"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

12 volt schema 350 TL uit 1986

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Zo 04 Sep 2005 19:56    Onderwerp: 12 volt schema 350 TL uit 1986 Reageren met citaat

Hallo,

Ik heb een vraagje over het 12 Volt verlichting systeem, hoe hoort dit aangesloten te zitten, is er een schema van o.i.d.

Het probleem wat ik heb, is dat de verlichting die nu op 12 Volt werkt dit doet omdat de vorige eigenaar dit opnieuw heeft aangesloten (met veel kroonstenen en draden onder de spoelbak naar buiten brengen en op de gewenste plek weer naar binnen halen). Graag zou ik dit in oude staat herstellen. Confused
Wie weet hoe dit hoort te zitten? Laughing

Verder zou ik graag een accu met lader en battery-guard plaatsen i.p.v. de huidige omvormer, zodat ik niet afhankelijk ben van 220 Volt.
Heeft hier een schema van? Laughing

Alvast bedankt,

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 04 Sep 2005 21:05    Onderwerp: Re: 12 volt schema 350 TL uit 1986 Reageren met citaat

Egbert, ik denk dat de draden normaliter weggewerkt zijn achter de bekleding. Maar ik weet niet hoe de oorspronkelijke elektra-installatie van de BB er uit ziet.
Misschien reageert Joop (ex-BB Crying or Very sad ) hier wel.

Dan die accu. Ik weet niet wat je precies wilt, maar je kunt voor 1 nacht altijd gebruik maken van de auto-accu tbv licht en waterpomp. Koelkast op gas en je hoeft niet aan de 230.
Met een aparte accu zou ook als volgt kunnen beginnen (zo doe ik het).
Zet je accu in een geschikte bak met deksel zodat hij ook in de nattigheid buiten kan staan. De bak die ook jij waarschijnlijk van de gemeente gekregen hebt voor het klein chemisch afval, is daar zeer geschikt voor.
Koop een contactdoos waar de stekker van de caravan op past en een stukje 2aderig snoer met behoorlijke kern. Sluit de doos met behulp van het snoer aan op de accu.
Als de accu goed opgeladen is, kun je hem in de bak naast de dissel zetten. Stekker van de caravan in de doos en klaar is Kees.
Als je ook een geschikte aansluiting in de kofferbak van auto maakt, kun je de accu bijladen als je rijdt met de auto.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Peter Glas



Geregistreerd op: 26 Aug 2004
Berichten: 86
Woonplaats: Barsingerhorn

BerichtGeplaatst: Di 06 Sep 2005 13:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Aha, Lex, bedankt! Dit is een tip waar ik zelf maar niet op kwam.
Als je Egbert hier niet mee geholpen hebt, mij in ieder geval wel!
Geniaal idee. Ik zat zelf ook al te brainstormen om niet van 220 afhankelijk te zijn. Op campings heb je dan vaak veel mooiere, rustige plekjes. Tweede voordeel is dat je niet aan het electrisch circuit van je caravan hoeft te sleutelen: je gebruikt gewoon de bestaande stekker die anders in de auto steekt. En omdat je de zware accu tijdens de reis in de kofferbak vervoert, kost het je geen laadvermogen in je caravan. Bedankt!
_________________
Peter Glas
Barsingerhorn
Extase 4L (april 1981)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht AIM-naam
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Di 06 Sep 2005 21:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi Lex, bedankt voor je reactie. Smile Smile

Ik wil de accu eigenlijk in de caravan kwijt omdat ik gewicht achterin wil hebben. Onze 350 TL met 2 gasflessen voorin en ingepakte keuken heeft een vrij hoge kogeldruk vandaar.

Het laadvermogen is geen probleem als de gasflessen, de voortent en luifel er in liggen mag ik nog ong. 275 kg bijladen.

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 06 Sep 2005 22:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Peter Glas schreef:
Ik zat zelf ook al te brainstormen om niet van 220 afhankelijk te zijn. Op campings heb je dan vaak veel mooiere, rustige plekjes.

Wij hebben 20 jaar een Extase gehad. Die heeft nooit geweten hoe 220V (toen nog) voelde. Wink
Voor de verlichting en het waterpompje was de auto-accu ruim voldoende. En gas hoefden we ons ook niet druk om te maken: we deden bijna 2 jaar met een 907 van CampingGaz, want we hadden ook geen koelkast.
Een heerlijk vrij gevoel nergens van afhankelijk te zijn. vrolijk
Het vervelende van een caravanaccu is dat je toch het hele jaar de zorg hebt hem in goede conditie te houden.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
evertdeboer
Gast





BerichtGeplaatst: Wo 07 Sep 2005 18:39    Onderwerp: Verlichting op 12 volt Reageren met citaat

Prima idee!

