Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
harmen
Geregistreerd op: 06 Apr 2006 Berichten: 1
|
Geplaatst: Di 25 Apr 2006 22:06 Onderwerp: kogeldruk |
|
|
Een op de weg achter een auto gekoppelde caravan dient bij een controle-weging, volgens formeel voorschrift, ten allen tijde vastgekoppeld te blijven aan de auto!
(Let daar zelf dus ook goed op.)
Een andere wijze van wegen is onrechtmatig, althans in Nederland! |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Wo 10 Mei 2006 13:24 Onderwerp: |
|
|
Over totaal gewicht gesproken...
Volgens het originele plaatje weegt mijn Extase 4L 510 kg.
Voordat ik ging pakken wilde ik het leeggewicht toch nog even checken. Dus ik van 't weekend naar de weegbrug... 720 kg!
Terug naar huis rijdend vroeg ik me af of we alleen ondergoed mee konden nemen. Er blijft immers 30 kilo over voordat ik aan de 750 zit die hij maximaal wegen mag. Gelukkig bleek bij thuiskomst dat de hele tenten-en-luifel-en-stokken-troep nog onder de banken lag, dat wist ik niet meer. Ik dacht dat hij echt leeg was.
Maar via de weegschaal uitladend kwam ik op niet meer dan 50 kg dat ik uit de caravan droeg. Toen waren echt alle kastjes en hoekjes veegschoon. Mijn laadvermogen voor vier personen is dus maar 80 kilo...
Dit betekent dat mijn caravan leeg niet 510, maar 670 kg weegt! Volgens het originele plaatje bedroeg het 'aflevergewicht' 510 kg, zodat 240 kilo laadvermogen over zou blijven. Dat is dus in de praktijk 160 kg minder.
Waar komt dat idiote verschil vandaan? Weet iemand dat?
Zou die 510 kg soms gelden voor een antieke Extase zonder voorzieningen zoals koelkast, kachel of zelfs zonder interieur?
Voor de goede orde: die 670 kg weegt mijn caravan dus met het gewone vaste interieur + kussens, de kachel, koelkast en het reservewiel.
Maar ZONDER alle andere losse attributen zoals bijvoorbeeld de bijbehorende tenten en stokken, de gasfles, keukengerei, bagage etc. etc.
Heeft iemand anders eerder ook wel eens zo'n verschil tussen zelf gemeten leeggewicht en 'aflevergewicht' op het plaatje gehad? _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Wo 10 Mei 2006 19:09 Onderwerp: |
|
|
Vroeger werd nogal eens "naar de verkoper" gerekend en vergat men bij de weging de kussens, kachel, koelkast, reservewiel en nog wat zaken, waarvan je voordien het vermoeden had, dat het standaard meegewogen werd.
Er zijn idiote verschillen waargenomen... |
|
Terug naar boven |
|
|
abel
Geregistreerd op: 28 Apr 2004 Berichten: 933 Woonplaats: Noordwolde
|
Geplaatst: Wo 10 Mei 2006 19:52 Onderwerp: |
|
|
Dan maar wat Helium in de banden , Peter.
Dat deden ze bij de Volkswagen Golf ook om de auto in een andere belastingsklasse te krijgen.
Als de typegoedkeuring van de Extase stamt van de begintijd dat de Extase op de weg kwam dan kan het wel kloppen, want deze werden met dunner triplex gebouwd.
En soms werd achteraf pas de koelkast ingebouwd( +/_ 20 kg. ?) _________________ Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage) |
|
Terug naar boven |
|
|
Peter Glas
Geregistreerd op: 26 Aug 2004 Berichten: 86 Woonplaats: Barsingerhorn
|
Geplaatst: Do 11 Mei 2006 13:25 Onderwerp: |
|
|
Ach, Cruijff zei het al: elluk nadeel hepze voordeel.
Eerst wou mijn andere helft de fietsen meenemen in de caravan, ik schrok al van dat idee alléén al want de kans op interieurbeschadigingen wordt dan wel erg groot.
Nu gaan de fietsen op de auto en blijft de caravan vrijwel leeg, wel zo lekker als je op je trektochten onderweg het keukentje van je sfeervolle caravannetje kunt gebruiken zonder je nek te breken over stapels troep.
Ik ben overigens benieuwd of onze mede-stamgast Johan de Jong weet waar het aflevergewicht op het plaatje van de later gebouwde Extases op gebaseerd is. Hij heeft me op dit forum eerder al eens aan kennis uit de eerste hand geholpen. _________________ Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|