"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

stabifix 3

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 08:55    Onderwerp: stabifix 3 Reageren met citaat

Om te beginnen: lijkt prima te werken. kraakt af en toe, maar dat schijnt zo te horen.

Maar nu het probleem: de sleutel. Als ik de stab. over de kogel dichtdruk, moet ik tot slot nog even kracht zetten naar beneden om de sleutel het laatste stukje te kunnen draaien. Dat is wat moeilijk, maar lukt wel. Als ik de stab los op slot wil zetten, moet ik dat ook doen. Dan kost het aandrukken/draaien echter zoveel moeite, dat ik bang ben dat ik het sleuteltje afbreek, of dat ik de boel straks niet meer van het slot krijg...

Kijk, stel ik sta ergens in Tsjechië ofzo, en dat ding doet het niet meer, of er zit een half sleuteltje in de stab... Wat moet ik dan?

De caravan staat nu in de stalling, dus jullie evt. tips komen pas met Pasen aan de orde, maar wie weete, zit de gouden tip erbij...
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 09:17    Onderwerp: Reageren met citaat

pm3 schreef:
Om te beginnen: lijkt prima te werken. kraakt af en toe, maar dat schijnt zo te horen.

Maar nu het probleem: de sleutel. Als ik de stab. over de kogel dichtdruk, moet ik tot slot nog even kracht zetten naar beneden om de sleutel het laatste stukje te kunnen draaien. Dat is wat moeilijk, maar lukt wel. Als ik de stab los op slot wil zetten, moet ik dat ook doen. Dan kost het aandrukken/draaien echter zoveel moeite, dat ik bang ben dat ik het sleuteltje afbreek, of dat ik de boel straks niet meer van het slot krijg...

Ik herken het probleem niet. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit problemen mee gehad heb.
Daarom heb ik de vraag gemaild aan John Sanders. Misschien herkent hij het.
pm3 schreef:
Kijk, stel ik sta ergens in Tsjechië ofzo, en dat ding doet het niet meer, of er zit een half sleuteltje in de stab... Wat moet ik dan?

Open laten maken en je standaardkoppeling monteren.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 19:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Lex M schreef:

pm3 schreef:
Kijk, stel ik sta ergens in Tsjechië ofzo, en dat ding doet het niet meer, of er zit een half sleuteltje in de stab... Wat moet ik dan?

Open laten maken en je standaardkoppeling monteren.


Die zal ik dan maar heel snel in de caravan leggen. Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 19:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Het zou kunnen, dat hij te strak is gesteld. Probeer de stelprop eens een klein tikkie terug te draaien, ik denk aan een kwart slag...
In ieder geval het slot even smeren met "Slotspray" of met siliconenspray van de aldi. NOOIT met WD 40!!!
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 20:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
In ieder geval het slot even smeren met "Slotspray" of met siliconenspray van de aldi. NOOIT met WD 40!!!

Wat kan er mis gaan met WD 40?
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Vr 24 Feb 2006 22:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Een cylinder kan heftig vast gaan zitten door wd 40. Ook in het slot zelf kan het flink mis gaan, heb ik begrepen. Ik heb het lang gebruikt en kreeg nooit iets anders uit het magazijn, maar als ze me er nu alleen al aan zien denken, gaat de deur op slot... Wink
Wat de oorzaak is van dat vastzitten, weet ik niet, dat zijn de ervaringen van anderen. Ik wil het volgende week wel eens navragen, als je behoefte hebt...
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 00:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Een cylinder kan heftig vast gaan zitten door wd 40. Ook in het slot zelf kan het flink mis gaan, heb ik begrepen. Ik heb het lang gebruikt en kreeg nooit iets anders uit het magazijn, maar als ze me er nu alleen al aan zien denken, gaat de deur op slot... Wink

Voor zover ik weet, is WD 40 hoofdzakelijk kruipolie, de smeereigenschappen schijnen niet zo bijzonder te zijn, maar of dat voor een slot een probleem moet zijn, is voor mij de vraag. Het hangt er natuurlijk wel van af, in welke situatie de WD 40 wordt gebruikt.
Je hebt het zelf lang gebruikt, maar het zijn niet je eigen nare ervaringen waarover je schrijft. Omdat WD 40 veel wordt gebruikt en zelfs als een wondermiddel wordt aangeraden, is het m.i. best interressant om te weten wat er bij welke toepassingen mis gaat met WD 40.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 01:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Het probleem is, dat ik af en toe een noodoplossing moet doen en dat daarbij wd 40 een fijn tovermiddel is, maar dat ik daarna, technisch gezien, niet meer op dat adres terugkom.

Het verschil tussen gewone kruipolie en wd 40 zou hierin moeten bestaan, dat wd 40 een smerende film achterlaat.
Die film schijnt dunner en minder werkzaam te zijn dan iedereen tot voor kort aannam.

