Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Ben
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 33 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Za 28 Jan 2006 18:30 Onderwerp: Re: Elektriciteit |
|
|
Bert B. schreef: |
We nemen een kleine microgolfoven mee (700 W).
|
Hallo,
Die 700 W is geen probleem bij max 6 Ampere en ik denk niet dat de piekstroom voor problemen zorgt, maar waarom in frankrijk een magnetron, daar barbeknoeien we altijd.
Neem je ook een zonnebank mee ?
Groet, Ben _________________ BIOD 300L bj 1981 |
|
Terug naar boven |
|
|
Bert B.
Geregistreerd op: 17 Okt 2005 Berichten: 65 Woonplaats: België
|
Geplaatst: Zo 29 Jan 2006 11:26 Onderwerp: Re: Elektriciteit |
|
|
Ben schreef: |
Neem je ook een zonnebank mee ?
|
Neen, want die kan niet in de Bambi
De magnetron is wel handig om vb aardappelen te koken.
Dat duurt redelijk lang, en bij een gasvuur moet je er toch altijd bijblijven.
De magnetron zet je gewoon op, en terwijl je onder de luifel geniet van een glaasje wijn ... is toch leuker dan 20min naar je gasvuur kijken _________________ Met Vriendelijke Groeten,
Bert.
BIOD Bambi 2L 1975 |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 00:38 Onderwerp: |
|
|
Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen.
Inverters kunnen ook een hoge aanloopstroom verwerken.Koop er wel een die een behoorlijke Sinus (spanningsvorm) afgeeft.
Maar accu, inverter en magnetron ; toch al gauw zo'n kilootje of 30/40.....
Ik braai wel met m'n scottel, ja met glaasje wijn erbij.
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 01:05 Onderwerp: |
|
|
Johan de Jong schreef: | Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen. |
Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch???? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 01:31 Onderwerp: |
|
|
Tienkwadraat?
Bij de Reichmover wordt vier- en zeskwadraat geleverd en dat wordt echt niet warm...
|
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 02:29 Onderwerp: |
|
|
Dan is of was Reich goed verkeerd bezig. Veilige waarden zijn: bij 40A=10, bij 70A=16 en bij 115A=25mm2.
In 2003 werd bij mijn Reich mover 10mm2 meegeleverd voor de voeding vanaf de accu en 6 mm2 van regelunit naar de 2 motoren.
Dat was al een de krappe kant. Bij de installatie werd ook nog eens de vergissing begaan en werd ook de voeding vanuit de accu in 6 mm2 uitgevoerd. Prompt gaf dat storing, dwz uitval van de regelunit omdat deze een te lage voedingsspanning 'zag'. N.B. bij een te dunne draad en een hoge stroomsterkte van bijv. 50A heb je zo een spanningsval van 1 of 2 volt op 12 en dat is veel.
Ik heb daarop de voeding van 6 mm2 laten verdubbelen en daarna geen probleem. Kortom: 10 mm2 is aan de krappe kant, 16 is goed ook voor de 'microgolf.
Lex, ik bedoelde dat het technisch allemaal kan, gewoon, het is niet extreem. Ik 'vraag ' ook van de 100A accu om met de mover de 420 op zijn plek te zetten en dat duurt soms 1 en ook wel 10 minuten.
Wat me wel is opgevallen, dat bij de installatie van een mover de hoofdschakelaar ( tussen accu en regelunit) wordt weggegalaten.
Dat kan leuke effecten geven als de afstandsbediening en/of de regelunit niet goed werkt. Een naderende boom/ caravan / afgrond; zie je het voor je? De schakelaar zit bij mij in de disselkast en die staat bij 'moven'altijd open.
Het is al laat en ik kan zo snel geen stroom/draad/weerstandstabel vinden om mijn inbreng te onderbouwen.
Tot morgen,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 08:42 Onderwerp: |
|
|
Johan de Jong schreef: | Dan is of was Reich goed verkeerd bezig. |
Powr-mover is niet hetzelfde als Reich, toch?
Johan de Jong schreef: | Het is al laat en ik kan zo snel geen stroom/draad/weerstandstabel vinden om mijn inbreng te onderbouwen. |
Mijn vertrouwen in jouw deskundigheid is heel groot. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 11:33 Onderwerp: |
|
|
volgens mij zijn er nu 3 grote merken movers op de markt, Truma, Reich en Powr-mover. In tests heb ik gelezen dat er niet veel verschil in vermogen is. Dus zal de opgenomen stroom ook niet veel van elkaar verschillen. Maar nogmaals, bij een lage spanning van 12 volt, is de draaddikte van groot belang omdat het spanningsverlies relatief groot is.
De hoogspanningsleidingen voeren niet voor niks 380KV
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Ben
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 33 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 12:22 Onderwerp: |
|
|
Lex M schreef: | Johan de Jong schreef: | Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen. |
Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch???? |
Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven.
Dus bij 700 W van de 12-volts accu naar de omvormer 700/12 is dat ca 60 amp/3 en geeft dat zelfs 20 mm2 (hoeft maar een kort stukje te zijn).
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 6 amp/3 komt uit op 2 mm2.
En dat allemaal omdat in Frankrijk de aardappelen gekookt moeten worden _________________ BIOD 300L bj 1981 |
|
Terug naar boven |
|
|
Ben
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 33 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 12:30 Onderwerp: |
|
|
Ben schreef: | Lex M schreef: | Johan de Jong schreef: | Jawel Bert, het kan allemaal. Ook met 3 a uit de paal. Zelfs zonder paal!
