Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:09 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | Mijn vraag van za 11-2 herhalend: Is de diameter van de c.s. in de caravan naar de koelkast voldoende groot? En zo niet, is het zonder al te veel sloopwerk wel mogeljik om die te vervangen? Ik vermoed dat hij in de isolatie is opgenomen en dat je, om hem te vervangen, nogal wat overhoop moet halen. Maar misschien vergis ik mij. |
Je kunt de diameter van de voeding van de koelkast natuurlijk ook meten.
Ik weet het niet, maar ik verwacht dat de diameter van de constante stroomdraad 2,5 mm2 is. Je kunt die natuurlijk ook zelf meten.
Als ik het goed heb, wordt de kabelboom vanaf de stekker langs de chassisbalk naar onder de hangkast gevoerd. Daar gaat hij naar binnen naar een verdeelblok.
Je zou deze kabelboom kunnen vervangen door een 13draad.
De draden voor de koelkast liggen in flexibele elektriciteispijp in de goot van de romp. In het keukenkastje zit een doos. Als ik het me goed herinner.
De moderne 13draad bestaat uit 5x 2,5 mm2 en 8x 1,5mm2. Zie http://www.caravanhandboek.nl bij Stekkers _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:18 Onderwerp: |
|
|
Bedankt Lex voor je antwoord. Ik heb hier al veel aan.
Natuurlijk kan ik het zelf ter plekke nagaan, maar dat is op dit ogenblik een beetje lastig, dat moet nog even wachten totdat de caravan weer naar buiten mag. En ik wilde gewoon graag nu weten of aan dit onderdeel ook nog wat te klussen valt.
Waar ik wel mee zit is, dat, als ik het goed begrijp, op een 13-polig stekker (WeSt bijvoorbeeld) geen 4 mm2 draden aangesloten kunnen worden? Of is dat niet zo? _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:23 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | Waar ik wel mee zit is, dat, als ik het goed begrijp, op een 13-polig stekker (WeSt bijvoorbeeld) geen 4 mm2 draden aangesloten kunnen worden? Of is dat niet zo? |
Die zouden wel eens te dik kunnen zijn.
Maar de caravanindustrie vertrouwt er blijkbaar op dat 2,5 mm2 voldoende is.
Dat zal dus wel zo zijn.
Zorg wel dat de verbindingen pico bello zijn. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:41 Onderwerp: |
|
|
Dus de aanbeveling in het Caravan Handboek in Tips - Bedrading om voor de C.S. 4 mm2, nog beter 6 mm2 te gebruiken, is wel juist maar niet uitvoerbaar. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:45 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | Dus de aanbeveling in het Caravan Handboek in Tips - Bedrading om voor de C.S. 4 mm2, nog beter 6 mm2 te gebruiken, is wel juist maar niet uitvoerbaar. |
In feite stamt het verhaal nog uit het 7draadstijdperk. Er is een zeer ruime veiligheidsmarge genomen.
Je kunt natuurlijk ook altijd het Engelse systeem toepassen met 2x 7draad _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 00:45 Onderwerp: |
|
|
Op een 7-polige past in ieder geval vierkwadraat.
Of het op een 13-polige niet past, weet ik niet, maar je zou de draad daar wat kunnen verjongen, (als ik me de term nog goed herinner) daar schijn je niet al te veel mee te verliezen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 01:02 Onderwerp: |
|
|
OK. 2 maal 7-polig lijkt mij toch wat omslachtig en er moet een tweede bevestigingsplaat voor de stekker komen, maar het is op zich een goede oplossing. Als het met 1 stekker lukt, dan liever. Ik ga het daarom toch maar proberen met een WeSt en zonodig 'verjongen' _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Di 14 Feb 2006 08:40 Onderwerp: |
|
|
Leen schreef: | OK. 2 maal 7-polig lijkt mij toch wat omslachtig en er moet een tweede bevestigingsplaat voor de stekker komen, maar het is op zich een goede oplossing. Als het met 1 stekker lukt, dan liever. Ik ga het daarom toch maar proberen met een WeSt en zonodig 'verjongen' |
Ik zou het maar gewoon doen, zonder verjongen.
Trouwens bij verjongen maak je 'flessenhalzen'.
Er rijden duizenden caravans rond met standaard 13draad. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006 00:29 Onderwerp: |
|
|
Vanmiddag bij de automaterialenzaak langs geweest. Gekeken of op een 13-polige stekkerdoos 4 mm2 draad kan worden aangesloten. Ik overtuig graag mezelf, weet je.
Nou dus niet, 1 of 2 zou nog wel gaan, maar 4 stuks 4 mm2 + 8 stuks 0,75 mm2 gaat niet. De doorvoer is te klein.
Omdat ik toch aan 4 mm2 wil vasthouden moet het dus maar de engelse oplossing worden.
Lex schreef:
Citaat: | Er rijden duizenden caravans rond met standaard 13draad. |
Dat zal wel, er was geen keus, er was al voor hen gekozen
Citaat: | In feite stamt het verhaal nog uit het 7draadstijdperk. Er is een zeer ruime veiligheidsmarge genomen |
In het voortreffelijke Caravanhandboek Tips/Bedrading kwam ik een berekening tegen over het spanningsverlies bij dunnere draad. Die berekening had niets te maken met veiligheidsmarges. Overigens niet onbelangrijk toch, kan soms oorzaak zijn van schroeiluchten.
Omdat een absortiekoelkast met 12 V toch al niet zo goed presteert, houd ik het toch maar bij 4 mm2 _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006 01:15 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Omdat een absortiekoelkast met 12 V toch al niet zo goed presteert, houd ik het toch maar bij 4 mm2 |
4 mm2 op de auto en 2,5 mm2 op de caravan is voldoende. Je verbetert er niets mee, dat 12 V element is net mooi voor onderweg, maar verder is het nergens goed voor. Ik heb het nu een paar jaar zo en heb geen klachten mbt veiligheid of kwaliteit. |
|
Terug naar boven |
|
|
Leen
Geregistreerd op: 05 Feb 2006 Berichten: 134 Woonplaats: Maarn
|
Geplaatst: Wo 15 Feb 2006 01:34 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | 4 mm2 op de auto en 2,5 mm2 op de caravan is voldoende. Je verbetert er niets mee, dat 12 V element is net mooi voor onderweg, maar verder is het nergens goed voor. Ik heb het nu een paar jaar zo en heb geen klachten mbt veiligheid of kwaliteit. |
Dat maakt niet uit voor de keuze van de stekkers. De aansluiting van de 4 mm2 draden op een 13-polige stekkerdoos op de auto lukt ook niet. _________________ Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|