"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Is een trekhaak achterop de caravan toegestaan?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Di 31 Jan 2006 01:37    Onderwerp: Is een trekhaak achterop de caravan toegestaan? Reageren met citaat

Op mijn Extase had ik achterop het chassis een trekhaak gemonteerd waarop het fietsenrek, dat ook op de autotrekhaak paste
, werd geplaatst. Compleet met nummerplaat en verlichting.
Ik heb daar jaren mee door vele landen gereden en nooit een probleem gehad. Het is heel handig, omdat je dan ook de fietsen op de auto kunt meenemen, bijv. om een stad te bekijken etc.
Maaaar, mag dat ook?
Ik ben benieuwd of iemand daar uitsluitsel over kan geven.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2006 22:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan, dat is een mooie vraag om eens hier neer te leggen: www.infopolitie.nl

Succes!
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Do 02 Feb 2006 22:42    Onderwerp: Re: Is een trekhaak achterop de caravan toegestaan? Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Maaaar, mag dat ook?
Ik ben benieuwd of iemand daar uitsluitsel over kan geven.

Ik kan geen reden bedenken waarom niet.
Tenzij je veranderingen in het onderstel gaat aanbrengen die de typegoedkeuring geweld aan doen..
Eerder op een 400 deze constructie gezien:



Overigens heb ik op een andere manier gerealiseerd wat jij wilt.
Op de dissel heb ik een dwarsbalk met daarop een trekkogel gemonteerd, vastgezet met beugels.
Op die kogel komt zo'n simpel, V-vormig rek waaraan 2 fietsen gehangen kunnen worden.

Dat rek kan ook op de trekkogel van de auto geplaatst worden.


Peter schreef:
Johan, dat is een mooie vraag om eens hier neer te leggen: www.infopolitie.nl

Vertrouw niet teveel op uitspraken van de politie.
In korte tijd heb ik politieman S op een ander forum reeds 2x betrapt op een fout antwoord Crying or Very sad
Misschien is het Kenniscentrum van de politie een betere optie.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120


Laatst aangepast door Lex M op Za 04 Feb 2006 16:48; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 00:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Tot nu zijn de antwoorden die ik van die site heb zien komen erg goed onderbouwd geweest.
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 01:48    Onderwerp: Reageren met citaat

OK Lex zo kan het ook, maar ik wil de fietsen niet op de dissel maar achterop hebben. Is nu ook met een OmniBike gerealiseerd, maar ik mis de mogelijkheid ze ook op de auto mee te nemen.
Ik heb de door jullie aangegeven sites bekeken, maar ik denk dat ik bij de RDW en/of de ANWB uitkom. Maar wie weet heeft iemand op dit forum ook nog een suggestie.
Bij mijn weten is de door Lex gebruikte fietsdrager, je ziet hem veel, toch niet toegestaan omdat de wielen de uitstraling van de achterlichten kunnen hinderen en er geen lichtbalk aan zit. En mij ging het om het antwoord op de vraag wat mag en wat mag niet volgens de wet/voorschriften
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 07:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Johan de Jong schreef:
Bij mijn weten is de door Lex gebruikte fietsdrager, je ziet hem veel, toch niet toegestaan omdat de wielen de uitstraling van de achterlichten kunnen hinderen en er geen lichtbalk aan zit.

Losse licht/kentekenbalkjes zijn ook verkrijgbaar.

Johan de Jong schreef:
Ik heb de door jullie aangegeven sites bekeken, maar ik denk dat ik bij de RDW en/of de ANWB uitkom.

Heb niet al te veel vertrouwen in de antwoorden die je krijgt van die instanties. Ik heb ervaring Wink
Je enige echte houvast is het Voertuigreglement. Veel plezier met het zoeken op http://wetten.overheid.nl/

Helaas is het veel gemakkelijker 'bewijs' te vinden dat iets niet mag (1 tegenspraak is voldoende), dan dat iets wel mag.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 20:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Een trekhaakkogel mag je op je auto of je caravan hebben als basis voor een lastdrager. Juridisch wordt een trekhaak los gezien van het slepen of trekken van aanhangers.

Met dank aan infopolitie.nl...
Rolling Eyes Embarassed Rolling Eyes
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 20:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Een trekhaakkogel mag je op je auto of je caravan hebben als basis voor een lastdrager. Juridisch wordt een trekhaak los gezien van het slepen of trekken van aanhangers.

