"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verkleurd polyester: schilderen of veredelen met Polytrol?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 13 Sep 2005 15:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Carel,

Hartelijk bedankt voor je bijdrage. Op een ander forum heb ik eerder iets van die strekking gelezen; een spuiter die om juist die rede niets van Polytrol hebben moest. Als dat klopt is het een belangrijk gegeven.

Ik ben benieuwd wat de leverancier (Owachem) hier op te zeggen heeft. Polytrol is immers in de eerste plaats voor polyester gelcoats bestemd. Ik ga 't vragen en laat hier hoe dan ook hun reactie nog horen.
- En nee, ik heb het (gelukkig?) zelf nog niet geprobeerd.
- En, oh nee, Abel, we zijn al wel in Extase maar onze kleinste "Bambi" is er nog steeds niet... ...maar lang zal dat niet meer duren!

Wordt allemaal vervolgd.
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Ma 06 Mrt 2006 14:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Inmiddels heb ik de Polytrol uitgeprobeerd.
Op mijn wieldoppen, voor de goede orde.

Vertraagde reactie, Frank Embarassed : het is niet dekkend nee. Het is inderdaad een soort lijnolie. Het Kunststof van onze fietskar knapt er erg van op. Maar of ik het ook op het casco van mijn caravan ga smeren weet ik zo net nog niet. Ik heb Owatrol gebeld, en die melden het volgende.

- Polytrol is primair bedoeld om de kleur van kunststof of polyester terug te halen, en om de gelcoat te dichten. Het product heeft wegens de lage oppervlaktespanning een grote dieptewerking. Het wordt vooral door autobedrijven gebruikt bij het poetsen van occassions (bumpers, strips)

- (NADEEL, --red.) Op met Polytrol behandelde oppervlakten kunnen GEEN tweecomponenten systemen worden toegepast! Dit wil zeggen: géén tweecomponenten verfsystemen en óók geen tweecomponenten polyesterreparaties. stomstom Dat betekent nogal wat.

- Alle terpentine-oplosbare systemen (er bestaat ook terpentine verdunbare polyesterverf) kunnen wel op met Polytrol behandelde oppervlakken worden toegepast

- Met CIP als tussenlaag (ook een product van owatrol, zie http://www.owachem.nl/downloads/cip.pdf ) kan overigens wél een twee-componenten laksysteem op met polytrolbehandeld oppervlak worden aangebracht.

Kortom, Polytrol lijkt mij voor ons BIOD'ters nuttig in onze rubriek Tips voor volgende aanbevelingen:
- Poreuze deur- en raamrubbers opknappen, die vervolgens met glycerine in conditie gehouden worden (werkt inderdaad goed)
- evt. kleine kunststof onderdelen of metalen behandelen, waarbij erop gelet wordt de gebruiksaanwijzing van het product nauwgezet op te volgen.

Toepassing van Polytrol op je polyestercasco zou ik gezien de consequenties niet zonder meer aanmoedigen.

Wat ikzelf afgelopen weekend heb vastgesteld is het volgende:
1) Polytrol is NIET geschikt voor mensen die eerst doen en dan denken! Negatieve ervaringen die ik op diverse sites heb gelezen zijn tot nu toe zonder uitzondering te wijten aan onzorgvuldig gebruik.
2) Je moet de gebruiksaanwijzing opvolgen. Dat betekent: DUN aanbrengen en bijtijds de overtollige, niet ingetrokken olie verwijderen. Anders blijft er een blauwige film op het chroom achter, die alleen met Dilunett (=afbijt Twisted Evil ) te verwijderen is.

De verwerking gaat overigens bijzonder eenvoudig omdat het olie is.
En oh ja, het stinkt niet.