Een goeie accu die net als bij een mover gedurende een beperkte tijd een hoge stroom ( 50-75A) kan leveren ( zie caravanhandboek) en een omvormer of ook wel inverter genoemd die het vermogen van 700W aankan en die worden ook genoeg aangeboden in de betere kampeercatalogi , kun jij je prak bestralen. |
Johan, heb je enig idee welke draaddikte je daarvoor nodig hebt?
Ik sprak een dezer dagen met iemand van Powr-mover. Zij gebruiken 10 mm2. En die worden nogal heet, gedurende die korte tijd.
Kortom, theoretisch kan het, maar practisch???? |
Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven.
Dus bij 700 W van de 12-volts accu naar de omvormer 700/12 is dat ca 60 amp/3 en geeft dat zelfs 20 mm2 (hoeft maar een kort stukje te zijn).
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 6 amp/3 komt uit op 2 mm2.
En dat allemaal omdat in Frankrijk de aardappelen gekookt moeten worden |
Correctie:
Verder van omvormer (220V) naar de veelbesproken magnetron wordt dat globaal 700/220 = 3 amp/3 komt zelfs uit op 1 mm2.
Blijft toch dat de piepers gekookt moeten worden _________________ BIOD 300L bj 1981 |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 13:05 Onderwerp: |
|
|
Ben schreef: | Ik hanteer altijd als veilig 3 amp per mm2, misschien iets overdreven. |
In http://www.caravanhandboek.nl hanteren we zelfs 2 Amp per mm2 als veilig. Misschien erg overdreven ??? _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 15:02 Onderwerp: |
|
|
Met onderstaande gegeven kunnen jullie het allemaal zelf uitrekenen en je eigen keuze maken. Omdat ik na 55 jaar alle schoolboeken had weggegooid werd het google.
De koperdraad weerstandtabel:
1,5mm2 - 12.1 mili ohm per meter (ohm is weerstand is R in de formule
2.5 - 7,41
4 - 4,61
6 - 3.08
10 - 1.83
16 - 1.15
25 - 0.727 uit www.et-installateur.nl
(Link hersteld; Frank)
De formule is V(olt)=I(stroom in A) X R ( weerstand in ohm)
Watt = V X I ofwel Ampere
Stel we hebben 10 meter ( heen en terug rekenen!) 10mm2 kabel en sturen daar 60 ampere door
De weerstand van de draad is 0,0183 ohm X 60 A geeft een spanningsverlies van 1.098 Volt, dwz we zijn al bijna 10% van het vermogen kwijt en dan nog het vermogensverlies ofwel de warmte ontwikkeling in de kabel. Dat is dus 60X 1,1 V= 66 watt. Dat is vergelijkbaar met de warmteafgifte van een normale gloeilampvan 75w.
Nu is dat voor kort en repeterend gebruik geen probleem, die warmteont-wikkeling zal niet snel problemen geven, belangrijk is dat de spanningsval niet te groot wordt. ( zie hiervoor mijn probleem 6mm2 voeding op de mover)
Bij langdurig gebruik, bijv. Koelkast op accu tijdens het rijden.
koelkast = 100 watt:12v=8ampere continue.
Een 6 mm2 kabel van accu naar koelkast v.v. stel 15 mtr
15x0.0038X8=0.37volt spanningsverlies en 3watt vermogensverlies. En dat is zeer acceptabel.
2a3 ampere per mm2 is dus voor continuegebruik absoluut veilig en geeft op deze caravan afstanden weinig spanningsverlies. Bij kort gebruik mag de stroomsterkte best wat hoger zijn, tenzij een te grote spanningsval gaat ontstaan waardoor de mover niet moovt en de piepers alsnog op het gas moeten.
Ik hoop niet dat ik kommafouten heb gemaakt, maar zoals gezegd ik stam uit de tijd van de rekenlineaal(wie weet nog wat dat is?) en toen leerde je dat wel af of aan.
Kunnen jullie hier wat mee?
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
Ben
Geregistreerd op: 03 Nov 2003 Berichten: 33 Woonplaats: Nijmegen
|
Geplaatst: Ma 30 Jan 2006 16:48 Onderwerp: |
|
|
Johan de Jong schreef: |
Ik hoop niet dat ik kommafouten heb gemaakt, maar zoals gezegd ik stam uit de tijd van de rekenlineaal(wie weet nog wat dat is?) en toen leerde je dat wel af of aan.
Kunnen jullie hier wat mee?
groeten,
Johan |
Beste Johan,
Bedankt voor de opfriscursus van de "Wet van Ohm". Het is toch allemaal zo simpel en een rekenlineaal heb ik ook nog.
Groet, Ben _________________ BIOD 300L bj 1981 |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006 01:33 Onderwerp: |
|
|
Ik heb altijd geleerd dat P(Watts)=U(Volts)xI(Ampères) en V=snelheid.
Schoonheidsfoutje zullen we maar denken! _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Di 31 Jan 2006 01:45 Onderwerp: |
|
|
nee Abel, generatieverschil. Ik benoem de begrippen nog vanuit de 50 en 60er jaren, maar ik neem aan dat je mijn uitleg wel begrijpt .
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|