"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

aanhangergewicht, extra beperking

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Zo 09 Apr 2006 20:01    Onderwerp: aanhangergewicht, extra beperking Reageren met citaat

Ik bezit sinds kort een Peugeot Partner HDI 1.6 ltr. 66kW.
Max. aanhangwagengewicht 1100 kg.
De nieuwe 16 kleppen motor is nog niet in de handleiding opgenomen. Wel in een losse bijlage.
In tegenstelling tot alle andere uitvoeringen geldt volgens de bijlage voor genoemde auto een beperking, deze luidt:

"Het maximum toegestane treingewicht en de aanhangergewichten gelden tot een hoogte van maximaal 1000 meter; het opgegeven aanhangwagengewicht dient voor elke extra 1000 meter met 10% te worden verminderd."

In de verkoopdocumentatie en het verkoopgesprek, waar nadrukkelijk op deze materie werd ingegaan, is deze beperking niet genoemd. Ook het kentekenbewijs noemt enkel de 1100 kg.
Met de genoemde beperking wordt de 1100 kg op bijvoorbeeld de Fluelapass (2400m) tot 950 kg beperkt.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Is zo'n beperking in (een bijlage bij) de gebruiksaanwijzing van een auto rechtsgeldig als het gaat om garantiegeschillen die zouden kunnen optreden?
- Is deze beperking wettelijk? M.a.w.: Ben ik met 1100 kg totaal aanhangwagengewicht achter genoemde Peugeot boven 1000 meter in overtreding?
- Wat kan ik doen richting dealer en importeur?
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:03; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 09 Apr 2006 20:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu hoop ik, dat ik het me goed herinner uit eerdere discussies: Bij Renault halen ze ook zulke kunstjes uit en dan kun je dat treingewicht terugvinden op een plaatje onder de motorkap.
Misschien is dat bij jouw auto ook zo? Want dat plaatje is ook bekend bij oom agent.

Verder zou je jouw vraag eens kunnen droppen bij de makers van www.caravantrekker.nl?

Succes!
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Di 11 Apr 2006 21:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter schreef:
Nu hoop ik, dat ik het me goed herinner uit eerdere discussies: Bij Renault halen ze ook zulke kunstjes uit en dan kun je dat treingewicht terugvinden op een plaatje onder de motorkap.
Misschien is dat bij jouw auto ook zo? Want dat plaatje is ook bekend bij oom agent.

Verder zou je jouw vraag eens kunnen droppen bij de makers van www.caravantrekker.nl?

Succes!


Bedankt voor de reactie Peter.

Ik heb de vraag geplaatst op www.caravantrekker.nl en anwb forum.
Op beide sites uiteenlopende reacties.
Er wordt zelfs gesuggereerd dat het altijd al zo geweest is.
Mijn Peugeot dealer kende het probleem nog niet.

Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:06; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Di 11 Apr 2006 23:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten


Je hebt helemaal gelijk!
Goede reis!
Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Do 20 Apr 2006 21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten


Waar ik nou benieuwd naar ben is de verhouding tussen het eigen gewicht van het trekkende voertuig en het daadwerkelijke gewicht van de caravan tijdens de reis.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Do 20 Apr 2006 22:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert schreef:
Citaat:
Enfin, ik ga gewoon met mijn Peugeot (max. 1100kg aanhanger) en mijn Biod 420TL 2000 (900+200=1100kg) op weg naar tomeloze hoogten


Waar ik nou benieuwd naar ben is de verhouding tussen het eigen gewicht van het trekkende voertuig en het daadwerkelijke gewicht van de caravan tijdens de reis.


Waarom?
Terug naar boven
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Za 22 Apr 2006 08:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Embarassed Embarassed Je weet wat je caravan mag wegen, en je gaat een andere auto kopen dan zorg je toch voor wat overwicht van de trekauto, zeker als je er de heuvels mee in wil, zou ik denken. Embarassed Embarassed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Pieter
Gast





BerichtGeplaatst: Zo 23 Apr 2006 00:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Niet alleen overwicht, maar ook een beetje ruime trekkracht, lijkt me zo?
Terug naar boven
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Wo 24 Mei 2006 13:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert schreef:
Embarassed Embarassed Je weet wat je caravan mag wegen, en je gaat een andere auto kopen dan zorg je toch voor wat overwicht van de trekauto, zeker als je er de heuvels mee in wil, zou ik denken. Embarassed Embarassed


Beste Egbert,

Je mist denk ik de probleemstelling:

Trekkracht auto dik in orde.
Max. aanhangergewicht in orde.
Gewichtsverhouding 70%
Alles in orde dus, goed uitgekeken bij koop auto. Is overigens derde exemplaar van dit type.

