"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

totaal gewicht
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
harmen



Geregistreerd op: 06 Apr 2006
Berichten: 1

BerichtGeplaatst: Di 25 Apr 2006 22:06    Onderwerp: kogeldruk Reageren met citaat

Een op de weg achter een auto gekoppelde caravan dient bij een controle-weging, volgens formeel voorschrift, ten allen tijde vastgekoppeld te blijven aan de auto!
(Let daar zelf dus ook goed op.)
Een andere wijze van wegen is onrechtmatig, althans in Nederland!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 10 Mei 2006 13:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Over totaal gewicht gesproken...

Volgens het originele plaatje weegt mijn Extase 4L 510 kg.
Voordat ik ging pakken wilde ik het leeggewicht toch nog even checken. Dus ik van 't weekend naar de weegbrug... Shocked 720 kg!

Terug naar huis rijdend vroeg ik me af of we alleen ondergoed mee konden nemen. Er blijft immers 30 kilo over voordat ik aan de 750 zit die hij maximaal wegen mag. Gelukkig bleek bij thuiskomst dat de hele tenten-en-luifel-en-stokken-troep nog onder de banken lag, dat wist ik niet meer. Ik dacht dat hij echt leeg was.
Maar via de weegschaal uitladend kwam ik op niet meer dan 50 kg dat ik uit de caravan droeg. Toen waren echt alle kastjes en hoekjes veegschoon. Mijn laadvermogen voor vier personen is dus maar 80 kilo...

Dit betekent dat mijn caravan leeg niet 510, maar 670 kg weegt! Volgens het originele plaatje bedroeg het 'aflevergewicht' 510 kg, zodat 240 kilo laadvermogen over zou blijven. Dat is dus in de praktijk 160 kg minder.

Waar komt dat idiote verschil vandaan? Weet iemand dat?
Zou die 510 kg soms gelden voor een antieke Extase zonder voorzieningen zoals koelkast, kachel of zelfs zonder interieur?

Voor de goede orde: die 670 kg weegt mijn caravan dus met het gewone vaste interieur + kussens, de kachel, koelkast en het reservewiel.
Maar ZONDER alle andere losse attributen zoals bijvoorbeeld de bijbehorende tenten en stokken, de gasfles, keukengerei, bagage etc. etc.

Heeft iemand anders eerder ook wel eens zo'n verschil tussen zelf gemeten leeggewicht en 'aflevergewicht' op het plaatje gehad? Rolling Eyes
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 10 Mei 2006 19:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Vroeger werd nogal eens "naar de verkoper" gerekend en vergat men bij de weging de kussens, kachel, koelkast, reservewiel en nog wat zaken, waarvan je voordien het vermoeden had, dat het standaard meegewogen werd.

Er zijn idiote verschillen waargenomen...
Terug naar boven
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Wo 10 Mei 2006 19:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan maar wat Helium in de banden , Peter.
Dat deden ze bij de Volkswagen Golf ook om de auto in een andere belastingsklasse te krijgen.
Als de typegoedkeuring van de Extase stamt van de begintijd dat de Extase op de weg kwam dan kan het wel kloppen, want deze werden met dunner triplex gebouwd.
En soms werd achteraf pas de koelkast ingebouwd( +/_ 20 kg. ?)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 11 Mei 2006 13:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ach, Cruijff zei het al: elluk nadeel hepze voordeel.
Eerst wou mijn andere helft de fietsen meenemen in de caravan, ik schrok al van dat idee alléén al Shocked want de kans op interieurbeschadigingen wordt dan wel erg groot.
Nu gaan de fietsen op de auto en blijft de caravan vrijwel leeg, wel zo lekker als je op je trektochten onderweg het keukentje van je sfeervolle caravannetje kunt gebruiken zonder je nek te breken over stapels troep.

Ik ben overigens benieuwd of onze mede-stamgast Johan de Jong weet waar het aflevergewicht op het plaatje van de later gebouwde Extases op gebaseerd is. Hij heeft me op dit forum eerder al eens aan kennis uit de eerste hand geholpen. Very Happy
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.