Heb jaren met een accu in de disselbak rond gereden. Dit was niet in een Biod maar een lander. Als je aan het sleutelen bent kun je ook nog overwegen een zonne paneel op het dak te zetten. Wij maken van deze combinatie al jaren gebruik. Nooit meer afhankelijk van 220volt!
Je hebt gelijk dat je meestal op een rustiger plekje op de camping kan staan.


Moet je natuurlijk geen elk. kachel e.d. gaan gebruiken of de koelkast op 12 volt zetten dat werkt dus niet. Een ventilator e.d. gaat prima. Heb zelf net een 350 tl gekocht (1989) en daar komt de oude Lander installatie weer in. Alleen even andere lampjes kopen. Jammer dat bijna alle lampen 220 volt zijn. Denk zelf om een geheel nieuwe 12 v installatie in te bouwen dan weet ik hoe het een en ander werkt.


Succes met het knutselen.

Groet,

Evert
Terug naar boven
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Wo 07 Sep 2005 19:19    Onderwerp: Re: Verlichting op 12 volt Reageren met citaat

evert schreef:
Heb zelf net een 350 tl gekocht (1989) en daar komt de oude Lander installatie weer in. Alleen even andere lampjes kopen. Jammer dat bijna alle lampen 220 volt zijn. Denk zelf om een geheel nieuwe 12 v installatie in te bouwen dan weet ik hoe het een en ander werkt.

Dit snap ik niet. Ik heb zelf een 400 van 1990. Daarin zijn alle lampen 12V, op 1 na in de combi-eenheid (1x 12V lamp, 1x 230V lamp, 230V stopcontact) in de badkamer.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
evertdeboer
Gast





BerichtGeplaatst: Do 08 Sep 2005 19:12    Onderwerp: 12 volt verlichting Reageren met citaat

Ik begrijp het ook niet maar het is waar! Bij de tafel hangt een 220 volt lamp, twee spotjes van 220 volt bij de tafel. Een lampje onder het mdden kastje 12 V. De lampjes boven het aanrecht kun je zowel op 220 als 12 volt gebruiken en het buitenlampje is weer 220 volt. In de caravan is een accu lader gebruikt om de water pomp te voorzien van 12 volt. Men gebruikte hier normaal een batterij unit voor.
Ik denk dan ook dat er van uit gegaan wordt dat je altijd 220 volt ter beschikking hebt en alleen voor nood 12 volt van de auto gebruikt.

Als je nog iemand weet die originele 12 volt lampen heeft voor een Biod dan hou ik mij aanbevolen.

Groet,

Evert
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Ma 12 Sep 2005 23:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert,
Ben in het week-end terug gekomen vandaar een beetje late reactie.
De draden waren in mijn 350 TL alleen in de toiletruimte en klerenkast te volgen.
Zoals Lex al opperde zijn ze achter de bekleding weggewerkt, en vandaar dat het nu op deze "makkelijke" wijze aangesloten zit.
Heb geen idee waarom dat gedaan is.
Origineel kwam bij mijn caravan de 12V van de auto onder de spoelbak bij de vloer de caravan binnen, liep langs de wand naar de klerenkast en verdween aldaar, onder de legplank in de toiletruimte zat de verdeling voor het huishoudelijk gedeelte. (licht,pomp, koelkast), en de omvormer.
Heb me eigen net suf lopen zoeken naar het schema, ga dat hopelijk morgen even voor je maken, met keuze voeding van auto of losse accu.
met een wisselcontact is dat niet zo moeilijk.
Ik begrijp dat je van de 220V af wil, dus een omvormer is niet nodig.
Het zal moeilijk worden om de draden netjes weg te werken.
Blijf je de 7pools stekker gebruiken? Mistlamp is toch niet nodig.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Di 13 Sep 2005 19:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop, bedankt voor je reaktie.

Het eerste deel heb ik afgelopen weekend uitgezocht en opnieuw aangesloten, dus dat stuk heb ik al.

Alles wat op 12 Volt functioneerde hing achter een omvormer en was vanaf daar opnieuw bekabeld onder de caravan door, te weten de buitenlamp, een lamp aan de kledingkast en vanaf daar doorgetrokken door de kastjes de 12 Volt lamp boven de tafel.

In het kastje bij die 12 Volt lamp kwam ik een afgeknipte kabel tegen en toen ging er bij mij een lampje branden Idea Idea, met de multi-meter kwam ik er achter dat die draad aangesloten is onder de spoelbak in de wasruimte even als de 12 Volt draden van de combi-licht units onder het keukenkastje en in de wasruimte. Smile
Ook de constant stroomdraad in de 7-polige stekker was niet aangesloten, ondekte ik na enig zoekwerk.