Van gewone kruipolie is bekend, dat je na oplossing van het probleem, meteen met een goed smeermiddel aan de gang moet en dat anders de boel aan het roesten gaat.
Terug naar boven
Leen



Geregistreerd op: 05 Feb 2006
Berichten: 134
Woonplaats: Maarn

BerichtGeplaatst: Za 25 Feb 2006 10:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Het verschil tussen gewone kruipolie en wd 40 zou hierin moeten bestaan, dat wd 40 een smerende film achterlaat.
Die film schijnt dunner en minder werkzaam te zijn dan iedereen tot voor kort aannam.

Van gewone kruipolie is bekend, dat je na oplossing van het probleem, meteen met een goed smeermiddel aan de gang moet en dat anders de boel aan het roesten gaat.

Inderdaad, klinkt aannemelijk. WD 40 wordt gebruikt en aangeprezen o.m. als een vervanging van gewone smeerolie. En daarvoor deugt het niet, of je moet vaak terugkomen.
Voorheen gebruikte ik voor de smering van mijn fietsketting (derailleur) speciale kettingolie. Die olie was een beetje stroperig en kleverig. Voor het aantrekken van vuil natuurlijk niet zo'n gunstige eigenschap, maar de smerende werking was prima. Op een zeker moment was het niet meer leverbaar en werd mij WD 40 aangeraden. Gevolg: de ketting blijft langer schoon, maar is wel eerder versleten. Overigens roest was bij de ketting niet echt een probleem.
_________________
Vr. gr. Leen
Biod 400TL 1992 achter Skoda Oct. 1.6 Automaat (2011)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 12:52    Onderwerp: Re: stabifix 3 Reageren met citaat

pm3 schreef:
Maar nu het probleem: de sleutel. Als ik de stab. over de kogel dichtdruk, moet ik tot slot nog even kracht zetten naar beneden om de sleutel het laatste stukje te kunnen draaien. Dat is wat moeilijk, maar lukt wel. Als ik de stab los op slot wil zetten, moet ik dat ook doen. Dan kost het aandrukken/draaien echter zoveel moeite, dat ik bang ben dat ik het sleuteltje afbreek, of dat ik de boel straks niet meer van het slot krijg...

Ik heb er nog eens over zitten piekeren wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Ik kan één ding bedenken:
Het gebruikte passtuk is iets te dik om de Stabifix te kunnen plaatsen op de Peitz-pijp. Daarom hebben we enig geweld moeten gebruiken om het ding er op te krijgen.
Daarbij heeft het pijpje dat zichtbaar is bij geopende Stabifix3, een paar tikken van de hamer gekregen, zodat de rand daarvan ingedeukt is.
Misschien dat de oorzaak dat hij niet tot op het laatste soepel dicht gaat, wat wel zou moeten. Het zou dus kunnen dat met het uitdeuken van de rand van het bewuste pijpje het probleem weg is.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 23:47    Onderwerp: Re: stabifix 3 Reageren met citaat

Lex M schreef:

Ik kan één ding bedenken:
Het gebruikte passtuk is iets te dik om de Stabifix te kunnen plaatsen op de Peitz-pijp. Daarom hebben we enig geweld moeten gebruiken om het ding er op te krijgen.
Daarbij heeft het pijpje dat zichtbaar is bij geopende Stabifix3, een paar tikken van de hamer gekregen, zodat de rand daarvan ingedeukt is.
Misschien dat de oorzaak dat hij niet tot op het laatste soepel dicht gaat, wat wel zou moeten. Het zou dus kunnen dat met het uitdeuken van de rand van het bewuste pijpje het probleem weg is.


Daar kunnen we dan met Pasen wel even naar kijken. Moet je er wel zijn natuurlijk... Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 26 Feb 2006 23:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Daar kunnen we dan met Pasen wel even naar kijken. Moet je er wel zijn natuurlijk...


Schei jij ff uit, alsjeblieft! Als Lex moet werken in zijn vakantie, komt hij helemáál niet! Laughing Wink Laughing
Terug naar boven
pm3



Geregistreerd op: 02 Jan 2006
Berichten: 259
Woonplaats: Heusden

BerichtGeplaatst: Di 16 Mei 2006 23:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Het zou kunnen, dat hij te strak is gesteld. Probeer de stelprop eens een klein tikkie terug te draaien, ik denk aan een kwart slag...
In ieder geval het slot even smeren met "Slotspray" of met siliconenspray van de aldi. NOOIT met WD 40!!!


En dit was het dus. Minder strak is makkelijker op- en van slot te halen. Dus nu het goede midden zien te vinden tussen makkelijk te openen en goede demping... Zolang hij kraakt, is het goed, toch? Wink
_________________
vrgr, PP
BIOD Excellent 1981 met STABIFIX 3
recepten en reizen:
http://www.pm3.nl
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.