkom je door ventileren of door het gebruik van uitstekend materiaal als goede betonplex en goed behandeld Occoumé.
Met het behandelen van occoumé voorkom je hoogstens dat de buitenste laag gaat rotten, de rest is werkelijk doordrenkt van de watervaste lijm, dus daar gebeurt niets meer mee.
Isolatie kan in sommige gevallen condensvorming voorkomen, maar kan een eenmaal ingezette rotting niet keren.

Er is een groot verschil tussen de bodem van een Bambi en een 420 De 420 heeft een (te slappe) sandwichvloer van twee lagen wbp met daartussen polystyreenplaat, gemonteerd op een rechthoekig stalen frame. Onder deze vloer kun je in feite alle soorten timmerwerk toepassen.

Bij de Bambi ligt kennelijk een vloerplaat op latten bovenop een holle polyestherplaat.
Als je vanaf de buitenkant druk op de onderkant van de vloer wilt uitoefenen, moet je op dezelfde plek ook tussen de vloer en het polyesther verstevingen aanbrengen, anders druk je hooguit deuken in het polyesther.

Terugkomend op jouw vloerplaat: Je koos voor een uitstekend materiaal en hebt het ook goed voorbehandeld. Dát is de reden waarom die plaat na tien jaar weer als nieuw kon worden gedemonteerd. Noch enige isolatie, noch die Novilon hadden hier invloed.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Do 20 Okt 2005 00:05    Onderwerp: doorverende vloer Reageren met citaat

Peter,
Ik heb een pittige dag achter de rug en het is me wat te laat om op jouw reaktie te reageren en dat doe ik dus binnen 2 dagen. Het is wel een serieus probleem van veel oude caravans met een gesloten polyestervloerplaat dus laten we het maar eens uitdiepen. Ik ben geen echte kenner maar enige ervaring met problemen betreffende "het dauwpunt' heb ik wel opgedaan o.m. in dakplaatconstructies
groeten, Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Do 20 Okt 2005 19:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Waarom zou een Bambivloer niet mogen bewegen?
Ik ben voorstander van een ademende vloerbedekking!
Met andere woorden : een losse vloerbedekking(bv. zeil wat los ligt en in de stallingsperiode weggehaalt kan worden.)
zeilplaktegels (worden tegen elkaar gelegd, dus de vloer is nooit geheel afgesloten!)

En als er al zeil vast ingeplakt wordt laat dan in de bankjes en kasten de het zeil achterwege , zodat de vloer toch nog kan ademen.

Als ik een oude Biod tegenkom waar het oude zeil nog in ligt kan ik het zeil eruit trekken compleet met een gedeelte van de vloer (verrot, verbroeidt!!)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 20 Okt 2005 23:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Als ik een oude Biod tegenkom waar het oude zeil nog in ligt kan ik het zeil eruit trekken compleet met een gedeelte van de vloer (verrot, verbroeidt!!)


Dat komt door het gebruik van slecht multiplex.
Het Occoumé van Johan is een van de beste keuzes op het gebied van vloerplaat. Het enige dat kan gebeuren is aantasting van de toplagen en een beetje indringinging in de zijkanten. Je moet het dus inderdaad nog van een beschermende laag of van een impregneermiddel voorzien.
Verder is dat materiaal werkelijk doordrenkt van de watervaste lijm...
Wie denkt, dat dit materiaal nog ademt, zit er naast.
Hier kan je alles op plakken.

Maar als je een vloer hebt van gammaplex, (Lauan etc.)kun je het helemaal schudden, want dat is gewoon gevoelig voor alle soorten vocht, dus zul je als een gek moeten ventileren om dat vocht weg te krijgen en weg te houden. Als je hierop zeil gaat leggen, krijg je zeer waarschijnlijk aan de bovenkant een condensprobleem, terwijl aan de onderkant de zaak wegrot door verstikking omdat er tussen de vloer en het polyesther geen ventilatiegaten/-sleuven zitten.
Onder die plexvloer moet het waaien!

Ga je op die gammavloer zeil lijmen, krijg je waarschijnlijk van doen met Johans dauwpunt én met het gebrek aan ventilatie, waardoor het rottingsproces dubbele kansen gaat krijgen.

Als je dus die vloer moet vervangen: Kies voor goed betonplex en geneer je niet voor een millimetertje meer.
Als tweede keus is er dus dat WBP verlijmde Occoumé, als derde, maar veel voordeliger keus, WBP verlijmd underlayment.
Ik heb begrepen, dat OSB (geperste schaafkrullen) altijd WBP verlijmd is, dus is dat ook best bruikbaar bij voldoende ondersteuning.

Maar alles wat WBP verlijmd is, moet wel behandeld worden op de vlakken en de zaagkanten!

Bekijk ook eens de mogelijkheden om ventilatie aan te brengen. Als je het goed wilt doen, moet het onder het hout tochten. Ik ken de betreffende caravans te weinig om te kunnen aangeven of dit haalbaar is...

OK, zo komen we steeds verder.. Smile
Terug naar boven
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 20 Okt 2005 23:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
dus laten we het maar eens uitdiepen


Lijkt me leuk om eens mee aan de slag te gaan, Johan.
Ik wacht je bericht dus wel af Smile
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Za 22 Okt 2005 00:09    Onderwerp: doorverende vloer Reageren met citaat

Peter,
Rotting van de vloer voorkom je inderdaad door goede materiaalkeuze en/of ventilatie en/of de juiste opbouw van e.e.a. met het oog op de plaats van dauwpunt, mi. te omschrijven als het punt in de opbouw waar bij temperatuurverschillen tussen binnen- en buitenkant de condensvorming kan gaan plaatsvinden.

Bij de volledige restauratie van mijn extase heeft Biod op de polyestervloer een rechthoekig 50x50cm lattenraam vam 2cm gelegd en dit opgevuld met polystyreenplaat en daar bovenop 10mm multiplex . Het dauwpunt licht nu niet meer in de plaat, de isolatie is goed en er kan een luchtdichte vloerbedekking overheen.

Morgen doe ik nog een simpel proefje. 6cm balk/2mm polyesterplaat/ 2cm polystyreen/ 10 mm multiplex, in de bankschroef en dan zien of bij sterk aandraaien een in indruk in het polystyreen te zien zal zijn. Tot morgen,
Johan.
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.