Onder de spoelbak in de wasruimte heb ik een nieuw aansluitblok geplaatst met meer aansluitmogelijkheden (6 per positie), en het oude verhaal weer aangesloten.
De ingaande 12 Volt aansluiting van de omvormer samen met de koelkast aangesloten op de constant stroomdraad die van de 7-polige stekker komt, hier kan ik komend voorjaar ook de accu op aansluiten. Vanaf de uitgaande 12 Volt aansluiting van de omvormer terug naar het aansluitblok, en daar de oude verlichtingsdraden en waterpompen op aangesloten.

Achterin de caravan in het kastje boven de tafel heb ik ook een verdeelblok geplaatst en daar de lampen achterin op aangesloten, en nu werkt alles naar behoren. Laughing Laughing

Het enige wat ik me nog afvraag is of de ik de accu nu op de juiste plaats heb in het systeem, als een accu bijv. die van de caravan vrij ver ontladen is en die van de auto vol dan gaat er een grote stroom lopen van de auto naar de caravan vliegt dan de zekering van je constant stroomdraad er niet uit???

Met vriendelijke groet en bedankt voor de moeite,

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 13 Sep 2005 21:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert,
Ja dat oppeppen van de ene accu door de ander kan inderdaad, met de door jouw genoemde gevolgen.
Zou trouwens altijd in de afgaande plusdraden van beide accu's naar de caravan zweefzekeringen plaatsen.
Waarom gebruik je een omvormer? Je wilde toch van die 220V af.
Even voor de duidelijkheid.
Je wil de accu achterin de caravan plaatsen.
Tijdens het rijden krijgt de caravan alles vanuit de autoaccu.
Als de stekker uit de auto wordt getrokken gaat de caravanaccu het huishoudelijk deel voeden, behalve de koelkast.
Dat kan met een wisselrelais.
Nu nog het op spanning houden van de caravan accu.
Die caravanaccu mag alleen vanuit de auto gevoed worden, en niet andersom.
Diode plaatsen in de plusleiding naar de huishoudaccu, van ongeveer 30 amp. Het spanningsverlies van 1/2V over die diode geeft in de praktijk niets.
Heb je vragen, dan hoor ik het wel.
Succes.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Egbert



Geregistreerd op: 30 Aug 2005
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: Di 13 Sep 2005 21:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop,

Die omvormer zat erin dus die heb ik laten zitten, die kan tevens de accu opladen. Waar vind ik een 30 A diode.

Moet de diode in de plus leiding naar de huishuid accu of in de constant stroomdraad tussen het aansluitblok en de 7-polige stekker?

Bedankt

Egbert
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Di 13 Sep 2005 22:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Egbert,
Over wat voor soort omvormer praten we hier?
De meesten doen niets anders dan van 220V inderdaad 12V maken met een maximaal vermogen van ongeveer 6 Amp.
Om een accu te laden heb je in die situatie een acculader nodig die het laadvermogen vermindert naarmate de accu meer op spanning komt.
En als je toch die omvormer gaat gebruiken, wat is dan de zin van die tweede accu?
Over die diode. Electronica winkel, en dan tussen aansluitblok en stekker zodat er bij aangesloten auto niet terug naar de auto gevoed kan worden.
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
alex koeneman
Gast





BerichtGeplaatst: Za 01 Jul 2006 18:28    Onderwerp: 12v Reageren met citaat

in mijn wagen zit het ook onder de wasbak in de toiletruimte
dit lijkt mij standaard dus
bij mij doet alleen alle 12 v binnenverlichting het niet
Terug naar boven
joop brand



Geregistreerd op: 14 Nov 2003
Berichten: 1862

BerichtGeplaatst: Za 01 Jul 2006 22:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
bij mij doet alleen alle 12 v binnenverlichting het niet

Alex,
Voor de duidelijkheid, de rest doet het dus wel.
Koelkast op 220V en 12 V?
pompje zowel 220V aangesloten, via omvormer, als op 12 V van auto?
lampen op 220V?
Haal de caravan van de 220V af.
Waarschijnlijk zit er in de doucheruimte een omvormertje, dit geeft 12V vanaf 220V voor het pompje en de verlichting.
Zoek het in die aansluitingen, omdat het pompje er ook op zit zijn die draden vrij makkelijk te volgen. Die zullen ergens uitkomen op de draden van de 12V verlichting.
De ijskast gaat niet via het omvormertje, daar zit de 12V rechtstreeks vanaf de stekker.(vermogen) Zie je daar ook nog een wisselrelais zitten?
_________________
Joop, helaas zonder Biod
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> Vraag-en-Antwoord Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.