"Beter Is Ons Devies"
voor liefhebbers van BIOD-caravans
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

'Twentse' BIOD helemaal terug

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Caroline



Geregistreerd op: 05 Mei 2004
Berichten: 170
Woonplaats: Nijverdal

BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2006 13:29    Onderwerp: 'Twentse' BIOD helemaal terug Reageren met citaat

Dit artikel stond gisteren bij ons in de regionale krant (Tubantia). Voor diegenen die in andere delen van het land wonen, ter info.

Groet, Caroline

'Twentse' BIOD helemaal terug
Door Bob Gevers

EDE/EIBERGEN/OLDENZAAL - De Bambi, de Extase en de Excellent. Het zijn namen die nog altijd veel losmaken bij de bezitters van een BIOD-caravan. De fameuze, onverwoestbare kampeerwagen werd vele jaren in Oldenzaal gebouwd. In 2004 kwam kwam daar een eind aan. Een bedrijfje in Ede nam het merk over. Die is klaar voor een nieuwe generatie.
Bezitters van een BIOD willen nooit meer iets anders. Hoeft ook niet: ze gaan van zichzelf niet stuk. Je moet ze kapot maken. Of er een ongeluk mee krijgen. ‘We kregen een echtpaar, op zoek naar een type 400. Die dateert uit de jaren midden tachtig. Ze hadden hun vorige total loss gereden. Als er hier eentje binnenkomt, kan ik ze bellen.’
Marcel Ezendam, mede-directeur van caravanbedrijf MarCar in Eibergen, heeft wel eens een gebruikte BIOD in zijn showroom. ‘Maar altijd te weinig. Als je er al eentje binnen krijgt, is-ie ook zo weer weg’. MarCar is dealer van het vroegere Twentse merk, en nam vorig jaar de reparatie en het onderhoud van deze caravans over van de oude producent, werkvoorzieningschap Top Craft in Oldenzaal.
De productie ging in november 2004 over naar ACC in Ede, Advanced Composite Caravans. Het bedrijfje heeft een beperkte productie, vorig jaar kwam het aantal op 25 caravans, met een gemiddelde bouwduur van twee weken. Nieuwe BIOD’s zijn dus zeldzaam. Maar de producent heeft nu een nieuwe productiemethode aangekondigd: met vacuüminjectie. Zo worden snelle zeiljachten ook gebouwd, maar in de caravanwereld is de methode niet minder dan een revolutie.
Het Veluwse caravanfabriekje meldt zelf dat het nieuwe casco zeventien procent lichter is en ‘200 maal meer stijfheidsterkte’ heeft dan de bestaande modellen. Het prototype is inmiddels gereed, en staat volgende week op de kampeer- en caravanbeurs. Ezendam heeft het nieuwe model, de Cruiser al gezien en is daar best van onder de indruk. ‘Hij is een stuk stabieler gebouwd. Het kan dus altijd tóch weer beter, zo blijkt maar weer eens.’
De ‘revolutie’ schuilt in het procédé met polyester glasmatten die in een mal worden gelegd, waarna de hars er doorheen wordt gezogen. De sterke ‘schaal’ komt in één productieslag tot stand. Daarmee kan ook de bouwsnelheid omhoog, zegt Jolanda van Elswijk. Zij is, met echtgenoot Huub, directeur-eigenaar van ACC dat ze twee jaar geleden oprichtten ten behoeve van de overname van de BIOD. Spijt hebben ze er nooit van gehad: de vraag is groter dan de productiecapaciteit.
Maar dat heeft ook te maken met de trage fabricage. ‘Het opstarten van het productieproces heeft ons meer tijd gekost dan we dachten’, zegt ze. ‘Daardoor staan de caravans niet bij de dealers in de showrooms. Ze gaan meteen door naar de klanten.’ De nieuwe bouwmethode heeft nog een voordeel: elk casco heeft exact dezelfde, millimeter nauwkeurige maat, en dat maakt de inbouw van interieurs veel efficiënter en sneller.
Dat is namelijk het opmerkelijke van de BIOD-caravan: het polyester casco is zo sterk dat het zelfdragend is. Dit in tegenstelling tot de traditionele caravans waar het interieur meehelpt om de romp bij elkaar te houden. Het interieur van een BIOD wordt daarom pas ingebouwd als het casco gereed is. Dat proces is gedeeltelijk te automatiseren, maar het afwerken gaat altijd met de hand.
‘Dat was altijd het moeilijkste, het aanbrengen van de isolatie en het op maat maken van het meubilair’, zegt John Steffens. Hij was als teammanager bij Top Craft verantwoordelijk voor de bouw van de caravans. ‘Niet elk casco was honderd procent aan de maat, dus we moesten de voorgefreesde meubelpanelen altijd bijwerken. Ja, dat was een behoorlijk langdurige klus.’ Maandelijks rolden er acht, negen caravans uit de werkplaatsen.
Die beroemde casco’s bouwden ze overigens niet zelf, die kwamen van het Belgische Indupol, een grote polyesterfabrikant. De rest, inclusief het chassis, werd in Oldenzaal gefabriceerd en geassembleerd. Daarvoor waren goede vakkrachten nodig, en die kwamen er steeds minder. De BIOD dreigde te verdwijnen. Steffens: ‘Ik heb zelf nog even kort gekeken of er andere mogelijkheden waren om de productie voort te zetten, maar de kostprijs van het casco was te hoog.’
Totdat ACC zich meldde. Steffens en een groep medewerkers van Top Craft waren drie maanden lang een paar dagen per week in Ede om de productie over te zetten en Van Elswijk en zijn mensen de fijne kneepjes te leren. De nieuwe eigenaar van het merk pakte het direct anders aan: hij ging de polyester schaal zelf bouwen. ‘Op die manier hebben we daar meteen ervaring kunnen opdoen’, zegt Jolanda van Elswijk. Met als resultaat die nieuwe, nog lichtere, sterkere en grotere Cruiser.
Maar voorlopig zal de nieuweling de oudere types niet verdringen. Veel bezitters zijn zo gecharmeerd van het merk, dat ze er levenslang mee op vakantie gaan. MarCar in Eibergen heeft er genoeg werk mee. Caravans die daar binnenkomen voor onderhoud zijn vaak Excellents en Bambi’s, gebouwd in de periode tussen 1965 en 1975. ‘Daarbij gaat het vooral om het vernieuwen van de isolatielaag’, legt hij uit. En er rijden nog genoeg BIOD’s rond. Meer dan 1500 schat hij voor de vuist weg.
_________________
Groet, Caroline