En oh ja, Vera is 20 september geboren, Abel! We zijn deze zomer dus met zijn vieren in de 4L... ...kan niet verder meer uitbreiden of ik moet aan de Expert 6L gaan denken...
proost Cool

Over Dilunett trouwens binnenkort meer in dit theater...!
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Ma 06 Mrt 2006 15:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
En oh ja, Vera is 20 september geboren, Abel! We zijn deze zomer dus met zijn vieren in de 4L... ...kan niet verder meer uitbreiden of ik moet aan de Expert 6L gaan denken...
proost Cool

Misschien is dit een betere optie Question Wink


_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Johan de Jong



Geregistreerd op: 29 Nov 2004
Berichten: 125
Woonplaats: Oldenzaal

BerichtGeplaatst: Ma 06 Mrt 2006 15:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Uit al deze info en de site van www.owachem.nl betr Polytrol trek ik de konklusie dat dit middel ( ong.12 euro per 1/2 liter) ook geschikt is om alle verweerde kunststofdelen van mijn 420 een behandeling te geven die meer blijvend is dan de indertijd aangeraden en door mij gebruikte OKe-WAX. Dat trekt er nl.in en moet een paar keer per jaar worden behandeld. Het gaat bij mij om de zwarte raamcassettes, handvatten, sloten en kunsstoflampkappen( en dakluik?).
Ik ga het in april proberen, maar zal er wel voor waken het polyester ermee te bewerken.
groeten,
Johan
_________________
Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Ma 06 Mrt 2006 19:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Vertraagde reactie, Frank Embarassed :

Geen probleem.
Ik ben inmiddels aan het denken en ga over een paar weken doen.
Laughing
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Wo 15 Mrt 2006 14:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Inmiddels heb ik hier wat beeldmateriaal van de wieldopbehandeling ter plaatsing:



Ik heb eerst het kleine blikje opengedraaid. Made in France. De wieldoppen konden op de centraal verwarmde keukentafel worden behandeld.
Mijn eerste raamrubbers heb ik er ook al mee behandeld, maar de caravan paste niet in de keuken. Dat moest dus buiten, al is nu wel wat koud. Maar ik wilde gewoon eens kijken hoe de verwerking ging.
Dat bleek eenvoudig, al is het wel oppassen dat je het niet per ongeluk ook op het naastliggende polyester veegt! schrik Ik wil in de toekomst de mogelijkheid voor een tweecomponentencoating open houden, opgepast dus.

Ik heb eerst de rubbers van het openklappende voorraam en van de deur behandeld. De rest doe ik op mijn gemak, van 't voorjaar, als het wat warmer is. De olie dringt bij een wat hogere temperatuur vast dieper door. En ik houd het dan waarschijnlijk ook wat langer uit... Neutral

Ik heb ook nog een groot blik: Made in Norway, Oslo!
Dat ziet er aardig 'Retro' uit Cool



Die laat ik dus nog dicht. Nu ik besloten heb mijn polyester casco er niet mee te behandelen, heb ik voorlopig ruim voldoende aan het kleinere, nieuwe Franse blikje.
Maar, wat méér is: volgens mij is dat Noorse grote blik inmiddels al wel een Collecters-Item! Wink
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Za 01 Apr 2006 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor degenen die Engels kunnen lezen vond ik deze draad op http://www.fiberglassrv.com/board .
Penetrol is de Amerikaanse naam voor Polytrol.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Do 18 Mei 2006 08:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Omdat ik mijn caravan (ooit) over wil gaan schilderen is het blik Polytrol dicht gebleven nadat ik mijn wieldoppen ermee had behandeld.

Ten onrechte!
Op de zwarte kunststoffen bumpers, handvaten, skirts & spiegels van mijn auto is het als water op een dorstige bodem.
Iedereen kent dat wel: als je je auto wast en het kunststof wordt nat denk je: Razz dát knapt op! Zag het er altijd maar zo uit. Maar dan droogt het op en is het weer net zo bleek als eerst.
Polytrol trekt in het kunststof en vormt een flinterdun afsluitend laagje: DUN SMEREN is daarom erg belangrijk want anders zie je zakkers Shocked en lijkt het net of je je handvaten met blanke lak hebt lopen schilderen.

Mijn autootje is er erg van opgeknapt: kunststof in de Polytrol & lak in de was. Gebruik Polytrol dus niet voor het polyester van je caravan, maar wel voor de ongespoten kunststof onderdelen van je auto. Wink
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Exterieur (polyester, verf, kleuren, kit, hang- en sluitwerk) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.