"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Vervangen bodemplaat

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering)
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
biod1973



Geregistreerd op: 30 Mei 2006
Berichten: 2
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr 09 Jun 2006 08:43    Onderwerp: Vervangen bodemplaat Reageren met citaat

Hallo
Ik wil volgende week de bodem van mijn biod extase 1973 vervangen. Een kastanje houten kader met een betonplex plaat (zo'n multiplex met gladde bruine buitenkant) , is dat een goed idee.
Ik had wat vochtvorming en de kurk had water opgezogen.
Wat wordt er best gebruikt i.p.v. die kurk. PU-schuim?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za 10 Jun 2006 06:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat betonplex te glad (vettig) is om de zijwanden aan vast te polyesteren.
PU-schuim is volgens mij wel een goede keus.(denk wel aan de totale hoogte!)
Denk wel om om een raamwerk van latten te maken waar later dan de slotbouten komen om de caravan op het chassis vast te zetten.
Heb je wel de oorzaak van de lekkage gevonden? (bovenlichtjes of/en raamrubbers en/of deurrubber !!!)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Henk Smit



Geregistreerd op: 21 Aug 2005
Berichten: 8
Woonplaats: Koudekerke

BerichtGeplaatst: Zo 11 Jun 2006 23:22    Onderwerp: Re: Vervangen bodemplaat Reageren met citaat

biod1973 schreef:
Hallo
Ik wil volgende week de bodem van mijn biod extase 1973 vervangen. Een kastanje houten kader met een betonplex plaat (zo'n multiplex met gladde bruine buitenkant) , is dat een goed idee.
Ik had wat vochtvorming en de kurk had water opgezogen.
Wat wordt er best gebruikt i.p.v. die kurk. PU-schuim?


Zo'n plaat is mijn Extase 4l 1973 ook gebruikt . Alleen de hele bodem is niet vervangen, maar in twee delen tussen de banken en kasten erop gemonteerd.
Verlijmd en gaten gevuld met polyester en met nieuwe bouten en moeren aan het chassis vastgezet. Bij de ingang kan je het polyester goed zien.
Aan de voorkant onder de twee kleine zitjes heb ik een dunne plaat geschoven en zo de bodem met nieuwe bouten en moeren verankerd.
De bouten trekken immers er door heen. Deringen zijn te klein en soms roestig (Invetten!). In het midden heb ik dezelfde taktiek toegepast. en daarover de houten plaat. Met purschuim had ik dus niets te maken. Het zwevende gevoel in caravan bij de keuken is wel weg.
Het een en ander was en is te zien op het Biod-weekend. Ook a.s. september, tenminste als ik mag komen van Lex M.

De aanleiding van de voorkant controleren en vastzetten met een plaat was op reis naar Frankrijk. Voor mij reed een Adria reed met een zwevend voorkantje soms een halve meter!. De berijder had niets in de gaten. Ik verwachtte elk moment een crash. Die kwam in een bocht. De caravan stond stil en de voorkant stond ongeveer 50 cm omhoog, de achterkant op straat.
Grote paniek. De man was sprakeloos en de vrouw des caravans in tranen, zonen op het VWO die geen woord frans meer spraken. Hier moest ingegrepen worden om een echtelijke twist ter plaatse in de kiem t smoren en om niet onmiddellijk de nog niet bestaande mediatorkantoren in Nederland te waarschuwen. Dit werk kon ik wel aan, hoewel er van mijn kant bijna een echtscheidingsadvocaat ingeschakeld moest worden. "Bemoei je er niet mee en rij door".

Kortom. Het advies was een garage te benaderen (Zonen met Frans). en de caravan (Man) daar heen te brengen en daar de volgende dag deze met mijn methode voor eeuwig vast te zetten. Logies (vrouw) te regelen.
En daarna de reis veilig te vervolgen en niet met reddend vervoer (vrouw)
gelijk naar Nederland terug te gaan om nooit meer met een caravan op stap te gaaan (vrouw).
Al deze taken kon ik tot schrik van mijn thuisfront op me nemen. Succes was verzekerd!! Bij navraag na de vakantie zijn ze verder gereden (het bemiddelingswerk had succes). De caravan is niet naar de schroothoop gegaan en/of verkocht (Idee vrouw) en daarna verder in gebruik gebleven. De garage had zijn werk goed gedaan.

Moraal: ik had al een hekel aan de schuddenbollende Adria cravans (oude modellen) en dat is nooit overgegaan. En let zelf op op het "zweven"van je eigen caravan. Voor je het weet ziet je vrouw het niet meer zitten of was dit juist de bedoeling?

Henk Smit de corespondent uit Zeeland
_________________
Henk Smit
0118-553356, 06-44653609
Extase 4L 1972, in 1973 op de weg
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Ma 12 Jun 2006 20:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn advies blijft toch: haal het oude rottende hout en kurk wel weg en begin met raamwerk met daartussen Hardschuim platen en daarover watervast verlijmd multiplex (in gedeeltes).
Hiermee ben je ook de muffe geur kwijt en gaat het rottingsproces niet verder.
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
biod1973



Geregistreerd op: 30 Mei 2006
Berichten: 2
Woonplaats: Brugge

BerichtGeplaatst: Vr 23 Jun 2006 19:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing
Hallo
Abel en Henk, alvast bedankt voor jullie vakkundig advies.
Ik ben begonnen met het maken van een kader uit kastanjehout. Het is een tamelijk lichte houtsoort die niet snel rot. (Wordt gebruikt voor weidepalen, Engels hekwerk)
Gebruikt ik nu best een soort isolatie plaat of kan ik beter opnieuw kurk gebruiken?

Er kwam wat vocht binnen op de plaats van de koelkast. Er is vroeger (op een slordige manier) een 2de verluchtingsrooster gemaakt. Kzou die rooster in hout willen maken met hogere opstaande schuine randen.
Ik denk niet dat ik voor de rest nog lekken heb. Als het regend zie je de bodem water opnemenop de plaats van de gaten, waarmee je het ei vastzet.
Ik heb geen ervaring met polyester. Is dat niet ongezond? Kheb al voor de prijs van een kit geinformeerd en dat zou 20 euro kosten. Is dat gemakkelijk aan te brengen?
Tot later en bedankt.

Tom
de Brugse biod-liefhebber.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
abel



Geregistreerd op: 28 Apr 2004
Berichten: 933
Woonplaats: Noordwolde

BerichtGeplaatst: Za 24 Jun 2006 23:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Het nadeel van kurk is dat het water opzuigt en eventuele lekkage pas merkbaar is als het kurk verzadigd is (en dan is het hout inmiddels ook aangetast!)
_________________
Abel Slot
voor onderdelen (www.biodmagazijn.nl)
Biod Expert '61(schaalmodel)
Biod Expert de Luxe '68
Biod Extase 2TL 1980
Biod 350 Caravanmuseum 19....
Biod 400TD de luxe '89(voor demontage)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Interieur (wandbekleding, vloer, meubels en stoffering) Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.