2006 - nu: Biod 400 TD Exclusief - Nuance 1991, wordt getrokken door Renault Kadjar EDC 2017

2004 - 2006: Biod 400 TD De Luxe- Nuance 1989 (gecrasht)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Frank Selen



Geregistreerd op: 18 Apr 2005
Berichten: 1116
Woonplaats: Tegelen

BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2006 18:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoewel de zinnen in het begin een beetje door elkaar zijn gehusseld, is het een prachtig verhaal, Caroline.
_________________
Groetjes, Frank
expert BIOD Expert 6L '73. Chassisnummer: 590.008
Citroën DS Break '71, Volvo XC70 '04 en Honda GoldWing GL1000 '75
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Zo 15 Okt 2006 19:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Frank Selen schreef:
Hoewel de zinnen in het begin een beetje door elkaar zijn gehusseld, is het een prachtig verhaal, Caroline.

Toch maar even gehergroepeerd Very Happy
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006 11:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing Lex - kennelijk weer terug nar een hopelijk fina vakantie - schreef:
Citaat:
Toch maar even gehergroepeerd
Ach ja, afkomst verloochent zich niet, beste onderwijzer. Maar goed, het is een lezenswaardig verhaal, daar niet van. Very Happy PS. Als je nog naar de beurs gaat (nee, niet met aandelen, maar de kampeer enzo beurs), de koffie staat klaar... maar laat het dan even weten. Kunnen we nog even bijkletsen over van alles, BIOD en nog wat. Misschien is er dan een mogelijkheid om mij uit te leggen hoe ik foto's in berichten kan mikken. Aanschouwelijk onderwijs is het beste middel hiervoor. Groetjes van ons beiden. Voor najaars-vakantiegangers: Fijne dagen en kom weer heelhuids thuis.
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006 11:51    Onderwerp: Reageren met citaat

C.M. van der Mast schreef:
Als je nog naar de beurs gaat (nee, niet met aandelen, maar de kampeer enzo beurs), de koffie staat klaar... maar laat het dan even weten. Kunnen we nog even bijkletsen over van alles, BIOD en nog wat. Misschien is er dan een mogelijkheid om mij uit te leggen hoe ik foto's in berichten kan mikken.

Eigenlijk was ik niet van plan om te gaan.
Maar als ik op dat besluit terugkom, laat ik je dat weten.

Heb je fotoos ergens op het web staan?

De onze staan hier: http://biod.info/prive bij Engeland 2006.
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
Lex M



Geregistreerd op: 01 Nov 2003
Berichten: 2314

BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006 19:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Wel Cees, ik heb toch een intreekaart gekocht via het internet (kan vanavond nog), dus nu moet ik wel Wink
_________________
Lex M
Bambi 1979 met Stabifix4, gesleurd door een heel comfortabele Volvo V40 D2 Automaat (2013), met maandelijkse Jetten-aflaat van €120
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen Website bekijken
C.M. van der Mast



Geregistreerd op: 13 Aug 2004
Berichten: 130
Woonplaats: Utrecht

BerichtGeplaatst: Di 17 Okt 2006 22:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Laughing Lex schreef:
Citaat:
Wel Cees, ik heb toch een intreekaart gekocht via het internet (kan vanavond nog), dus nu moet ik wel
Graag even een belletje of en wanneer je langs komt. Nou ja, langs... aan komt. Ik ben een druk baasje en dus... Groetjes en hopelijk tot ziens. Razz
_________________
BIOD400TL Exclusief (1989); trekpaard: Toyota 'PICNIC'; Chauffeur (1935); co-pilote (1944).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    "Beter Is Ons Devies" Forumindex -> BIOD-babbel Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.