Met dank aan infopolitie.nl...
Rolling Eyes Embarassed Rolling Eyes

Zeer logisch, maar ik betwijfel of dit antwoord alles omvat.
Een trekhaak op de auto, is dat niet een goedgekeurd ding?
En als tbv van de montage van een trekhaak op de caravan veranderingen aan het onderstel gemaakt worden?
Nogmaals: zekerheid is slechts te verkrijgen met behulp van het Voertuigreglement.
Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 03 Feb 2006 20:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:
Peter schreef:
Een trekhaakkogel mag je op je auto of je caravan hebben als basis voor een lastdrager. Juridisch wordt een trekhaak los gezien van het slepen of trekken van aanhangers.

Met dank aan infopolitie.nl...
Rolling Eyes Embarassed Rolling Eyes

Zeer logisch, maar ik betwijfel of dit antwoord alles omvat.
Een trekhaak op de auto, is dat niet een goedgekeurd ding?
En als tbv van de montage van een trekhaak op de caravan veranderingen aan het onderstel gemaakt worden?
Nogmaals: zekerheid is slechts te verkrijgen met behulp van het Voertuigreglement.
Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink Wink


In het Voertuigreglement wordt het niet verboden.
Aan een auto mag je best een ongekeurde trekhaak bouwen, maar dan mag je er niet mee trekken. Je mag er dan wel een twinnyload op plaatsen. Gelukkig is een ongekeurde constructie niet voor de zelfde prijs te maken als een gekeurde....

Moet een omnibike fietsenrek gekeurd worden? Of dat rek op jouw foto?
Terug naar boven
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Zo 05 Mrt 2006 00:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij het opruimen en doorbladeren van een jaargang KCK-s trof ik het nr van okt 05 pag70 en jan. 06 pag 83 een foto en opmerkingen over een trekhaak achter op het caravanchassis tbv een fietsendrager. Hoewel dit niet de absolute garantie geeft dat het wettelijk mag maar het werd hier niet tegengesproken. Er is wel een kenteken en verlichting op vereist. Witte plaat met nr van de caravan bij >750kg en nr van de auto bij < 750kg.
Groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
tent-mens



Geregistreerd op: 04 Sep 2007
Berichten: 155
Woonplaats: Hengelo

BerichtGeplaatst: Zo 24 Jul 2016 00:23    Onderwerp: Trekhaak achterop de caravan(?!) Reageren met citaat

Zie in de buurt al enige jaren achtereen zo'n caravan, en wil toch bij gelegenheid vragen....... Wat heeft u achterop?

Het is een vaste knobbel; stel een stevige, voor de zwaardere, e-fiets WEL geschikte fietsdrager! Accu's richting de trekhaak opbergend. KAN het chassis en gewichtsverdeling plus een 50 kg druk op de autotrekhaak bereikt worden? Enkelen "onder ons" zetten de e-fiets's binnen; menig fietsdrager is te licht voor twee E's naar we ervaren.

Een caravannetje is geen camper, waar een brommer achterop kan!
_________________
3K 350TLE (1988) getrokken door "Zilveren" koets (Peugeot Partner 1.6/2006). v.h. "Gouden koets" (Citroën Berlingo 1.8 1998)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
cerbere



Geregistreerd op: 28 Sep 2005
Berichten: 634
Woonplaats: Rijswijk z-h

BerichtGeplaatst: Wo 27 Jul 2016 17:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik kan mij een bericht van een duitser herinneren over een trekhaak achterop zijn Dethlef oldtimer. In duitsland zijn ze nog strenger dan hier. alles moet "eigetragen"zijn door de TUV. Zijn trekhaak was eigetragen met als kanttekening Alleen voor fietsendrager. Bij De Weg: Hybrides die niets mogen trekken hebben ook een trekhaak alleen voor een fietsendrager.
_________________
Groetjes Bianca en Roy

2005-2007 Biod 300 1982 (is verkocht!)
2006-2013 Biod 400T 1987 (is verkocht!)
2008-2015 MKP Petit (is verkocht!)
2013-???? Biod 420 TD 2000
+ Citroen grand C4 picasso blue Hdi 120 A6 2017
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 28 Jul 2016 00:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor driebanders en albinoos: De Thule drager Elite G2 mag 60 kilo dragen.
Het is geen trekhaak, maar wel zeer geschikt voor beide uitvoeringen, zo heb ik nu ondervonden.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.