Probleem is echter dat Peugeot NA DE KOOP in de handleiding met genoemde beperking boven 1000m+NAP komt.
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)


Laatst aangepast door Hans Plantinga op Wo 05 Jul 2006 17:06; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 24 Mei 2006 17:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Hans Plantinga schreef:
Trekkracht auto dik in orde.
Max. aanhangergewicht in orde.
Gewichtsverhouding 70%
Probleem is echter dat Peugeot NA DE KOOP in de handleiding met genoemde beperking boven 1000m+NAP komt.

Hans, ik doe ook nog even een duit in het zakje Wink

Antwoorden van Bert en Menno zijn in het algemeen betrouwbaar.

Ik heb eerder eens een berichtenwisseling gehad met RDW mbt sommige teksten op hun webstek.
Die zijn dubbelzinnig en/of voor de goede lezer fout.
Uiteindelijk gaf men toe dat mijn interpretatie juist was, maar ze lieten het zo om het voor de gemiddelde (slechte?) lezer begrijpelijk te houden.
Ook in instructieboekjes van Renault staat wel onzin gedrukt over treinmassa's, waarschijnlijk ook om het simpel te houden Wink

Ik vraag me af of dat in jou geval ook zo is.
Ik denk dat Peugeot twee zaken door elkaar haalt, waarschijnlijk ook om het simpel te houden Wink
Het is bekend dat de trekkracht afneemt naarmate je hoger komt.
Ze lijken te rekenen met 10% per 1000 m. Tot zover niks mis mee.
Maar dat combineren ze dan met het toegestane maximum trekgewicht.
Imho heeft dat laatste voornamelijk te maken met de constructie van de auto in combinatie met de trekhaak.
(Wettelijk is er daarom niets aan de hand, zoals gezegd.)
Mijn analyse is geheel in lijn met de uitslag van caravantrekker.nl

Daarom zou ik me er in het geheel niet druk om maken.
Het is wel goed dat Peugeot eens heel goed nadenkt over hun uitspraak en als ze hem handhaven, motiveert.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Wo 24 Mei 2006 20:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Hans,

Over de trekkracht hoef je je met de huidige generatie diesel motoren ook geen zorgen te maken, waar ik benieuwd naar was is de verhouding tussen het gewicht van het trekkende voertuig en de caravan.

Nederlanders hebben over het algemeen een erg licht voertuig voor de caravan, in Nederland is dat niet snel een probleem maar in de bergen is dat anders en dan met name tijdens de afdalingen.

Veel succes !!

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hans Plantinga



Geregistreerd op: 20 Okt 2004
Berichten: 181
Woonplaats: Heteren

BerichtGeplaatst: Wo 28 Jun 2006 23:02    Onderwerp: gewichtsverhouding Reageren met citaat

Caravan weegt op reis 72 a 75% van auto.
Caravantrekker.nl is voor mijn combinatie gul met sterren!
Opvallend is overigens het brandstofverbruik. April/mei jl. naar Roemenie geweest. Verbruik met caravan ca. 1:15 a 1:16. Bij af en toe "LKW-surfen" op de autobahn (>3 sec afstand) 1:17!


Egbert schreef:
Hallo Hans,

Over de trekkracht hoef je je met de huidige generatie diesel motoren ook geen zorgen te maken, waar ik benieuwd naar was is de verhouding tussen het gewicht van het trekkende voertuig en de caravan.

Nederlanders hebben over het algemeen een erg licht voertuig voor de caravan, in Nederland is dat niet snel een probleem maar in de bergen is dat anders en dan met name tijdens de afdalingen.

Veel succes !!

Egbert
Very Happy
_________________
Hans
420 Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.