Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Johan de Jong
Geregistreerd op: 29 Nov 2004 Berichten: 125 Woonplaats: Oldenzaal
|
Geplaatst: Ma 07 Aug 2006 14:08 Onderwerp: Conservering contactdoos en stekker (elektrisch) |
|
|
Mijn ervaring met het in orde houden van het autostopcontact en caravanstekker.
Vooral de eerste is van belang, want die zit 365 dagen per jaar op een heel verkeerde plek om goed te blijven functioneren. Jaren geleden liep mijn accu van de auto leeg en ik kon geen stroomverbruiker vinden . Totdat ik ging meten en toen bleek dat de contante stroomdraad van het stopcontact stroom afnam terwijl er niets áanhing'.
Het stopcontact was warm. Bij demontage kwam er wel een zoutvaatje zout uit, wegenzout, de tule om de kabel was niet echt dicht en alles was gecorrodeerd. Sindsdien spuit ik de achterkant VOL met vaseline uit de spuitbus en ik spuit ook de stekkerkant van het contact en de caranstekker in met een vleugje vaseline.
Als je dat vanaf het begin met enige regelmaat doet, zul je geen contactproblemen hebben.
Heb je die al, dan is er speciale contactspray Die is in ieder geval in elke electronica-onderdelenwinkel te koop. En daarna voor de conservering en tegen verdere corrosie, opnieuw vaselinespray.En m.i. geen teflon, WD40 kruipolie etc gebruiken, hooguit siliconen zou nog kunnen vanwege het waterverdijvende effect, maar dat geeft geen langdurige bescherming en vaseline wel.
groeten,
Johan _________________ Van 1971-2003 Biod-Extase. Van 2003 -2007,420T van 1996 met veel d'rop en d'ran.
Vanaf 2007 een nieuwe Fendt Topas 510TG (een hotelkamer op wielen)met vanaf 2009 een Subaru Forester Boxer diesel ervoor |
|
Terug naar boven |
|
|
joop brand
Geregistreerd op: 14 Nov 2003 Berichten: 1862
|
Geplaatst: Ma 07 Aug 2006 16:31 Onderwerp: |
|
|
Johan,
Alle ellende die je op noemt komt me dus zeer bekend voor, vooral die corrosie via het kabeleind.
Echter de aansluiting bij m'n huidige auto is iets meer doordacht.
De kabeldoorvoering verandert in een soort flens die tussen het staal en de doos komt.
Alleen onder het dekseltje spuit ik en af en toe.
Wat ik trouwens ook gangbaar blijf houden zijn die drie boutjes en moeren.
Stelt niks voor, en als je het moet gebruiken is het " in the middle of nowhere". _________________ Joop, helaas zonder Biod |
|
Terug naar boven |
|
|
Pieter Gast
|
Geplaatst: Ma 07 Aug 2006 17:45 Onderwerp: |
|
|
ook een hele goeie is: buig het stopcontact wat omlaag, zodat water uit het pennendeel kan lopen. Scheelt kilo's vaseline |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Plantinga
Geregistreerd op: 20 Okt 2004 Berichten: 181 Woonplaats: Heteren
|
Geplaatst: Vr 25 Aug 2006 13:02 Onderwerp: Re: Conservering contactdoos en stekker (elektrisch) |
|
|
Pas zoiets meegemaakt. De 20A zweefzekering achter mijn auto-accu ging er uit. Mijn 3 contactdoos boutjes zaten (te) goed vast. Later ging ook de smeltveiligheid in mijn omvormer er uit.
Moet e.e.a. nog onderzoeken en oplossen.
Het is overigens lastig als je onderweg zonder stromend water zit en je "souvenirs" op de terugweg niet gekoeld kunnen worden. _________________ Hans
Biod 420TL (2000), Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 110pk. (M.i.v. najaar 2023 een Kia Niro PHEV) |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|