Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Zo 09 Apr 2006 20:01 Onderwerp: aanhangergewicht, extra beperking |
|
|
Ik bezit sinds kort een Peugeot Partner HDI 1.6 ltr. 66kW.
Max. aanhangwagengewicht 1100 kg.
De nieuwe 16 kleppen motor is nog niet in de handleiding opgenomen. Wel in een losse bijlage.
In tegenstelling tot alle andere uitvoeringen geldt volgens de bijlage voor genoemde auto een beperking, deze luidt:
"Het maximum toegestane treingewicht en de aanhangergewichten gelden tot een hoogte van maximaal 1000 meter; het opgegeven aanhangwagengewicht dient voor elke extra 1000 meter met 10% te worden verminderd."
In de verkoopdocumentatie en het verkoopgesprek, waar nadrukkelijk op deze materie werd ingegaan, is deze beperking niet genoemd. Ook het kentekenbewijs noemt enkel de 1100 kg.
Met de genoemde beperking wordt de 1100 kg op bijvoorbeeld de Fluelapass (2400m) tot 950 kg beperkt.
Mijn vragen zijn de volgende:
- Is zo'n beperking in (een bijlage bij) de gebruiksaanwijzing van een auto rechtsgeldig als het gaat om garantiegeschillen die zouden kunnen optreden?
- Is deze beperking wettelijk? M.a.w.: Ben ik met 1100 kg totaal aanhangwagengewicht achter genoemde Peugeot boven 1000 meter in overtreding?
- Wat kan ik doen richting dealer en importeur? _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:03; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 09 Apr 2006 20:57 Onderwerp: |
|
|
Nu hoop ik, dat ik het me goed herinner uit eerdere discussies: Bij Renault halen ze ook zulke kunstjes uit en dan kun je dat treingewicht terugvinden op een plaatje onder de motorkap.
Misschien is dat bij jouw auto ook zo? Want dat plaatje is ook bekend bij oom agent.
Verder zou je jouw vraag eens kunnen droppen bij de makers van www.caravantrekker.nl?
Succes! |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Di 11 Apr 2006 21:57 Onderwerp: |
|
|
Peter schreef: | Nu hoop ik, dat ik het me goed herinner uit eerdere discussies: Bij Renault halen ze ook zulke kunstjes uit en dan kun je dat treingewicht terugvinden op een plaatje onder de motorkap.
Misschien is dat bij jouw auto ook zo? Want dat plaatje is ook bekend bij oom agent.
Verder zou je jouw vraag eens kunnen droppen bij de makers van www.caravantrekker.nl?
Succes! |
Bedankt voor de reactie Peter.
Ik heb de vraag geplaatst op www.caravantrekker.nl en anwb forum.
Op beide sites uiteenlopende reacties.
Er wordt zelfs gesuggereerd dat het altijd al zo geweest is.
Mijn Peugeot dealer kende het probleem nog niet.
Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:06; in totaal 3 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Di 11 Apr 2006 23:29 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten |
Je hebt helemaal gelijk!
Goede reis! |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006 21:36 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten |
Waar ik nou benieuwd naar ben is de verhouding tussen het eigen gewicht van het trekkende voertuig en het daadwerkelijke gewicht van de caravan tijdens de reis. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Do 20 Apr 2006 22:38 Onderwerp: |
|
|
Egbert schreef: | Citaat: | Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten |
Waar ik nou benieuwd naar ben is de verhouding tussen het eigen gewicht van het trekkende voertuig en het daadwerkelijke gewicht van de caravan tijdens de reis. |
Waarom? |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Za 22 Apr 2006 08:52 Onderwerp: |
|
|
Je weet wat je caravan mag wegen, en je gaat een andere auto kopen dan zorg je toch voor wat overwicht van de trekauto, zeker als je er de heuvels mee in wil, zou ik denken. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Zo 23 Apr 2006 00:06 Onderwerp: |
|
|
Niet alleen overwicht, maar ook een beetje ruime trekkracht, lijkt me zo? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Wo 24 Mei 2006 13:28 Onderwerp: |
|
|
Egbert schreef: | Je weet wat je caravan mag wegen, en je gaat een andere auto kopen dan zorg je toch voor wat overwicht van de trekauto, zeker als je er de heuvels mee in wil, zou ik denken. |
Beste Egbert,
Je mist denk ik de probleemstelling:
Trekkracht auto dik in orde.
Max. aanhangergewicht in orde.
Gewichtsverhouding 70%
Alles in orde dus, goed uitgekeken bij koop auto. Is overigens derde exemplaar van dit type.
Probleem is echter dat Peugeot NA DE KOOP in de handleiding met genoemde beperking boven 1000m+NAP komt. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:06; in totaal 2 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Lex M
Geregistreerd op: 01 Nov 2003 Berichten: 2314
|
Geplaatst: Wo 24 Mei 2006 17:02 Onderwerp: |
|
|
Hans Plantinga schreef: | Trekkracht auto dik in orde.
Max. aanhangergewicht in orde.
Gewichtsverhouding 70%
Probleem is echter dat Peugeot NA DE KOOP in de handleiding met genoemde beperking boven 1000m+NAP komt. |
Hans, ik doe ook nog even een duit in het zakje
Antwoorden van Bert en Menno zijn in het algemeen betrouwbaar.
Ik heb eerder eens een berichtenwisseling gehad met RDW mbt sommige teksten op hun webstek.
Die zijn dubbelzinnig en/of voor de goede lezer fout.
Uiteindelijk gaf men toe dat mijn interpretatie juist was, maar ze lieten het zo om het voor de gemiddelde (slechte?) lezer begrijpelijk te houden.
Ook in instructieboekjes van Renault staat wel onzin gedrukt over treinmassa's, waarschijnlijk ook om het simpel te houden
Ik vraag me af of dat in jou geval ook zo is.
Ik denk dat Peugeot twee zaken door elkaar haalt, waarschijnlijk ook om het simpel te houden
Het is bekend dat de trekkracht afneemt naarmate je hoger komt.
Ze lijken te rekenen met 10% per 1000 m. Tot zover niks mis mee.
Maar dat combineren ze dan met het toegestane maximum trekgewicht.
Imho heeft dat laatste voornamelijk te maken met de constructie van de auto in combinatie met de trekhaak.
(Wettelijk is er daarom niets aan de hand, zoals gezegd.)
Mijn analyse is geheel in lijn met de uitslag van caravantrekker.nl
Daarom zou ik me er in het geheel niet druk om maken.
Het is wel goed dat Peugeot eens heel goed nadenkt over hun uitspraak en als ze hem handhaven, motiveert. _________________ Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120 |
|
Terug naar boven |
|
|
Egbert
Geregistreerd op: 30 Aug 2005 Berichten: 72
|
Geplaatst: Wo 24 Mei 2006 20:23 Onderwerp: |
|
|
Hallo Hans,
Over de trekkracht hoef je je met de huidige generatie diesel motoren ook geen zorgen te maken, waar ik benieuwd naar was is de verhouding tussen het gewicht van het trekkende voertuig en de caravan.
Nederlanders hebben over het algemeen een erg licht voertuig voor de caravan, in Nederland is dat niet snel een probleem maar in de bergen is dat anders en dan met name tijdens de afdalingen.
Veel succes !!
Egbert |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Wo 28 Jun 2006 23:02 Onderwerp: gewichtsverhouding |
|
|
Caravan weegt op reis 72 a 75% van auto.
Caravantrekker.nl is voor mijn combinatie gul met sterren!
Opvallend is overigens het brandstofverbruik. April/mei jl. naar Roemenie geweest. Verbruik met caravan ca. 1:15 a 1:16. Bij af en toe "LKW-surfen" op de autobahn (>3 sec afstand) 1:17!
Egbert schreef: | Hallo Hans,
Over de trekkracht hoef je je met de huidige generatie diesel motoren ook geen zorgen te maken, waar ik benieuwd naar was is de verhouding tussen het gewicht van het trekkende voertuig en de caravan.
Nederlanders hebben over het algemeen een erg licht voertuig voor de caravan, in Nederland is dat niet snel een probleem maar in de bergen is dat anders en dan met name tijdens de afdalingen.
Veel succes !!
Egbert | _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
|